شناسهٔ خبر: 49778956 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

نتایج تحقیقات نشان داد

خطر ابتلا به بیماری خودایمنی پس از بهبودی از کرونا

به گفته محققان دانشگاه استنفورد احتمال بروز بیماری خود ایمنی در بیمارانی که به نوع شدید کرونا مبتلا می‌شوند وجود دارد و تنها راه حفاظت از این شرایط انجام واکسیناسیون برای کاهش احتمال ابتلا به نوع سخت این بیماری خواهد بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از آی‌اف‌ال ساینس، اگرچه این روز‌ها به نظر می‌رسد که تقابل بشر با ویروس کرونا چندان بی‌اثر نبوده است، نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که ترفند ناخوشایند دیگری که تاکنون به آن توجه نشده بود نیز در آستین داشته است؛ به گفته محققان دانشگاه استنفورد، بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که در بیمارستان به سر می‌برند به طور قابل توجهی بیشتر از آن‌هایی که به این ویروس مبتلا نمی‌شوند، دارای اتوآنتی‌بادی (آنتی‌بادی‌هایی هستند که به بدن خود شخص حمله می‌کنند) هستند.

بدترین قسمت این مشاهده چیست؟ این اتوآنتی‌بادی‌ها می‌توانند نشانه‌های اولیه بیماری خود ایمنی باشند؛ یعنی زمانی که شما تصور می‌کنید از کرونا خلاص شده‌اید، این ویروس همچنان به روند آسیب به بدنتان ادامه می‌دهد.

پل اوتز، استاد ایمونولوژی و روماتولوژی در دانشگاه استنفورد در این رابطه می‌گوید: «اگر در هنگام ابتلا به کووید-۱۹، شدت بیماری‌تان به حدی برسد که در بیمارستان بستری شوید، ممکن است حتی پس از بهبودی نیز از نزاع خارج نشوید. او یکی از محققان اصلی این پژوهش جدید است که نتایج آن هفته گذشته در مجله Nature Communications منتشر شد.

وی می‌افزاید: «ظرف یک هفته پس از بسری شدن در بیمارستان، حدود ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به کووید -۱۹، آنتی‌بادی‌های جدیدی علیه بافت‌های خود تولید کردند که روز پذیرش در آزمایشاتشان مشاهده نشده بود. در بسیاری از موارد، سطح این آنتی‌بادی‌ها مشابه میزانی بود که در تشخیص بیماری‌های خود ایمنی مشاهده می‌شود.»

این گفته‌ها فقط در مورد بیمارانی بود که نمونه خون آن‌ها پس از بستری در دسترس بوده است. وقتی محققان خون تقریباً ۲۰۰ بیمار بستری کووید-۱۹ را در مقایسه با گروه کنترل سالم مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، مشاهده کردند که در سه پنجم بیماران مبتلابه کووید-۱۹، آنتی‌بادی‌های ضد سیتوکین چهار برابر سطح آن در نمونه خون گروه کنترل است که شامل افراد سالم بود.

سیتوکین‌ها پروتئین‌هایی هستند که به تنظیم سیستم ایمنی کمک می‌کنند و به طور معمول نقش مهمی در مبارزه با بیماری‌ها دارند. با این حال، اگر سیستم دفاعی بدن درگیر یک عفونت طولانی مدت و سخت درمان مانند نمونه‌های سخت کووید طولانی، ممکن است در اثر فراوانی سیتوکین‌ها دچار سردرگمی شود و به جای ویروس به آن‌ها حمله کند.

اوتز توضیح می‌دهد: «این امکان وجود دارد که در جریان عفونت کنترل نشده سارس-کوو-۲، که در آن ویروس برای مدت طولانی باقی می‌ماند و واکنش ایمنی شدیدتر همچنان ذرات ویروس را به قطعات تقسیم می‌کند، سیستم ایمنی با قطعات و تکه‌هایی از ویروس روبه‌رو شود که قبلاً ندیده بود. اگر هر یک از این قطعات ویروسی شباهت زیادی به یکی از پروتئین‌های خود ما داشته باشد، می‌تواند باعث تولید اتوآنتی‌بادی علیه بافت‌های مختلف بدن شود.»

نتایج این تحقیقات اولین گزارشی نیست کووید-۱۹ را با ظهور بیماری خود ایمنی مرتبط می‌داند. تعدادی بسیار معدیدی از افراد گزارش کرده‌اند که پس از بهبودی از کووید-۱۹، به بیماری‌هایی مانند ام‌اس، لوپوس و سندرم نادر، اما جدی گیلن-باره مبتلا شده‌اند. با این حال، بسیاری از جزئیات این پدیده هنوز مبهم است و دلایلی که این بیماران به صورت خاصی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، مکانیسم دقیق توسعه بیماری‌ها و در برخی موارد حتی خود بیماری‌های خود ایمنی هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

با این وجود، اوتز برای کسانی که می‌خواهند از ابتلا به بیماری احتمالی خود ایمنی جلوگیری کنند، توصیه‌هایی دارد: «واکسینه شوید. برخلاف ویروس کرونا واکسن‌ها به ویژه واکسن ام‌آر‌ان‌ای این پاسخ خود ایمنی را تحریک نمی‌کند. اگر واکسن نزده‌اید و با خود می‌گویید اکثر افرادی که مبتلا به کووید می‌شوند، از آن عبور می‌کنند و حالشان خوب است، به یاد داشته باشید که نمی‌توانید از قبل بدانید که وقتی به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوید، به نوع خفیف آن دچار می‌شوید یا شدید.» اوتز هشدار می‌دهد: «اگر به نوع شدید کرونا مبتلا شوید، ممکن است برای یک عمر با مشکلات مختلف روبه‌رو شوید، زیرا ممکن است ویروس خود ایمنی را تحریک کند.»

وی می‌افزاید: «ما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که آیا ابتلا به این بیماری‌های خودایمنی همیشگی است یا نه، زیرا هنوز هیچ بیماری را در بلندمدت مورد بررسی قرار نداده‌ایم که بدانیم آیا این اتوآنتی‌بادی‌ها هنوز یک یا دو سال بعد در بدن وجود خواهند داشت یا نه. اما مطمئناً هیچ یک از ما نمی‌خواهیم به امید شانس و اقبال خود را در معرض چنین خطری قرار دهیم.»

نظر شما