شناسهٔ خبر: 50173976 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در پی انتقاد ازخروج آشفته آمریکا از افغانستان؛

مجازات یک افسر آمریکایی به دلیل انتقاد از سیاست های بایدن

خبرگزاری صداوسیما

یک افسر نیرو‌ی دریایی آمریکا پس از اظهار نارضایتی از خروج آشفته دولت جو بایدن از افغانستان در رسانه‌های اجتماعی، به پرداخت ۵ هزار دلار محکوم شد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرویس بین الملل­ ­خبرگزاری صدا و سیما به نقل از تارنمای یو اس‌ای تودی؛ «گلن هیلنز» قاضی دادگاه نظامی آمریکا «استوارت شلر» افسر نیرو‌ی دریایی آمریکا را پس از اظهار نارضایتی از خروج آشفته دولت «جو بایدن»رئیس جمهوری این کشور از افغانستان در رسانه‌های اجتماعی، به پرداخت ۵ هزار دلار و توبیخ از خدمت محکوم کرد.

بر اساس این گزارش، قاضی دادگاه نظامی آمریکا روز جمعه به وقت محلی پس از شنیدن دادخواست محکومیت این افسر نیروی ویژه آمریکا و بررسی مدارک، تصمیم به مجازات او گرفت.

شلر پیش از شروع دادگاه نامه استعفای خود را ارائه کرده بود و در دادگاه نظامی اتهامات علیه خود را پذیرفت.

دادستان‌های نیروی دریایی آمریکا خواهان توبیخ از خدمت به همراه پرداخت ماهانه ۵ هزار دلار به مدت شش ماه شده بودند. اشد مجازاتی که شلر با آن مواجه بود کسر دو سوم از حقوق وی به مدت ۱۲ ماه به همراه توبیخ از خدمت بود.

با این حال قاضی دادگاه نظامی حکم وی را به پرداخت ۵ هزار دلار جریمه و توبیخ از خدمت کاهش داد.

شلر اولین ویدئو اعتراض آمیز خود را در تاریخ ۲۶ ماه اوت پس از وقوع یک حمله انتحاری در مقابل فرودگاه کابل و کشته شدن ۱۱ نیروی نظامی آمریکا منتشر کرد.

وی تا ماه سپتامبر به انتشار اظهارات خود در رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و یوتیوب ادامه داد. صراحت شلر در انتقاد از مقامات ارشد آمریکا و خروج آشفته از افغانستان توجه بسیاری را در جامعه آمریکا به خود جلب کرده بود.

آمریکا ۲۰ سال پیش با حمله به افغانستان به بهانه مقابله با گروه‌های تروریستی این کشور را اشغال کرده بود.

کاخ سفید پس از دو دهه اشغالگری، با خروج عجولانه اش، وضعیت آشفته‌ای را برای افغان‌ها رقم زد که خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان با هرج و مرج بسیار و کشته شدن برخی افغان‌های بیگناه همراه بود و حتی به رغم همه وعده هایش برخی نیرو‌های افغان همکار خود را در آن کشور جا گذاشت.

نظر شما