شناسهٔ خبر: 50228109 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

رکورد شکنی جدید قیمت نفت خام

امروز در معاملات بازار‌های جهانی، قیمت نفت خام به بالاترین میزان خود در چند سال اخیر رسید و رکوردی جدید به ثبت رساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، در حالی که تقاضا برای نفت خام در بازار‌های جهانی همچنان رو به افزایش است و بسیاری از تولیدکنندگان برق سوخت خود را به دلیل گرانی گاز طبیعی و زغال سنگ به نفت تغییر داده اند، قیمت هر بشکه نفت خام در جهان بار دیگر شاهد افزایش بود.

بر این اساس، بهای معاملات آتی نفت خام برنت دریای شمال با حدود ۱ درصد افزایش به قیمت ۸۵ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید. این بالاترین قیمت این شاخص نفتی از اکتبر ۲۰۱۸ تا به امروز است. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۱.۴ درصد افزایش، ۸۳ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه داد و ستد شد که بالاترین قیمت این شاخص از اکتبر ۲۰۱۴ محسوب می شود.

در هفته گذشته هر دو شاخص نفتی بیش از ۳ درصد افزایش قیمت در بشکه را به ثبت رساندند. آمریکا اعلام کرده قصد دارد تمامی محدودیت‌های سفر برای گردشگران و اتباع خارجی را برای افرادی که به طور کامل واکسینه شدند در هفته‌های آینده لغو کند. همین امر موجب شده تقاضا برای سوخت هواپیما‌ در جهان افزایش یابد.

پیش بینی می‌شود اقدامات مشابهی در ماه‌های آینده در استرالیا و برخی کشور‌های آسیایی هم از سوی دولت‌ها انجام شود. تحلیلگران می‌گویند تغییر سوخت تولیدکنندگان برق در جهان از گاز طبیعی و زغال سنگ به نفت به تنهایی می‌تواند تقاضا برای نفت خام را تا ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

گفته می‌شود در پی افزایش بی سابقه قیمت نفت خام در جهان، بسیاری از سکو‌های نفتی در نقاط مختلف آمریکا کار استخراج و پالایش نفت خام را از سر گرفته اند. مهار نسبی همه گیری کرونا در جهان نیز امیدها برای رونق اقتصادی را افزایش داده است که همین امر نیز بر بهای طلای سیاه تاثیر گذاشته است./باشگاه خبرنگاران

نظر شما