شناسهٔ خبر: 49844533 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با اعلام در تماس تلفنی؛

اتحادیه اروپا خواستار تعامل با چین در حوزه های مختلف است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگویی تصویری با وزیر خارجه چین بر تداوم تعامل و روابط دو طرف در حوزه های مختلف تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگویی تصویری با «ونگ یی»، وزیر خارجه چین خواستار تداوم تعامل و روابط دو طرف شد.

بورل در این ارتباط به وزیرخارجه چین گفته است که اتحادیه اروپا و چین به رغم اختلافات باید کماکان به تعامل بر سر شماری از مسائل ادامه دهند.

در بیانیه‌ای که به این منظور اتحادیه اروپا منتشر کرده، آمده است که نماینده عالی اتحادیه اروپا در ارتباط و گفتگو با مقام وزارت خارجه چین خاطرنشان کرد، هرچند اختلافات هنوز به قوت خود باقی است، اما دو طرف می‌بایست به صورت فشرده به تعامل درباره شماری از حوزه‌های مهم ادامه دهند.

جوزپ بورل همچنین بر ماهیت فراگیر و مبتنی بر همکاری راهبرد این اتحادیه در منطقه هند و اقیانوس آرام در تعامل با چین تاکید کرده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا اگرچه سیاست‌های مشترکی در ارتباط با چین دنبال می‌کنند، اما در این زمینه دارای تفاوت‌هایی می‌باشند. در واقع بخشی از سیاست‌های ضد چینی اروپا برگرفته از سیاست‌های کاخ سفید است. با اینکه دو طرف، روسیه و چین را به عنوان تهدید ارزیابی می‌کنند، اما اولویت بندی مشترکی در این زمینه ندارند. برای آمریکا چین رقیب اصلی بوده و منطقه حساس به جای اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام است.

در عین حال اروپایی‌ها خطر روسیه را فوری‌تر و نزدیک‌تر دانسته و تمایل دارند با چین رابطه اقتصادی خود را ادامه دهند. آنها احتمالاً با گوشه چشمی به آینده نه چندان دور که چین قدرت اول اقتصادی دنیا خواهد بود، اصراری به بیگانه کردن چین از خود ندارند.

نظر شما