شناسهٔ خبر: 50262338 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ضرورت بهره گیری از تکنولوژی نانو ذرات در تغذیه دام

ورود نانوتکنولوژی انقلابی عظیم در عرصه علم و فناوری در دامپروری به دنبال داشته است باتوجه به شرایط در پیش رو توجه به این علم و تخصصی کردن علوم دامی و پرورش حیوانات با این فناوری یک ضرورت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، نانوتکنولوژی یک فناوری جدیدی است که در بخش‌های کشاورزی و دامپروری کاربرد‌های بسیاری دارد، یکی از زیر بخش‌های مرتبط با دامپروری استفاده از این تکنیک در تغذیه دام است.

از انجایی که مواد معدنی یکی از بخش‌های مهم و مورد توجه در تغذیه دام می‌باشند و عنصر روی نیز یکی از عناصر کم نیاز مهم می‌باشد لذا تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از فناوری نانو روی این عنصر انجام شده است.

بیشتر بخوانید

اندازه ذرات در نانوذرات اکسید روی بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر می‌باشد این ماده سبب تحریک رشد و افزایش تولید شده و بر ایمنی و تولید مثل حیوانات مزرعه مؤثر است.

به دلیل زیست فراهمی بالای نانوذرات اکسید روی، این مکمل در مقایسه با منابع معمول روی می‌تواند در مقادیر کم در جیره حیوان مورد استفاده قرار گیرد و در عین حال سبب کاهش آلودگی‌های محیط زیستی می‌شود.

همچنین از آنجایی که امروزه مصرف آنتی بیوتیک ها، واکسن ها، پروبیوتیک‌ها و عمده‌ی دارو‌ها از طریق وارد کردن آن‌ها از راه غذا یا آب دام‌ها و یا از راه تزریق عضلانی صورت می‌گیرد.

رها سازی یک مرحله‌ای دارو در برابر یک میکروارگانیزم علی رغم تاثیرات درمانی و اثرات بازدارنده پیشرفت یک بیماری معمولا با بازگشت مجدد علائم بیماری وتخفیف اثرات دارویی مصرفی همراه است.

یاسر رحیمیان نماینده سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن‌آوری و بازاریابی محصولات کشاورزی اظهار داشت: روش‌های موجود در سطح نانو، با استفاده از نانو تکنولوژی سبب افزایش قابلیت تشخیص و درمان عفونت، اختلالات تغذیه‌ای و متابولیکی می‌گردد.

او افزود: سیستم‌های سنتتیک ازاد سازی دارو می‌تواند خواص چند جانبه برای حذف موانع بیولوژیکی در افزایش بازده درمانی داروی مورد استفاده و رسیدن آن به بافت هدف داشته باشد.

رحیمیان اضافه کرد: امکان تزریق نانوذرات به حیوانات و فعال شدن تدریجی ماده موثر همراه با آن‌ها در بدن حیوان برای از بین بردن و تخریب سلول‌های سرطانی، افق‌های جدیدی را به منظور تحقیقات به روی محققان بازکرده است.

او ادامه داد: محققان مراحل مقدماتی کاربرد نانو ذرات را برای تزریق به جریان خون ارزیابی کرده اند و بیان کرده اند که این ذرات نانو به گیرنده‌های غشاسلول‌های سرطانی متصل می‌شوند و با ایجاد امواج مادون قرمز باعث بالا رفتن دمای سلول‌های مذکور به ۵۵ درجه و از بین رفتن تومور‌های موجود می‌گردند.

رحیمیان گفت: همچنین نانو ذراتی که از اکسید‌های آهن ساخته می‌شوند، با ایجاد امواج مگنتیک در محل استقرار سلول‌های سرطانی باعث از بین بردن این سلول‌ها می‌شوند. یکی از اساسی‌ترین محور‌های تحقیقاتی کنونی، توسعه سیستم‌های رها سازی ژنومی غیرزنده، با بازدهی مناسب و با حداقل هزینه و عوارض جانبی و سمی می‌باشد، که در ژن درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

او افزود: امروزه یکی از مهم‌ترین اهداف کاربردی در زمینه تغذیه دام، استفاده از نانو حسگر‌ها بر پایه سیلیس یا همان نانو ذرات متخلخل سیلیکونی در فساد پذیری کنسانتره‌های دام، طیور و آبزیان می باشد و با از ذرات نانو سیلور در تغذیه طیور، افزایش پروتئین، تولید گوشت طبیعی با بهترین کیفیت و کمیت، افزایش درصد وزنی به نسبت میزان خوراک مصرف شده، کاهش چربی و کلسترول گوشت مرغ وکاهش میزان تلفات تا بیش از ۷۰ درصد مشاهده شده است.

رحیمیان اضافه کرد: کوچک بودن اندازه ذرات نانو میزان آلودگی را کاهش می‌دهد بدین ترتیب مقدار سمیت پایین می‌رود و سبک بودن وزن آن‌ها سبب کارآمد واقع شدن این فناوری می‌شود. علاوه بر آن، این مواد نیمه عمر طولانی دارند و تولید انبوه آن‌ها صرفه اقتصادی بالایی را در تولیدات در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/ف

نظر شما