شناسهٔ خبر: 49831797 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امسال ۷۳ میلیون دلار کالا از گلستان صادر شد

گنبدکاووس - ایرنا - مدیرکل گمرکات گلستان گفت که در نیمه نخست امسال حدود ۲۰۹ هزار و ۲۴۰ تن انواع کالای غیرنفتی به ارزش ۷۲ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۶۶۷ دلار از مبادی گمرکی این استان به خارج کشور صادر شد که از لحاظ وزنی ۱۸۹ درصد و از جهت ارزش دلاری ۵۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

صاحب‌خبر -

 سیدابراهیم حسینی روز سه‌شنبه با ارسال گزارشی به نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در گنبدکاووس اظهار داشت که پلی استایرن، پنیر، خرما، پسته، سیمان، سیب زمینی و ید به ترتیب از مهمترین اقلام صادراتی گلستان در ۶ ماه نخست امسال بود که به کشورهای مختلف از جمله قزاقستان، ترکمنستان، عراق، افغانستان، بلغارستان، رومانی، ایتالیا، روسیه، قرقیزستان، ازبکستان و پاکستان صادر گردید.

وی با اشاره به واردات گمرکات گلستان در نیمه نخست امسال افزود: در این مدت پنج هزار و ۳۵۶ تن انواع کالا به ارزش ۲۱ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۵۸۸ دلار وارد استان شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۸ درصد و از نظر ارزش دلاری ۹۰ درصد بیشتر است.

به گفته حسینی، عمده کالاهای وارداتی شامل استابلایزر، پارچه، واکس مصنوعی و آنتی استاتیک بود که از چین، ترکیه، ترکمنستان، لهستان و ویتنام وارد ایران شد.

امسال ۷۳ میلیون دلار کالا از گلستان صادر شد سیدابراهیم حسینی مدیرکل گمرکات گلستان

مدیرکل گمرکات گلستان همچنین حجم کالا و درآمد و ارزش دلاری ناشی از عبور کامیون‌های ترانزیت خارجی از مبادگی گمرکی این استان در ۶ ماه نخست امسال را به ترتیب سه هزار و ۵۷۲ تن کالا به ارزش هشت میلیون و ۵۳۸ هزار و ۵۰۸ دلار اعلام کرد.

وی بیان داشت: حجم کالای ترانزیت خارجی از گمرکات گلستان در نیمه نخست امسال ۲۶۴ درصد و درآمد و ارزش دلاری آن نیز ۱۶۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

حسینی، درآمد وصولی گمرکات گلستان در ۶ ماه گذشته را ۳۴۵ میلیارد و ۳۱۸ میلیون و ۵۱۱ هزار ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد ۲۸۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش ایرنا، اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۷۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

نظر شما