شناسهٔ خبر: 49642988 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزنامه تلگراف:

لندن واشنگتن برای سرقت قرارداد زیردریایی‌ها ماه‌ها مذاکره داشتند

تهران-ایرنا- روزنامه تلگراف فاش کرد: جزئیات توافق امنیتی آکوس بین استرالیا، آمریکا و انگلیس که باعث سرقت قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری فرانسه با استرالیا شد، در اجلاس خرداد ماه گروه۷ در شهر کورن‌وال انگلیس، مورد مذاکره قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این روزنامه انگلیسی روز یکشنبه اعلام کرد امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه از مقدمه‌چینی برای این پیمان بی‌اطلاع بوده است.

به نوشته تلگراف دومینیک راب وزیر خارجه وقت انگلیس (وزیر دادگستری فعلی کابینه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس) متذکر شد که این پیمان می‌تواند تاثیری منفی بر روابط چین و فرانسه داشته باشد؛ با این حال جزییات این توافق همچنان در اجلاس گروه ۷ مذاکره شد و اسناد آکوس روی میز قرار داشت.

بر اساس گزارش تلگراف، این اسناد «کاملا محرمانه» بوده است.

روزنامه گاردین نیز روز شنبه گزارش داد که مذاکرات آمریکا درباره این پیمان، ماه‌ها در شرایط کامل محرمانه و حتی در طول اجلاس گروه ۷ در کورن‌وال قرار داشته است و حتی کوچکترین اطلاعی به امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه درباره تصمیم استرالیا برای لغو توافق خود با پاریس داده نشد.

به تازگی، آمریکا، استرالیا و انگلیس  توافق همکاری دفاعی جدید خود موسوم به آکوس را اعلام کردند. این توافق دفاعی جدید، کانبرا (استرالیا) را مجبور کرد قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خود را با فرانسه برای تولید ۱۲ زیردریایی تهاجمی پیشرفته با قدرت، لغو کند.

گروه ۷ متشکل از کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا است.

چهل‌وهفتمین نشست سران هفت کشور صنعتی جهان با تمرکز بر احیای اقتصاد دنیا پس از همه‌گیری ویروس کرونا در انگلیس  برگزار شد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا و برخی کشورهای مهمان از جمله کره جنوبی، استرالیا و آفریقای جنوبی در اجلاس امسال گروه ۷ که ۱۳-۱۱ ژوئن (۲۱ تا ۲۳ خرداد) در دهکده ساحلی کورن وال انگلیس برگزار شد، شرکت کردند.

موضوع اصلی  این اجلاس، احیای جهان پس از همه‌گیری کرونا و نخستین نشست حضوری سران دنیا بعد از تقریبا ۲ سال بود. نشست سال گذشته گروه ۷ در ایالات متحده لغو و نشست گروه ۲۰ در عربستان سعودی نیز به دلیل کووید-۱۹ به صورت مجازی برگزار شد.

به دنبال بحران قرارداد زیردریائی‌ها و فراخواندن سفرای فرانسه از ایالات متحده و استرالیا، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در گفت و گو با شبکه «فرانس ۲» تحقیر، دروغگویی و دورویی واشنگتن-لندن را محکوم و آن را موجب سلب اعتماد بین شرکای قدیمی توصیف کرد.

 مقامات فرانسوی خشمگین از تغییر سیاست استرالیا گفته‌اند که دولت استرالیا در مورد خرید زیردریایی‌ها به فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه قول داده بود اما حالا زیر قول خود زده است.

نظر شما