شناسهٔ خبر: 49698542 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مسکو: آمریکا در بی‌اعتبار کردن نظام انتخاباتی روسیه شکست خورد

فارس

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت ایالات متحده با وجود همه تلاش‌ها از جمله حملات سایبری و مداخله، در بی‌اعتبار کردن نظام انتخاباتی روسیه شکست خورد و هرگز موفق به این کار نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت که ایالات متحده با وجود همه حملات سایبری و مداخله، در بی‌اعتبار کردن نظام انتخاباتی روسیه موفق نبود.

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، وی در یک نشست گفت: علی‌رغم موارد بی‌سابقه حملات سایبری به کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه که نیمی از آن‌ها از خاک ایالات متحده ثبت شده و با وجود دخالت آشکار پلتفرم‌های اینترنتی ایالات متحده در روند آماده‌سازی برای انتخابات، دشمنان ما نتوانستند نظام انتخاباتی روسیه را بی‌اعتبار کنند و هرگز موفق به انجام این کار نخواهند شد.

کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه دیروز گزارش داد حزب «روسیه متحد» توانست در انتخاباتی پارلمانی این کشور پیروز شود و اکثریت کرسی‌ها را به دست آورد.

بر اساس نتایج مشخص شده پس از شمارش همه آرا، حزب حاکم روسیه متحد با کسب ۴۹.۸۳ درصد آرا، در انتخابات مجلس دومای روسیه (مجلس سفلی پارلمان فدراسیون روسیه) پیروز شد و ۱۱۲ کرسی را تصاحب کرد. نمایندگان این حزب همچنین در انتخابات در ۱۹۸ حوزه انتخابیه تک نفره روسیه هم پیروز شده‌اند. بنابراین، حزب روسیه متحد موفق شد بیش از دو سوم از ۴۵۰ کرسی‌ مجلس دومای دولتی را تصاحب کند.

هشتمین دور انتخابات دومای دولتی روسیه برای یک دوره پنج ساله طی سه روز در تاریخ ۱۷ تا ۱۹ سپتامبر (۲۶ تا ۲۸ شهریور) برگزار شد. علاوه بر انتخابات دوما، شهروندان روسیه همچنین برای رأی دادن به روسای نه منطقه و انتخابات ۳۹ پارلمان منطقه‌ای پای صندوق‌های رای رفتند.

با اعلام پیشتازی حزب روسیه متحد در انتخابات که از حامیان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور است، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد انتخابات تحت شرایطی انجام شد که برای روندهای آزاد و عادلانه مناسب نبود.

وی افزود: ما برگزاری انتخابات دومای روسیه در قلمرو مستقل اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسیم و بر حمایت بی‌دریغ خود را از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین تأکید می‌کنیم.

وزارت خارجه انگلیس هم این رای را عقب‌نشینی برای آزادی دموکراتیک خواند و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت که این اتحادیه به گزارش تخلفات جدی در انتخابات روسیه مورد توجه قرار داده است. دولت اوکراین نیز به انتخابات روسیه در کریمه اعتراض دارد.

از طرف دیگر حامیان «الکسی ناوالنی» مخالف غرب‌گرای روسیه نیز که ادعای مسمویت وی در ماه‌های اخیر بهانه تنش‌ها و فشار و تحریم‌های جدید آمریکا و کشورهای اروپایی علیه مسکو بود، به تکرار همین مواضع پرداختند و نتایج را محکوم کردند. «لیوبوف سوبول» دستیار ناوالنی گفت: با چنین میزان عظیمی از تخلفات، نتایج انتخابات دومای دولتی را نمی‌توان پاک، صادقانه یا مشروع تشخیص داد.

این ادعاها در حالی مطرح شد که طبق اطلاعات وزارت امور خارجه روسیه، ۲۴۵ ناظر از ۵۹ کشور جهان از نزدیک روند برگزاری انتخابات دومای دولتی روسیه را زیر نظر داشتند.

مقامات انتخاباتی روسیه با رد این اتهامات، اعلام کردند هرگونه نتیجه‌ای را در مراکز رای‌گیری که بی‌نظمی آشکار در آن وجود داشته باطل کرده‌اند و رقابت کلی عادلانه بوده است.

سفارت روسیه در ایالات متحده نیز در واکنش به اتهامات واشنگتن درباره شفاف نبودن انتخابات پارلمانی در روسیه، این ادعا را بی‌اساس خواند. نمایندگی دیپلماتیک روسیه در واشنگتن  تاکید کرد ابراز اراده مردم در انتخابات با رعایت کامل مفاد قوانین داخلی و هنجارهای حقوق بین‌الملل صورت گرفت.

سفارت روسیه در ایالات متحده همچنین اعلام کرد که منتظر است تا مقامات آمریکایی درباره حملات سایبری گزارش شده در جریان انتخابات پارلمانی روسیه از قلمروی آمریکا توضیح ارائه دهند.

نظر شما