شناسهٔ خبر: 49698612 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

غیبت چهار عضو شورا در صحن رسمی انتخاب شهردار اراک را به تعویق انداخت

اراک - ایرنا - انتخاب مدیریت شهری اراک در دومین روز متوالی، به دلیل غیبت چهار عضو شورای اسلامی ناتمام ماند و مجدد به روزهای آتی موکول شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شامگاه سه‌شنبه ایرنا نشست فوق العاده صحن رسمی شورای اسلامی شهر اراک با دستور کار انتخاب شهردار تشکیل و با توجه به عدم حضور چهار عضو شورا رسمیت نیافت و ناتمام ماند.

هر چند که به گفته رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک مقرر شده بود همه اعضا در این نشست حضور داشته باشند.
سید " وحید میر نظامی" در این نشست افزود: بر اساس تبصره یک ماده ۸۰ قانون، بلافاصله پس از رسمیت یافتن شورا، انتخاب شهردار از سوی اعضای شورای اسلامی شهر اراک الزامی است و هرگونه اهمال از سوی اعضا که موجب اخلال در کار شورا شود، به عنوان یک تخلف مطرح و بر اساس قانون باید اقدامات لازم در این راستا صورت گیرد.
وی تاکید کرد: فصل الخطاب و حلقه وصل اعضای پارلمان شهری " قانون " است و همه اعضا در این خصوص سوگند یاد کردند و اتفاقی که روز گذشته در صحن رسمی حادث شد زیبنده شورای انقلابی و ولایی نبود چرا قهر بعضی از اعضا،  نمایانگر عدم وفاداری به مردم و تامین حقوق شهروندان است.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک اظهار داشت: فرآیند انتخاب شهردار از میان ۴۳ نفر که در نهایت به ۲ گزینه نهایی ختم شد بر اساس رای و نظر ۱۱ عضو شورا بود و با همدلی و تعامل این نتیجه حاصل شد و باید اذعان داشت تمام مستندات، امضای اعضا و صورتجلسات موجود است و در صورت لزوم در اختیار رسانه‌ها قرار می گیرد.
میر نظامی در خصوص انصراف محمد عسگری یکی از گزینه‌های نهایی شهردار و عضو کنونی شورای اسلامی شهر نیز گفت: " محمد عسگری " نخستین بار انصراف خود را در پانزدهم شهریور ماه اعلام کرده بود اما ۲۸ شهریور ماه تمام اعضا صورتجلسه مبنی بر انتخاب از ۲ گزینه نهایی مدیریت شهری را امضا کردند و اما ایشان ساعت ۱۰ صبح انصراف خود را اعلام کردند.
وی ادامه داد: بر اساس قانون انصراف باید به صورت مکتوب به رئیس شورا تحویل و ثبت دبیرخانه شود و این در حالی است که ایشان از طریق تلفن همراه و فضای مجازی به بنده ارسال کردند و من نیز نیمه شب آن را ملاحظه کردم.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک بیان داشت: اعضای شوراهای اسلامی کلانشهر اراک در خصوص انتخاب شهردار اختلاف نظر دارند و نباید آن را به اختلاف گرایش سیاسی مرتبط کرد.
میرنظامی تصریح کرد: نامه و اخطاریه‌ای از استاندار مرکزی به پارلمان شهری ابلاغ و ارسال شده که انتخاب شهردار باید طرف یک‌ماه انتخاب می‌شد و این شایسته نیست که بالاترین مقام اجرایی استان به اعضای شورا اخطار بدهد.
وی خاطر نشان کرد: اینکه سخنگوی شورای شهر در فضای مجازی مطرح کرده نشست فوق العاده امروز وجاهت قانونی ندارد ، صحیح نیست.
 رئیس شورای اسلامی شهر اراک ضمن عذرخواهی از مردم شهر اراک و رسانه‌ها گفت: اکنون با عدم حضور برخی از اعضا جلسه برای انتخاب شهردار رسمیت ندارد اما به طور قطع در اسرع وقت اعضای پارلمان شهری، انتخاب شهردار اراک را با تعامل و همدلی اعضا انجام می‌دهد.

میرنظامی یادآور شد: اصحاب رسانه بنویسند شورای شهر و هیات رییسه کجا مقصر بوده و  کدام تبصره را تضییع کرده 
و اعضای شورای شهر که روز گذشته صحن را ترک کردند، در رسانه‌ها بیان کنند ما با چه کسی بستیم؟
وی ادامه داد: در سیزدهم شهریور ماه به چهار گزینه رسیدیم اما گزینه پنجم بدون صورتجلسه اضافه و بنا بود به ما تحمیل کنند و ما زیر بدعت بزنیم ما هیچ زمان این کار را نمی‌کنیم.
وی افزود: نباید عده‌ای با بدخلاقی و بدگمانی صحبت کنند و ایجاد التهاب کنند و بنده خواهش می‌کنم همه به قانون تمکین کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک عنوان کرد: چنانچه اعضای غایب شورای اسلامی شهر، شش جلسه متوالی و ۱۲ جلسه متناوب حضور نداشته باشند، عزل می شوند و رسانه‌ها پاسدار قانون باشند و در این خصوص سکوت نکنند.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک گفت: اعضایی که صحن رسمی را ترک کردند باید آبروی شورای ائتلاف را نگه می‌داشتند و اتحاد را حفظ می‌کردند.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک نیز در خصوص اعلام‌دخالت نمایندگان مجلس در انتخاب شهردار و شورا نیز تاکید کرد: نمایندگان هیچ نشستی برای انتخاب شهردار نداشتند شاید نماینده‌ای به صورت شخصی اظهار نظر کرده باشد اما نمایندگان مجلس نشستی با اعضای شورا نداشتند و ممکن است با افراد مختلف مشورت گرفته باشند اما جلسه‌ای انجام نشده است.
" رضا قریشی " تاکید کرد:  انتخاب شهردار باید در صحن اعلام شود و اعضا در قالب موافق و مخالف صحبت کنند و در نهایت رای گیری شود اگر گزینه مد نظرشان نیست، رفتارهای غیر قانونی نکنند و انتظار می‌رود رسانه‌ها در این راستا یاریگر اعضای پارلمان شهری باشند.
وی افزود: رسانه‌ها سوال کنند و شفاف سازی کنند جریان انحرافی چیست و پشت صحنه چه کسانی هستند؟

به گزارش ایرنا روز گذشته نیز در نشست رسمی شورا تعدادی از اعضای شورا با ترک جلسه، فرآیند انتخاب شهردار را مغایر با قانون دانستند و خواستار بازنگری در انتخاب مدیریت شهری اراک شدند.

همچنین روز جاری پیش از آغاز نشست رسمی شورا، سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر اراک در گفت وگویی با رسانه‌ها از عدم وجاهت قانونی نشست مجدد انتخاب شهردار سخن گفت.

عباس خسروانی گفته است: تصور ما این بود که شورا محل مشورت است اما عده‌ای بدون توجه به نظر اعضا در حال تکمیل یک فرآیند غلط هستند و ما ماشین امضای برخی گروه‌ها و اشخاص نیستیم بلکه نماینده مردم هستیم.

این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک خاطر نشان کرده است: جلسه مجدد شورای شهر اراک برای انتخاب شهردار را قانونی نمی‌دانیم و از تهدیدات صورت گرفته در خصوص عزل از شورای شهر هرگز نخواهیم ترسید و زیر بار گزینه تحمیلی حتی اگر به قیمت عزل ما از شورای شهر منجر شود، نخواهیم رفت.

نظر شما