شناسهٔ خبر: 49683765 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخابات روسیه؛ پیروزی پوتین، ناکامی غرب

مسکو - ایرنا - انتخابات دومای روسیه که مهمترین روز انتخابات در روسیه بود و جهان غرب توجه خود را به ان برای تاثیرگذاری بر روند انتخابات و تصمیم گیریهای حکومت روسیه به رهبری ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه متمرکز کرده بود، به پیروزی بی سابقه برای حزب حاکم و رهبران آن منجر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه شامگاه دوشنبه نتایج پردازش ۹۹.۸۴ درصد آراء را اعلام کرد که حزب حاکم روسیه واحد ۴۹.۸۳ درصد آرای ماخوذه از صندوق های رای گیری را بدست می آورد.  

این درصد آرا به معنی ۱۲۲ کرسی از ۴۵۰ کرسی مجلس دومای روسیه است.

مطابق قوانین روسیه ۲۲۵ نفر از نمایندگان دومای روسیه بر اساس فهرست حزبی با آرای مردم انتخاب می شوند و ۲۲۵ تن دیگر نیز از نامزدهای معرفی شده برای نمایندگی دوما انتخاب می شوند.  

با احتساب اینکه ۱۹۸ نفر از نامزدهای حزب روسیه واحد در حوزه های مختلف به پیروزی رسیده اند، شمار کرسی های حزب حاکم در مجلس دومای روسیه به ۳۲۰ کرسی می رسد که پیروزی بزرگی برای این حزب محسوب می شود.

این پیروزی به آن معنی است که حزب روسیه واحد می‌تواند هر لایحه یا طرح قانونی را بدون نیاز به کسب توافق با احزاب دیگر در پارلمان یا ایجاد ائتلاف پارلمانی به تصویب برساند.

چهار حزب دیگر که به پارلمان روسیه راه یافتند با فاصله بسیار زیاد از حزب حاکم قرار گرفتند به این صورت که حزب کمونیست روسیه ۱۸.۹۴ درصد، حزب لیبرال دموکرات روسیه ۷.۵ درصد، حزب روسیه عادل ۷.۴۷ درصد و حزب نووی لودی ۵.۳۳ درصد آرا را بدست آوردند.    

در مجموع ۴ هزار و ۱۷۸ نفر به عنوان نامزد برای شرکت در انتخابات دوما معرفی شدند که ۳ هزار و ۸۱۲ نفر تایید صلاحیت و ثبت شده بودند.

پیروزی حزب روسیه موفقیت بزرگ پوتین است 

حزب حاکم دومای روسیه که دیمیتری مدودیف رهبری رسمی آن را برعهده دارد اما در واقع ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه رهبر آن است، در دوره قبلی دومای روسیه ۳۰۶ کرسی دومای روسیه را در اختیار داشت.  

باتوجه به دشواری های بزرگی که دولت روسیه در دو سال اخیر بر اثر همه گیری کرونا با آن مواجه شده بود ازجمله سطح تورم سالانه بالای ۴.۵ درصد و درصد بالای بیکاری که در سال اخیر به شش درصد رسیده است، انتظار چنین موفقیتی برای حزب حاکم روسیه نمی رفت.

انتخابات روسیه؛ پیروزی پوتین، ناکامی غرب

این مساله بویژه برای پوتین که قبلا اعلام کرده بود که برای شرکت خود در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ باتوجه به موفقیت دولت و حزب روسیه واحد تصمیم گیری خواهد کرد، اهمیت فراوان دارد.  

پوتین عصر دوشنبه در گفت و گو با الا پامفیلووا رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، با ابراز خرسندی از نتایج انتخابات دومای روسیه، از مردم روسیه بخاطر شرکت گسترده در انتخابات قدردانی کرد.  

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین خاطرنشان کرد که ۵۱ درصد افراد حائز شرایط در انتخابات در روسیه شرکت کردند و این رقم از میزان حضور مردم در انتخابات قبلی گه حدود ۴۷ درصد بود بیشتر است.

در انتخابات واحد روسیه، انتخابات دوما مهم ترین بخش بود اما در ۱۲ منطقه ازجمله ۳ جمهوری سران مناطق انتخاب شدند و در مناطق مختلف روسیه هم انتخابات نمایندگان شوراهای استانی، شهری و روستایی برگزار شد که اکثرا اعضای حزب روسیه واحد به پیروزی دست یافتند. 

۸۰ ناظر خارجی بر انتخابات نظارت داشتند

کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه اعلام کرده است که نزدیک به ۸۰ ناظر خارجی از کشورهای مختلف بر روند برگزاری انتخابات روسیه نظارت داشتند.

این ناظران اکثرا از مجمع پارلمانی جامعه همسود و مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی بودند و گروه کوچکی نیز از کشورهای مختلف برای نظارت بر انتخابات به روسیه آمده بودند.

امسال برای نخستین بار سازمان امنیت و همکاری اروپا ناظر به روسیه اعزام نکرد و و این سازمان اواسط مرداد ماه اعلام کرد که به دلیل شرایط برای محدودسازی شمار ناظران در انتخابات باتوجه به اوضاع همه گیری کرونا، بر انتخابات دوما نظارت نخواهد کرد.  

سفر هیات پارلمانی ایران برای نظارت بر انتخابات روسیه

هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران نیز شامل ابراهیم رضایی، عضو  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و ابوالفضل ابوترابی، عضو  کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، به دعوت دومای دولتی روسیه، برای شرکت در نظارت بر انتخابات دومای روسیه به مسکو سفر کرد.

انتخابات روسیه؛ پیروزی پوتین، ناکامی غرب

 در جریان این سفر، هیات مجلس شورای اسلامی ضمن شرکت در برنامه هائی که طرف روس برای هیات های خارجی ناظر ترتیب داد بود بالئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه و آندری اسلپنیف، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اورآسیا دیدار و گفت و گو کرد.  

کرملین انتخابات را شفاف و سالم خواند 

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، انتخاباتی را که در این هفته در روسیه برگزار شد با سطح رقابت بالا، شفاف و سالم توصیف کرد.

به گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، پسکوف گفت که بدون شک برای رئیس جمهوری روسیه، نکات و شرایط اصلی در انتخابات، شفافیت و سالم بودن انتخابات بود و از این نظر فرایند  انتخاباتی را بسیار مثبت توصیف می کنیم.  

روسیه کشورهای حمله کننده هکری را تحریم می کند

والنتینا ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) هم گفت که تخلفات جدی در انتخابات اخیر روسیه گزارش نشده است.

ماتویینکو در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه۱ خاطرنشان کرد که انتخابات دومای روسیه کاملا شفاف بود و علاوه بر آن کارایی بالای قوانین انتخاباتی روسیه را نشان داد.  

به گفته این مقام روس، مسکو از کشورهایی که از آن حمله هکری و سایبری علیه روسیه انجام گرفت، توضیح خواهد خواست.   

 ماتویینکو  این احتمال را بعید ندانست که روسیه علیه کشورهایی که از ان حمله هکری علیه سامانه رای گیری الکترونیکی روسیه صورت گرفته است، تحریم هایی را اعمال کند.  

آندره کلیموف رئیس کمیسیون دفاع از حق حاکمیت دولتی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه)، اعلام کرد که سیستم رای گیری الکترونیکی روسیه از کشورهای غربی مورد حمله هکری قرار گرفت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ریانوستی، کلیموف به خبرنگاران گفت: بیشترین حملات به سیستم رای گیری الکترونیکی روسیه از داخل کشورهای آمریکا، هلند، دانمارک، کره جنوبی، کانادا، آلمان و اوکراین صورت می گیرد.

رییس کمیسیون دفاع از حق حاکمیت دولتی شورای فدراسیون در مورد حمله به سیستم رای گیری الکترونیکی روسیه گفت که این عملیات گسترده با شرکت سازمان های اطلاعاتی انجام می گیرد که سیستم های رایانه ای پیشرفته با برنامه پشتیبانی جدی در اختیار دارند.

«میخائیل اوسیوسکی» رئیس شرکت خدمات دیجیتال روسیه موسوم به تلکام در نشست خبری مرکز کمیسیون انتخابات روسیه اعلام کرد که طی روزهای گذشته ۱۹ حمله سایبری علیه سیستم رأی‌گیری الکترونیکی این کشور صورت گرفته است که همه آن‌ها خنثی و دفع شده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، وی گفت: درمجموع ۱۹ حمله سایبری داشتیم که بعضی از آن‌ها خیلی کوتاه بود و فقط چندین دقیقه طول کشید. اغلب حملات روز شنبه و به مدت ۵ ساعت و ۳۲ دقیقه به طول انجامید. این حملات از اول صبح شروع و تا میانه روز ادامه داشت.

به گفته اوسیوسکی، مراکز مختلف ازجمله پرتال کمیسیون مرکزی انتخابات و پرتال‌های خدماتی دولتی و انتخاباتی هدف این حملات بودند. به‌طور کلی تلاشهای وسیعی در مقیاس بزرگ صورت گرفت اما ما برای این حملات آماده بودیم.

عصبانیت غرب از انتخابات در روسیه

کشورهای غربی که از بیش از یک سال پیش برای مداخله در انتخابات روسیه برنامه ریزی کرده بودند از اینکه نقشه آنها با کنار گذاشته شدن الکسی ناوالنی منتقد اصلی پوتین از انتخابات و جلوگیری از ورود طرفداران وی به دومای روسیه برهم خورده است به شدت عصبانی هستند.

ناوالنی در راس سیستمی به نام بنیاد مبارزه با فساد مالی روسیه تلاش های گسترده ای را برای ضربه زدن به وجهه دولت روسیه و دولتمردان این کشور آغاز کرده بود و سعی داشت تا آنجا که امکان دارد از یک طرف از میزان آرای حزب حاکم روسیه واحد که پوتین رهبری معنوی آن را برعهده دارد بکاهد و ازسوی دیگر شرایط برای ورود افراد خود به دومای روسیه را هموار کند.  

سفر ناوالنی در اواخر تابستان سال گذشته به منطقه اومسک در سیبری روسیه نیز که وی در هواپیما دچار بدحالی شده و اخبار در مورد مسمومیت وی در آن منتشر شد نیز به منظور مبارزات انتخاباتی بود.

ناوالنی در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ به روسیه بازگشت و در فرودگاه مسکو به جرم تخلفات در شرایط حبس تعلیقی که می بایست هر بار خود را به اداره پلیس معرفی می کرد، دستگیر شد.

همزمان با دستگیری وی، شماری از افراد وی از جمله لیوبوف سوبول که نامزد انتخابات دومای روسیه شده بودند بازداشت شدند اما چندی پیش روسیه را ترک کردند.  

 به درخواست دادستانی روسیه، حکم حبس تعلیقی ناوالنی به حبس واقعی تبدیل شد و وی همینک دوره ۲.۵ ساله زندان را در بازداشتگاهی در استان ولادیمیر روسیه می گذراند.  

 پارلمان اروپا روز پنجشنبه هفته گذشته گزارشی در مورد روسیه صادر و با تصویب قطعنامه ای از اتحادیه اروپا خواست تا برای عدم پذیرش نتیجه این انتخابات، در صورت نقض فاحش معیارهای بین‌المللی، آماده باشد.

آندریوس کوبیلیوس گزارشگر این قطعنامه از کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا به نمایندگان گفت: امروز شکلی از تضاد آشتی‌ناپذیر میان روسیه غیر دموکراتیک و اروپا وجود دارد.

وی مدعی شد که روسیه تحت حکومت ولادیمیر پوتین در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین چالش امنیتی و ژئوپولیتیک برای اروپا است.

وی گفت: به همین دلیل ما باید یک رویکرد روشن برای کمک به تغییر روسیه داشته باشیم.  

غرب برای مداخله در انتخابات روسیه از صرف منابع مالی گسترده صرف نظر نکرد

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه در گزارشی خاطرنشان کرد که کشورهای غربی در مداخله در انتخابات روسیه از صرف منابع مالی گسترده صرف نظر نکرد و برای ضربه زدن به آن شایعات گوناگونی منتشر شد.  

براساس گزارش رسانه روسی، برای این منظور با کمک مالی کشورهای غربی، فیلم های ویدئویی کوتاه مشکوک برای ضربه زدن به وجهه دولت روسیه و دولتمردان این کشور منتشر شد.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه خاطرنشان کرد که مقامهای وزارت خارجه روسیه و شورای فدراسیون و دومای روسیه، این اقدامات هماهنگ شده از سوی کشورهای غربی را جنگ و کارزار اطلاعاتی علیه روسیه خواندند.  

انتقاد غرب از انتخابات روسیه

پس از اعلام نتایج رای گیری انتخابات دومای روسیه که معلوم شد حزب حاکم روسیه واحد با فاصله بسیار زیاد از رقبای خود به پیروزی می رسد کشورهای غربی با صدور بیانیه ای از آن انتقاد کردند.

به گزارش ریانووستی، وزارت خارجه انگلیس، کشوری که با روسیه روابط بسیار پرتنش دارد، انتخابات دومای روسیه را گام جدی در عقب نشینی از آزادیهای دمکراتیک در روسیه خواند.

در بیانیه وزارت خارجه انگلیس ادعا شده است که تدابیری که ازسوی دولت روسیه برای به اطاعت در اوردن جامعه مدنی این کشور بکار گرفته می شود باعث کنار گذاشته شدن نامزدهای اپوزیسیون از انتخابات شد.

لهستان هم که با روسیه در دو دهه اخیر همواره روابط خصمانه داشته است از انتخابات دوما انتقاد کرد و وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای از محدودیت هایی که در انتخابات دومای روسیه اعمال شده بود ابراز یاس و نومیدی کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز انتخابات دومای روسیه را محکوم کرد و اعلام کرد که انتخابات دوما در شرایطی برگزار شد که آزاد و دمکراتیک نبود.

لئونید سلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه در مورد این بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این بیانیه نوعی مداخله در امور روسیه است.

وی افزود: چنین بیاناتی از سوی وزارت خارجه آمریکا نشانه ناراحتی آن از ناکامی تلاش های غرب برای تاثیرگذاری بر اوضاع سیاسی روسیه است.

روسیه هفته گذشته جان سالیوان سفیر آمریکا در مسکو را بخاطر مداخله واشنگتن در امور داخلی این کشور به وزارت خارجه احضار کرده و شواهدی را برای اثبات این ادعای خود ارائه کرده بود.

انتظار می رود باتوجه به تنش هایی که بر اثر برگزاری انتخابات دومای روسیه بدون شرکت ناوالنی و اطرافیانش بین مسکو و غرب بوجود آمده است، این عرصه نیز همچنان به عنوان میدان تنش های شدید باقی بماند و در هفته های اخیر تحریم های جدیدی علیه روسیه ازسوی کشورهای غربی وضع شود و مسکو نیز به این اقدامات خصمانه پاسخ دهد.  

نظر شما