شناسهٔ خبر: 49676010 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از فرآیند ناتمام انتخاب شهردار اراک تا خروج اعضای شورا از صحن علنی

اراک- ایرنا - انتخاب سکاندار مدیریت شهری اراک عصر دوشنبه با توجه به انصراف یکی از گزینه‌های شهرداری و اعتراض برخی از اعضا به سرانجام نرسید و همه چیز به نشست آتی شورا موکول شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، صحن علنی شامگاه دوشنبه شورای اسلامی کلانشهر اراک با دستور کار انتخاب شهردار آغاز شد که پس از گذشت ساعت‌ها بدون نتیجه و با برخی حواشی به پایان رسید.

در صحن علنی امروز شورا محمد عسگری تنها ساعتی مانده به رای گیری نهایی از نامزدی شهرداری انصراف داد و اینجا بود که اعتراض برخی اعضا به ادامه روند نشست نمایان شد.

با خروج سه عضو شورا و پس از آن خروج یک عضو دیگر به نشانه اعتراض، فرآیند رای گیری برای انتخاب شهردار اراک تنها با حضور یک کاندیدای موجود، ادامه نیافت تا در نشست بعدی شورا مشخص شود کلید دار عمارت شهری اراک چه کسی خواهد بود.

 سوگند اعضای شورا برای انتخاب شهردار از مسیر قانون / عرصه مدیریت شهری صحنه شوی سیاسی نیست 

رئیس شورای اسلامی شهر اراک گفت : عرصه مدیریت شهری  باید خدمتگزار مردم باشد و مکان شوی سیاسی نیست و نباید در آن خطبه سیاسی خواند و صحن شورا را ترک کرد.
  " سید وحید میر نظامی" عصر دوشنبه در نشست صحن رسمی شورای اسلامی شهر اراک افزود: مسئولیت پذیری در جمهوری اسلامی عرصه‌ای برای خدمت و نه منفعت است و باید اذعان داشت در فراخوانی که توسط شورای اسلامی شهر اعلام شد ۴۳ نفر در این فراخوان مشارکت کردند که پس از غربالگری ۲۵ نفر و سپس ۹ نفر و در نهایت ۲ گزینه به عنوان نامزدهای نهایی تصدی مدیریت شهری انتخاب شدند.
وی افزود: گزینه های منتخب بر اساس شاخص‌های تخصصی مدنظر وزارت کشور مطرح و انتخاب شدند.
وی تاکید کرد:‌ اعضای شورا سوگند یاد کردند که فرآیندهای طی شده برای انتخاب شهردار بر اساس قانون باشد.
 رئیس شورای اسلامی شهر اراک اظهار داشت: قرار نیست چنانچه گزینه مورد نظر برخی اعضای شورای اسلامی شهر رای مورد نظر را کسب نکرد به مابقی اعضا توهین کنند و آنها را منتسب به نمایندگان مجلس بدانند و انتظار می‌رود که به رای اکثریت احترام بگذارند و اثبات کنند به استناد کدام آیین نامه تخلف صورت گرفته است.
میرنظامی بیان کرد: "محمد عسگری" یکی از گزینه‌های نهایی شهرداری مطرح می‌کند که ۲ ساعت پیش از آغاز صحن رسمی انصراف خود را اعلام کرده و این در حالی است که تاکنون این نامه به دست ما نرسیده است.
وی خاطر نشان کرد: ترک جلسه صحن علنی شورا از سوی برخی اعضا پذیرفتنی نیست و توهین به شعور مردم است.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک بیان کرد: با توجه به ترک صحن علنی از سوی برخی اعضای شورا ، شهروندان متوجه می شوند که به چه دلیل انتخاب شهردار اراک ۲ هفته به تعویق افتاد.

دبیر شورای اسلامی شهر اراک نیز گفت: اتفاق امروز ، اختلاف سلیقه میان برخی اعضا است.
" علی اصغر غفاری" تاکید کرد: اگر گزینه شهرداری یک نفر باشد، نباید آن را انتصاب دانست چرا که چنانچه حتی یک گزینه مدیریت شهری نتواند آرای اکثریت را کسب کند، نمی‌تواند سکاندار شهر شود.
وی بیان داشت: انتظار می‌رود اعضای شورای اسلامی شهر اختلاف سلیقه را کنار بگذارند و وحدت رویه داشته باشند و تامین منافع عمومی مردم را مدنظر قرار دهند.

در یک نشست خبری علت انصرافم را به سمع و نظر اصحاب رسانه و مردم می رسانم

یکی از گزینه های نهایی مدیریت شهری و خزانه دار شورای اسلامی شهر اراک گفت: بنده انصراف خود را اعلام کردم و یکسری مسائل وجود دارد که اکنون صلاح نیست بازگو شود اما در آینده‌ای نزدیک در یک کنفرانس خبری به سمع و نظر اصحاب رسانه و مردم می رسانم.
" محمد عسگری" بیان داشت: بنده با مشورت بزرگان شهر به این نتیجه رسیدم که  در شورای اسلامی شهر به مردم خدمت رسانی کنم و امید است سکاندار شهر بتواند امور را به دست بگیرد و عاقبت به خیری نصیب وی شود.
سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز گفت: مقرر بود مدیریت شهری از میان دو گزینه انتخاب شود و مقبول نیست که از بین یک نفر شهردار را برگزینیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک نیز گفت: این امر مشهود است یک جریان انحرافی، اتحاد و انسجام نیروهای انقلابی را به چالش می‌کشاند و باید اذعان داشت ما با مردم وعده کردیم جز حقیقت چیزی را بیان نکنیم.
" پیمان عین القضاتی" عنوان کرد: از ابتدا تشویش اذهان عمومی مشهود است و ما این فرآیند را قبول نداریم چرا که این گزینه انتساب و نه انتخاب است.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک نیز بیان کرد: انصراف گزینه مدیریت شهری ۲ ساعت پیش از صحن پذیرفتنی نیست‌ و یک نوع بداخلاقی است.
" رضا قریشی" تصریح کرد: مردم باید بر این امر واقف باشند که افرادی که با عنوان اعضای شورای اسلامی شهر اراک برگزیدند با آگاهی کامل شهردار مورد نظر را انتخاب کردند.
وی اظهار داشت: در فرآیند انتخاب شهردار بر اساس آیین نامه اقدام شده و از سوی سخنگوی شورا نیز به رسانه‌ها اطلاع رسانی شده است. 
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک تاکید کرد: محمد عسگری نباید شاکی باشد چرا که تا مرحله نهایی حضور یافته است، رسانه ها جویا شوند حق ایشان کجا تضییع شده و باید اذعان داشت که اعضای  شورا به سوگند خود وفادار هستند و مسائل حاشیه‌ای نباید مانع تامین منافع  عمومی مردم شود .
قریشی خاطر نشان کرد: برخی افراد  با فرافکنی در تلاش هستند انتخاب شهردار از مسیر قانونی خارج شود و به طور حتم ما اجازه این سوء استفاده را به این منفعت طلبان نمی دهیم.
رئیس کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی نیز گفت: اعضای شوراهای اسلامی باید به جای ترک صحن رای مثبت و یا منفی خود را برای انتخاب مدیریت شهری اعلام کنند.
" علی چگینی" تاکید کرد: باید اذعان داشت که هدف اصلی شورا خدمت رسانی به مردم بر اساس عدالت است و سکاندار شهر بایدگام های موثری در راستای توسعه و تقویت مناطق محروم شهر گام بردارد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر اراک نیز عنوان کرد: افراد معلوم الحالی در شهر هستند که پس از انتخاب هر مدیریت شهری در تلاش هستند شهرداری را به زمین بزنند.
" علی جعفر محصولی" تاکید کرد: مدیریت شهری جدید باید این اطمینان خاطر را بدهد که تا چه میزان شورا باور است و اجازه سواستفاده این افراد را نمی‌دهد.
رئیس کمیسیون اقتصادی، املاک و سرمایه گذاری نیز گفت: اقدام برخی اعضا که صحن را ترک کردند زیبنده نبود چرا که برای انتخاب شهردار همه اعضا حضور داشتند.
" حامد اجرلو" اظهار داشت: کمبود وسایل حمل و نقل شهری و همچنین رفع مشکلات اراضی آرامستان از جمله مشکلاتی است که مدیریت شهری باید راهکارهای ویژه ای در این راستا ارائه دهد.
 رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری نیز گفت: شهر اراک دارای ۱۱ منطقه کمتر توسعه یافته است که سکاندار جدید شهری باید پاسخگو باشد چه شاخصه‌هایی برای شکوفایی این مناطق دارد و چه المانی برای شهر تعریف کرده است.
حسن قربانی تاکید کرد: مدیریت شهری باید بیان کند تا چه میزان شورا باور است و اولویت اقدامات وی فرهنگی یا عمرانی است.

شایسته سالاری را بر باند بازی ترجیح می‌دهم
 گزینه نهایی مدیریت شهری اراک نیز گفت: به طور قطع شایسته سالاری را بر منفعت سالاری و باندبازی ترجیح می‌دهم و تمام اقدامات بنده بر اساس قانون و اصول ارزش‌های دینی است.
" علیرضا کریمی" تاکید کرد: در راستای رفع مشکلات شهری باید ایجاد درآمد پایدار را در اولویت اقدامات قرار داد و این مهم مدنظر ویژه است.
وی اظهار داشت: عمل و گفتار صادقانه، مبارزه با فساد، پاکدستی، مسئولیت پذیری، ایجاد نهضت خدمت رسانی به مردم سرلوحه اقدامات قرار دارد .
کریمی عنوان کرد: به طور قطع آینده روشن و مطلوب زیست انسانی، را در شهر ایجاد می‌کنیم.
 وی خاطر نشان کرد: تعامل و  همراهی ، نظارت مردم و دستگاههای نظارتی برای پیشبرد امور شهری ضروری است
 گفتنی است در نشست صحن رسمی شورا عباس خسروانی، داود قربانی، پیمان عین القضاتی و حسن قربانی نشست را ترک کردند.

نشست بعدی بررسی فرآیند انتخاب شهردار اراک به عصر سه شنبه ۳۰ شهریورماه موکول شد.

نظر شما