شناسهٔ خبر: 49971092 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بورل:

چین اولویت آمریکا است/ اروپا اولویت های خودش را دارد

مریم خرمایی

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید رقابت با چین در مرکز اولویت های آمریکا قرار گرفته و اروپا باید برای رویارویی با این واقعیت و دفاع از اولویت های خود آماده باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که آمریکا بعد از خروج از افغانستان پیام واضحی را درباره تنظیم اولویت‌های خود با تمرکز بر چین ارسال می‌کند حال آنکه ما (اروپا) نیز باید خود را برای سازگاری با این شرایط آماده کنیم.

وی افزود: آمریکا پس از خروج از افغانستان، اولویت‌هایش را تغییر داد حال آنکه بحران‌های مجاور اتحادیه اروپا باید اولویت ما اروپایی‌ها باشد و نمی‌توانیم منتظر تکیه به ناتو بمانیم.

با این حال، بورل با اشاره به سفر هفته آینده خود به واشنگتن با محوریت بحث پیرامون برنامه ناتو در مواجهه با تحولات جهانی، مدعی شد: آمریکا نزدیکترین متحد به اتحادیه اروپا است و باید با وجود تمام بحران‌ها، همچنان متحد باقی بماند.

این چندمین بار بعد از خروج بیگانگان از افغانستان است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از لزوم خودکفایی راهبردی قاره سبز سخن می‌گوید حال آنکه وی پیشنهاد ایجاد یک گروه ضربت اروپایی را هم داده که البته با ایده جاه طلبانه تشکیل ارتش اروپایی فاصله زیادی دارد.

نظر شما