شناسهٔ خبر: 49641045 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توافق استرالیا با آمریکا و انگلیس، بدون اطلاع مکرون صورت گرفته است

طبق گزارش برخی رسانه‌های خبری، جزئیات توافق استرالیا، آمریکا و انگلیس در اجلاس جی ۷ بدون اطلاع رئیس جمهور فرانسه صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، روزنامه ساندی تلگراف، روز شنبه در گزارشی ادعا کرد که جزئیات مشارکت AUKUS (استرالیا، انگلیس و آمریکا) در اجلاس جی ۷ در کورنوال انگلیس در ژوئن ۲۰۲۱ بدون آنکه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از آن مطلع باشد، به توافق رسیده است.

بر اساس این گزارش، دومینیک راب، وزیر وقت امور خارجه انگلیس با وجود هشدار‌هایی مبنی بر اینکه چنین توافقی به روابط با پکن و پاریس صدمه می‌زند، در تسهیل این توافق کمک کرده است.

 به نوشته روزنامه ساندی تلگراف، تمام اسناد مربوط به توافق AUKUS پس از اجلاس جی ۷ به عنوان «فوق سری» طبقه بندی شد.

قابل ذکر است که در ۱۶ سپتامبر، استرالیا، انگلیس و آمریکا همکاری جدید امنیتی را اعلام کردند. بر اساس این توافقنامه، استرالیا قصد دارد هشت زیردریایی اتمی بسازد و ارتش خود را به موشک‌های کروز ساخت آمریکا مجهز کند. این اقدام کانبرا باعث شد قرارداد دفاعی ۹۰ میلیارد دلار (استرالیا) خرید زیردریایی از فرانسه که بزرگترین قرارداد در تاریخ این کشور است، لغو شود.

در اعتراض به این مسئله فرانسه این اقدام استرالیا را خیانت بزرگی عنوان کرد و روز شنبه، در اقدامی بی سابقه سفیران خود را از کانبرا و واشنگتن فراخواند.

انتهای پیام/

نظر شما