شناسهٔ خبر: 50357135 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

بین الملل

کودتای نظامی در سودان/ بازداشت نخست وزیر و تعدادی از وزرای دولت انتقالی

رسانه‌ها از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت «عبدالله حمدوک»، نخست وزیر دولت موقت سودان و شماری از مسئولان اجرایی در دولت موقت این کشور خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم، رسانه‌ها و منابع خبری امروز دوشنبه از وقوع کودتای نظامی و بازداشت تعدادی از وزرای دولت موقت در سودان خبر دادند.

بر اساس گزارش‌ها، «عبدالله حمدوک»، نخست وزیر دولت موقت سودان توسط نیروها نظامی ناشناس تحت بازداشت خانگی قرار گرفته است. این نیروها به خانه او در خارطوم وارد شده و مانع از خروج وی شده‌اند.

درخواست حمدوک برای تداوم اعتراضات مسالمت آمیز

عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان در پیامی از محل اقامت اجباری خود خواستار تظاهرات و اعتراض‌های مسالمت‌آمیز شد. وی از مردم خواسته برای دفاع از انقلاب خود به خیابان‌ها بریزند. 

رسانه‌های سودان گزارش دادند که گروهی از ارتش این کشور «عبدالله حمدوک»، نخست وزیر دولت موقت را  در منزلش بازداشت و او را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌‌اند.

وزیر اطلاع رسانی دولت سودان از فشار نظامیان بر حمدوک در تائید کودتای نظامیان خبر داد و گفت: نیروهای نظامی مشترک بر حمدوک فشار آوردند تا بیانیه‌ای در تائید«کودتا» منتشر کند.

قطع اینترنت و استقرار گسترده ارتش در اطراف فرودگاه خارطوم

بر اساس برخی گزارش‌ها، همچنین شبکه اینترنت در برخی از مناطق خارطوم، پایتخت سودان قطع شده است. برخی منابع نیز گزارش دادند که حضور نظامی در اطراف فرودگاه خارطوم بعد از دستگیری تعدادی از وزرای دولت سودان تقویت شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که اکثر وزرای کابینه دولت انتقالی و شمار زیادی از رهبران احزاب حامی دولت بازداشت شده‌‌اند.

محاصره ساختمان رادیو و تلویزیون

براساس گزارش رسانه‌های سودان، نیروهای امنیتی ساختمان رادیو و تلویزیون را در «أم درمان» شهر خارطوم محاصره کرده‌اند.

وزیر اطلاع رسانی سودان اعلام کرد که نیروهای نظامی به مقر رادیو و تلویزیون سودان در أم درمان یورش بردند و تعدادی از کارکنان آن را بازداشت کردند.

رسانه‌های سودانی گزارش دادند که نیروهای امنیتی  این کشور با توسل به زور معترضین را در شهر أم درمان متفرق کردند.

شکل‌گیری تجمعات اعتراضی در واکنش به کودتا در سودان

منابع خبری در سودان گزارش دادند که به دنبال انتشار اخبار مربوط به کودتای نظامی در این کشور، معترضان در برخی از خیابان‌های شهر خارطوم تجمع کردند.

فراخوان برای اعتراض مدنی و اعتصاب‌های سراسری

حزب سوسیالیست سودان نیز در واکنش به کودتای نظامی و بازداشت شمار زیادی از مقامات و مسئولان در این کشور، از مردم خواست دست به اعتراض مدنی و اعتصاب سراسری بزنند.

الجزیره به نقل از اتحادیه پزشکان سودان نیز گزارش داد که این اتحادیه از پزشکان خواست دست به اعتصاب سرتاسری در بیمارستان‌ها به جز موارد اورژانسی بزنند.

این اتحادیه اعلام کرده که از بیمارستان‌های نظامی خارج می‌شود و از بخش‌های خدماتی خواسته به خیابان‌ها بریزند و اعتراض کنند.

حدود یک ماه پیش نیز رسانه‌های سودان از کودتای نافرجام در این کشور آفریقایی خبر داده بودند؛ کودتای که گفته می‌شد ساختگی و کار نظامیان حاضر در دولت موقت سودان بوده است.

چرا این اتفاق روی داد؟

چندی است که اختلافات میان نظامیان سودانی و احزاب سیاسی شریک در قدرت افزایش پیدا کرده است و هر یک دیگری را ناکار آمد و عامل بحران کنونی (ناآرامی‌ها در شرق سودان) معرفی می‌کنند، به گونه‌ای که ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان خواستار منحل کردن دولت انتقالی خارطوم شده و پارلمان انقلابی هم که متشکل از سیاستمداران غیرنظامی، قانونگذاران و اعضای کمیته‌های مقاومت است با جمع آوری امضاء خواستار برکناری ژنرال برهان از قدرت شده است.

اختلافات نظامیان و سیاستمداران در این حد باقی نمانده و به سطح خیابان‌ها کشیده شده است، به گونه‌ای که طی چند روز گذشته طرفداران نظامیان در خیابان‌های خارطوم تظاهرات کردند و خواستار منحل شدن دولت انتقالی سودان شدند. این تظاهرات با واکنش احزاب و گروه‌های سیاسی - اجتماعی این کشور روبرو شده است.

اولین واکنش آمریکا

«جفری فلتمن»، فرستاده ویژه آمریکا در امور سودان نیز در واکنش به اخبار کودتا  به ابراز نگرانی از این حادثه اکتفا کرد.

فلتمن در حالی از حوادث این کشور آفریقایی ابراز نگرانی می‌کند که دیروز یکشنبه با «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیت سودان که گفته می‌شود کودتا توسط وی طراحی شده، دیدار و گفت‌وگو کرده است.

ماکرون آزادی فوری نخست‌وزیر را خواستار شد

️رئیس‌جمهور فرانسه با اعلام حمایت پاریس از دولت انتقالی سودان، کودتای نظامی را محکوم کرد و خواستار آزادی «عبدالله حمدوک» شد.

️سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تحولات سودان، از طرف‌های مربوطه خواست اختلافات را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

️یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیزگفت: ما تحولات سودان را زیر نظر داریم و خواستار آزادی دستگیرشدگان هستیم.

نظر شما