شناسهٔ خبر: 50303318 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

همزمان با چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص)؛

کامران وفا، فیزیکدان برجسته دنیا و برگزیده جایزه مصطفی را بیشتر بشناسیم

کامران وفا بعنوان یکی از برگزیدگان بخش دانشمندان مسلمان غیرمقیم کشور‌های اسلامی در چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص) شناخته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جایزه مصطفی (ص) جایزه‌ای است که از سوی ایران به صورت دوسالانه در حال برگزاری است و به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود که دارای اثری نوآورانه در مرز‌های دانش داشته و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت شدند تعلق می‌گیرد.

اعطای جایزه مصطفی (ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته مسلمان و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری جهان اسلام، همچنین به عنوان یکی از نماد‌های شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و امسال چهارمین دوره این رویداد در هفته وحدت برگزار می‌شود.

یکی از جایزه‌های این دوره برای دانشمندان مسلمان غیرمقیم کشورهای اسلامی به صورت مشترک به کامران وفا و زاهد حسن تعلق می‌گیرد. کامران وفا را بیشتر بشناسیم:

پروفسور کامران وفا برگزیده جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۱ متولد سال ۱۹۶۰ در ایران و استاد فیزیک دانشگاه هاروارد است، این دانشمند در حوزه فیزیک نظری به دلیل داشتن نظری F اف، انتخاب و مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

نظریه F شاخه ­ای از نظریه ریسمان است که توسط کامران وفا توسعه یافته است. خلاء جدید توصیف شده توسط نظریه F توسط وی کشف شد و به نظریه پردازان ریسمان اجازه داد تا خلاء واقع گرایانه جدیدی بسازند. نظریه F به طور رسمی یک نظریه ۱۲ بعدی است.

به طور کلی، می‌­توان نظریه F را روی یک منیفولد رشته ­ای بیضوی (لرزش بیضوی) فشرده کرد، یعنی یک دسته فیبر که فیبر آن یک توروس دو بعدی است (که منحنی بیضوی نیز نامیده می­شود). به عنوان مثال، یک زیر کلاس از منیفولد K دارای فیبر بیضوی است و نظریه F در یک منیفولد K ۳ دوگانه با نظریه ریسمان هتروتیک در دو توروس است. همچنین، فضا‌های مدول آن نظریه‌ها باید ایزومورفیک باشند.

نظر شما