شناسهٔ خبر: 49626672 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اسامی استان ها و شهرستان های در وضعیت قرمز و نارنجی / شنبه 27 شهریور 1400

طبق گزارش وزارت بهداشت در روز شنبه 27 شهریور 1400، در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۵ نفر دیگر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع تلفات این ویروس در کشور به ۱۱۶ هزار و ۷۹۱ نفر رسید.

پس از مدت ها از آغاز خیز پنجم کرونا، شمار روزانه این ویروس روند کاهشی گرفته و ریزش بیش از ۹۰ مورد مرگ طی ۷۲ ساعت گذشته دلیل بر این امر است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز جمعه تا امروز  شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۸۴۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۲۴ نفر از آنها بستری شدند.

اکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۸۶۰ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۵۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۶ هزار و ۷۹۱ نفر رسید.

همچنین تا کنون ۴ میلیون ۷۳۶ هزار و ۸۹۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۶ هزار و ۸۳۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۰ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۱۰۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.  

بدون شک این امر در پی ورود میلیونی واکسن به کشور و تسریع و رکوردزنی واکسیناسیون، که سبب عبور خیز پنجم و مرگبار کرونا از کشور شد، اتفاق افتاده است.   

روز سه شنبه ۲۳ شهریور ماه وزارت بهداشت بر اساس براوردهای اپلیکیشن ماسک، از عبور کشور از خیز پنجم کرونا خبر داد، خیزی که برای چند بار رکورد تلفات روزانه را جابجا کرد و دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ به بالاترین رکورد رسید.  در همین خیز بود که در همین روز تعداد تلفات کرونا طی ۱۸ ماه جولان ویروس شاخدار از ۱۱۵ هزار نفر گذشت.   

همچنین تا کنون ۲۸ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۹۹۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۸۶۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۲ میلیون و ۳ هزار و ۸۶۳ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

خیز پنجم کرونا اوایل تیر ماه کشور را در برگرفت.

در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

 

۲۷ شهریورماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

اکثر مناطق کشور با عبور از قله موج پنجم بیماری کووید ۱۹ و کاهشی شدن روند بستری، از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند و هم اکنون ۵۷ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

پس از مدت‌ها از آغاز خیز پنجم کرونا، شمار روزانه این ویروس روند کاهشی گرفته و ریزش تعداد زیادی از مبتلایان به این بیماری طی ۲۴ ساعت گذشته دلیل بر این امر است.

بدون شک ورود میلیونی واکسن به کشور و تسریع و رکورد زنی واکسیناسیون سبب تغییر و بهبود وضعیت کرونا در کشور شده است.

به گفته مسوولان بهداشت و درمان، در صورتی که واکسن کرونا به همین روال تامین شود تا اواخر آبان‌ماه بیشتر افراد جامعه واکسینه می‌شوند و با دستیابی به این هدف مهم، نگرانی و دغدغه مردم در این زمینه از بین خواهد رفت.

مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرد: سامانه نوبت‌دهی واکسن برای افراد ۱۸ سال به بالا در استان‌های قم، کرمانشاه و همدان باز شد.

به دستور وزیر بهداشت، افراد ۱۸ سال به بالا ساکن استان‌های قم، کرمانشاه و همدان که در این استان‌ها دارای پرونده بهداشت هستند می‌توانند با مراجعه به سامانه نوبت‌دهی salamat.gov.ir زمان و محل تزریق واکسن را انتخاب کنند.

مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین اعلام کرد: حداقل سن ثبت‌نام و دریافت نوبت واکسن کرونا در تمام کشور پنج سال دیگر کاهش یافت.

این مرکز در اطلاعیه ای با اشاره به اینکه از هم‌اکنون تمامی افراد ۳۲ سال به بالا (متولدین ۱۳۶۸ و قبل) در سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir زمان و محل دریافت واکسن را بلافاصله خودشان انتخاب کنند، اعلام کرد که برای این کار، نیازی به داشتن پرونده بهداشت نیست.

براساس اطلاعیه این مرکز، هم‌چنین افراد ۲۲ تا ۳۱ سال (متولدین ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۸)  که ساکن استان های آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمان و هرمزگان هستند و در پایگاه‌های بهداشت پرونده سلامت دارند می‌توانند از طریق همین سامانه ثبت‌نام کنند.

آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

هم‌ اکنون بسیاری از استان‌های کشور وارد مرحله نزولی ابتلا به بیماری شده‌اند و اپیدمی موج پنجم در حال از بین رفتن است اما همچنان فوتی‌های کووید ۱۹ در برخی مناطق بالاست به گونه‌ای که در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۵ نفر از هموطنان قربانی این ویروس شدند.

 گرگان/ استاندار گلستان با تاکید بر تاثیر واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کاهش آمار ابتلا و فوت بیماران کرونایی گفت که در نتیجه انجام و رعایت این موارد، تعداد بیماران بستری کرونایی گلستان در هفته گذشته ۷۵ درصد کمتر شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز گفت: تاکنون ۴۹ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال و واجد شرایط استان، واکسن کرونا تزریق کردند و این روند با ورود ۱۰۰ هزار دُز جدید واکسن سرعت بیشتری خواهد گرفت.

همدان/ رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: سه مرکز واکسیناسیون واقع در شهرستان های همدان، ملایر و نهاوند شبانه روزی می‌شود.

ملایر/ فرماندار ویژه ملایر گفت: ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت این شهرستان واجد شرایط واکسیناسیون کرونا هستند که تاکنون ۴۸ درصد دُز اول واکسن را دریافت کردند.

قدرت الله ولدی اظهار داشت: تا شب گذشته ۱۴۷ هزار دُز واکسن به افراد واجد شرایط تزریق شده که از این میزان ۹۵ هزار نفر دُز اول و ۵۲ هزار و ۵۰۰ نفر هر ۲ دُز را دریافت کرده‌اند.

کرمانشاه/ استاندار کرمانشاه با اعلام اینکه آمار بستری‌های کرونایی در استان کرمانشاه سیر نزولی پیدا کرده است، تاکید کرد که تسریع در این روند کاملا به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراجعه سریع‌تر افراد برای واکسیناسیون بستگی دارد.

هوشنگ بازوند با اشاره به روند واکسیناسیون در این استان افزود: اکنون حدود ۵۰ درصد جمعیت استان دُز اول و ۲۳ درصد نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و حدود ۲۰۰ هزار دُز نیز ذخیره واکسن داریم.

بازوند گفت: واکسیناسیون اکنون به صورت ۲ شیفت در حال انجام است و در صورت نیاز، ظرفیت برقراری شیفت سوم را هم داریم.

یزد/ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به همکاری مردم ،افزایش واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ و کاهش تعداد موارد بستری مبتلایان به ویروس کرونا در بیمارستان ها، گفت: هم اکنون شرایط ۸۲ درصد از مجموع ۱۱ شهرستان استان از قرمز کرونایی خارج شد و در وضعیت نارنجی قرار گرفت.

مشهد/ عضو کمیته بهداشت ستاد مدیریت اجرایی مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شمار موارد مثبت آزمایشهای تشخیص طبی کرونا در مشهد با کاهش ۲۲ درصدی نسبت به هفته پیش، از ۶۰ درصد به ۳۸ درصد نزول یافته است.

محمدحسن درخشان گزارش داد : آمار کنونی مراجعه شهروندان مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا نیز در مراکز درمانی مشهد به میزان ۴۰ درصد نسبت به هفته پیش کمتر شده است. 

خرم‌آباد/ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۹۷۷هزار و ۷۸۴ دُز واکسن کرونا تاکنون وارد این استان و ۹۰۱ هزار و ۶۶۶ دُز آن برای گروه‌های هدف تزریق شده است.

دکتر مریم کوشکی بیان کرد: از این میزان واکسن وارد شده به استان تاکنون ۹۱ درصد برای گروه های هدف تزریق شده است و درمجموع تاکنون ۴۸.۹ درصد، واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

یاسوج/  رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: ۲۴ هزارو ۷۰۲ نفر از جمعیت این شهرستان با دریافت دُز اول و دوم واکسن ، علیه ویروس کرونا ایمن شدند.

 محمد طاهر طیب زادگان اظهارداشت:  از ابتدای طرح واکسیناسیون تاکنون ۵۳ هزار و ۵۴۹ نفر دُز اول را دریافت کرده اند و  ۲۴ هزار و ۷۰۲ نفر از این تعداد  با تزریق دُز دوم در برابر ویروس کرونا واکسینه شدند.

مهاباد/ رییس شبکه بهداشت و درمان سردشت گفت: از ابتدای طرح واکسیناسیون سراسری تاکنون ۵۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال این شهرستان حداقل یک دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

داوود آتشی اظهار داشت: تاکنون ۴۵ هزار دز انواع واکسن کرونا در این شهرستان به گروه‌های هدف و اولویت دار تزریق شده که از این تعداد ۳۲ هزار دز اول و ۱۳ هزار دز دوم بوده است.

زاهدان/  مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای طرح تزریق دُز دوم واکسن کرونا حدود ۴۴ درصد همکاران فرهنگی این استان علیه ویروس منحوس کرونا واکسینه شدند.

حمیدرضا رخشانی اظهارداشت: هم‌اینک ۱۸ هزار و ۹۵۰ نفر از فرهنگیان سیستان و بلوچستان دُز دوم واکسن کرونا را دریافت.

وی افزود: ۳۳ هزار و ۷۳۶ نفر یعنی بیش‌از ۸۵ درصد آمار کل فرهنگیان سیستان و بلوچستان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند و این فرآیند کماکان ادامه دارد.

سنندج/ رییس مرکز بهداشت سنندج گفت: تاکنون ۱۹۱ هزار دُز واکسن کرونا در هفت مرکز تجمیعی این شهرستان به گروه‌های هدف تزریق شده است.

دکتر جهانبخش یوسفی اظهار داشت: در مجموع تاکنون ۱۲۹ هزار نفر در سنندج واکسن نوبت اول و ۶۲ هزار نفر نیز نوبت دوم را دریافت کرده‌اند.

اصفهان/ میزان بستری بیماران کرونایی در استان اصفهان از ۲ هفته گذشته روند کاهشی به خود گرفت و بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری کووید-۱۹ از ۲۷ شهریور جاری از وضعیت قرمز و بسیار پر خطر خارج شد.

به گفته سخنگوی ستاد مقابله با کرونای اصفهان، تعداد بستری‌های استان کاهشی شده و تست مثبت کرونا از ۵۰ به ۳۴ درصد رسیده است.

حجت الله غلامی اظهار داشت: از قله موج پنجم کرونا عبور کرده ایم اما این روند با یک شیب ملایم نزولی است که برای سرعت بخشیدن آن باید رعایت بیش از پیش شیوه‌نامه‌های بهداشتی صورت گیرد.

قزوین/ جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان قزوین گفت: بر اساس ارزیابی وزارت بهداشت تمامی شهرستان‌های استان از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند.

منوچهر حبیبی افزود در حال حاضر روند کرونا کاملاً نزولی شده و تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها کاهش ۳۰‌ درصدی داشته است.

مراغه/  فرماندار هشترود گفت: برخورداری افراد واجد شرایط واکسن از هرگونه خدمات دولتی و عمومی در این شهرستان از ۱۰ مهرماه با ارائه کارت واکسیناسیون کرونا امکان‌پذیر خواهد بود.

امین امینیان این شیوه ارائه خدمات را به نفع مردم این شهرستان دانست و افزود: افرادی که شرایط دریافت واکسن را دارند، باید هرچه سریع‌تر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

اراک/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بر اساس آخرین اعلام گزارش رنگ‌بندی کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۱ شهرستان استان مرکزی از وضعیت قرمز کووید ۱۹ خارج شدندو تنها ساوه همچنان در شرایط پرخطر این بیماری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک توضیح داد: شمار مبتلایان و بیماران بستری و فوتی‌ها در مراکز درمانی استان مرکزی  روزهای اخیر تاحدودی کاهش یافته است .

دکتر جمالیان یادآور شد: تزریق واکسن کرونا در استان با سرعت قابل قبولی جریان دارد و امید می‌رود که دربازه زمانی کوتاهی تمامی گروه‌های سنی واکسینه شوند و سطح  ایمنی لازم در جامعه ایجاد شده و شاهد کاهش نگرانی مردم و سیر نزولی کرونا باشیم.

بندرعباس/  سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد: روند ابتلا به کرونا در همه شهرستان های این استان نسبت به هفته گذشته کاهش چشمگیری داشته و نزولی شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: در مدت یک هفته گذشته شاهد کاهش ۳۵ درصدی موارد مثبت و کاهش ۲۰ درصدی تست و غربالگری کرونایی به دلیل کاهش مراجعه سرپایی به بیمارستان های هرمزگان بودیم.

رشت/ مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان گفت: ۱۸۰ هزار دز واکسن جدید کرونا امروز "شنبه" وارد استان گیلان شد.

دکتر حسن رخ‌شاد با بیان اینکه این میزان واکسن از نوع سینوفارم برای تزریق نوبت اول و دوم امروز وارد گیلان شده است، افزود: ورود واکسن طی هفته‌های اخیر در این استان مناسب بوده و در زمان حاضر محدودیتی در رابطه با تزریق واکسن ندارم.

وی اظهار داشت: پیش از این نیز نزدیک یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن وارد استان گیلان شده بود و بیش از یک میلیون و ۴۹۲ هزار دوز نیز به گروه های هدف تزریق شده است.

بوشهر/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: طبق آخرین گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت کرونایی پنج شهرستان‌ این استان پس از بیش از سه ماه از نارنجی (پرخطر) به زرد (خطر متوسط) تغییر کرد.

کرونا جان ۱۰ نفر را در آبادان و خرمشهر گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: هشت نفر در آبادان و ۲ نفر در خرمشهر در ۲۴ ساعت گذشته، بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

دکتر شکراله سلمان‌زاده روز شنبه بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۷ نفر در آبادان، ۴۷ نفر در خرمشهر و ۳۵ نفر در شادگان بر اساس معیارهای آزمایشگاهی به کووید۱۹ مبتلا شدند.

وی افزود: از این ۱۲۹ مورد مثبت ، ۳۶ نفر در آبادان، ۳۸ نفر در خرمشهر و ۳۳ نفر در شادگان به صورت سرپایی درمان و به آنها تاکید شد تا قرنطینه خانگی را جدی گرفته و در صورت تشدید علایم بیماری به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با اشاره به روند کاهشی ابتلا و بستری بیماران در بیمارستان‌های جنوب غرب خوزستان گفت: در روز گذشته نیز ۲۴ نفر به دلیل ابتلا به کرونا، در پنج بیمارستان منطقه بستری و ۳۲ نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

وی افزود:هم اکنون ۲۲۶ نفر در بیمارستان‌های منطقه بستری هستند که نسبت به |آمار هفته گذشته کاهش قابل توجهی دارد.

شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان از خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی آبادان بهره‌مند هستند.

شیوع کرونا در استان مرکزی ۱۰ درصد کاهش یافت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی از کاهش ١٠ درصدی میزان شیوع ویروس کرونا در استان در طول یک هفته اخیر خبر داد.

«بهروز اکرمی» روز شنبه در حاشیه جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: روند نزولی بیماری کرونا در استان مرکزی آغاز شده و در یک هفته اخیر میزان مبتلایان، تعداد بستری و همچنین فوتی‌ها نسبت به هفته ماقبل ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی اظهار  داشت: طبق اعلام وزارت بهداشت در یک هفته اخیر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان مرکزی از میانگین کشوری بالاتر بوده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در یک هفته گذشته به ٤١ درصد رسیده است.

اکرمی افزود: طبق گزارش وزارت بهداشت، استان مرکزی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با ٤٣ درصد، در رعایت بهداشت فردی با ۵۰ درصد، در رعایت تهویه مناسب با ٤٦ درصد، فاصله گذاری در اماکن عمومی با ٤٣ درصد و در میزان استفاده از ماسک با ۵۰ درصد به عنوان استان هفتم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی شناخته شده است.

وی اظهار  داشت: در راستای مقابله با کرونا همچنان شهروندان باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

شمار مبتلایان کرونا در استان مرکزی تاکنون به ۹۱ هزار و ۵۶۶ نفر رسیده و شمار جان باختگان از مرز ۲ هزار و ۶۳۶ نفر گذشته است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

۴ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲ مرد ۴۵ و ۸۳ ساله و ۲ زن ۵۲ و ۸۵ ساله مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند.

مهدی دلاوری روز شنبه گفت:  شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۶۰ مورد جدید به ۴۷ هزار و ۱۶۷ نفر رسید.

وی ادامه داد: اکنون ۶۱۱ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۵۱۰ بیمار در کاشان و ۱۰۱ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۲۴۰ بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به بستری موقت ۲۱ بیمار جدید از ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این منطقه تصریح کرد: ۱۸ بیمار در کاشان و سه نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی شمار بیماران کووید۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۸۰ نفر اعلام و اضافه کرد: ۷۳ نفر از بیماران در کاشان و هفت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

دلاوری اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۲۴ بیمار با سن یک تا ۷۶ سال در مرکزهای درمانی کاشان و سه نفر با سن ۵۰ تا ۹۰ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به مراجعه ۲۰ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته گفت: پنج هزار و ۵۱۷ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته وی، ۲۵۱ هزار و ۸۲۵ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۶ هزار و ۲۹۱بیمار حاد تنفسی تا کنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

تزریق ۲۳۵ هزار و ۱۲۴ دُز واکسن کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۲۳۵ هزار و ۱۲۴ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گفت: ۱۵۷ هزار ۵۴۴ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۷۷ هزار و ۵۸۰ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

تعداد فوت ناشی از کرونا در خوزستان ۲۳ درصد کاهش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: کل موارد ابتلا به کرونا در خوزستان در هفته منتهی به ۲۶ شهریور نسبت به هفته پیش از آن، ۳۲ درصد، افراد بستری ۳۳ درصد و فوتی‌ها نیز ۲۳ درصد کاهش یافته است.

دکتر فرهاد ابول نژادیان روز شنبه در نشست استانی ستاد مدیریت کرونا در اهواز بیان کرد: در حالی که هفته پیش از آن موارد بیماری ۳۵ درصد، بستری ۲۴ درصد و مرگ  و میر هشت درصد کاهش داشت.

وی افزود: بر اساس آخرین رنگ بندی چهار شهرستان شوشتر، ماهشهر، شوش و هندیجان در وضعیت قرمز و بقیه در وضعیت زرد و نارنجی کرونایی قرار دارند.

کاهش روند مراجعه بیماران سرپایی و بستری در خوزستان

ابول نژادیان ادامه داد: روند مراجعه بیماران سرپایی و بستری تقریبا در تمام استان کاهشی است و مراجعه کنندگان به بیمارستان که در اوج پیک کرونا به ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده بود به چهار هزار و ۱۶۵ نفر در روز گذشته رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: روند بستری در اوج پیک بیماری کرونا به سه هزار نفر رسیده بود که دیروز به یک هزار و ۶۴۵ نفر رسید. از این تعداد ۴۶۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و بقیه در بخش‌های عادی هستند.

وی در خصوص نحوه ابتلای بیماران در هفته گذشته در خوزستان بیان کرد: ۳۲ درصد موارد ابتلا در تماس با افراد خانواده، ۲۲ درصد تماس با سایر بستگان و شرکت در میهمانی و دید و بازدید، ۱۱ درصد در محل کار و ۱۵ درصد تردد مکرر بین شهری گزارش شده است.

وی با بیان اینکه ۸۱ درصد بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان بیماری زمینه‌ای ندارند ادامه داد: همچنین ۱۶ درصد ابتلا در روستا و ۸۴ درصد در شهر ثبت شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز اضافه کرد: آمار مبتلایان به کرونا در اهواز نسبت به هفته قبل ۲۸ درصد، کارون ۳۹، شادگان ۴۷ و خرمشهر ۴۳ درصد کاهشی بوده و چهار شهرستان قرمز خوزستان نیز از نظر موارد بیماری روند کاهشی دارند.

وی در خصوص بروز مرگ و میر در چهار موج کرونا توضیح داد: در موج نخست بیشترین فوت در دزفول با ۷۱ و آبادان ۶۱ در ۱۰۰ هزار نفر، موج دوم بهبهان و آبادان ۳۸ و مسجد سلیمان ۳۶ در ۱۰۰ هزار نفر، موج سوم دزفول ۸۷ و کارون ۷۹ در ۱۰۰ هزار نفر، موج چهارم آبادان ۷۷ و خرمشهر ۷۵ در ۱۰۰ هزار نفر اعلام شده است.

تزریق ۲ میلیون و ۳۲۶ هزار دز واکسن در خوزستان

ابول نژادیان در خصوص میزان پوشش واکسناسیون گفت: ۲ میلیون و ۳۲۶ هزار دز واکسن در خوزستان تزریق شده و با الهام گیری از دوران دفاع مقدس که همه برای دفاع از ایران اسلامی پای کار بود برای نهضت واکسیناسیون نیز گروه‌های جهادی، دانشگاه، بسیج و هلال احمر پای کار آمدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: درموج چهارم به دلیل تزریق واکسن، تعداد فوتی‌های ۶۰ سال به بالا در خوزستان از موج سوم کمتر شده اما در گروه ۳۰ تا ۴۴ ساله، میزان مرگ و میر در موج چهارم بیشتر از سوم گزارش شده است بنابراین باید تا پیش از شکل‌گیری موج بعدی سرعت انجام واکسیناسیون بیشتر شود.

وی ادامه داد: سه پایگاه تجمیعی واکسیناسیون جدید در هفته گذشته در خوزستان راه‌اندازی شده و هم اکنون ۶۳ مرکز در استان فعال هستند.

برای شهرهای با پوشش پایین تدبیری اندیشیده شود

ابول نژادیان گفت: در بهبهان ۶۸.۵ درصد، شرق اهواز ۶۲.۸، غرب اهواز ۵۶ و اندیمشک ۵۴ درصد جمعیت واکسن نوبت اول را دریافت کرده‌اند اما در شادگان ۱۵ درصد دز نخست و ۶.۷ دو دز را دریافت کرده‌اند؛ حمیدیه، کارون، دشت آزادگان، اندیکا، لالی، هویزه و شوش کمترین پوشش واکسن را داشته‌اند که لازم است برای ایمن شدن جامعه، واکسیناسیون به صورت متوازن صورت گیرد و باید برای شهرهای با پوشش پایین تدبیری اندیشیده شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: باید بزرگان و افراد با نفوذ این شهرها را دعوت کنیم تا با ترغیب مردم به زدن واکسن، مشکل واکسیناسیون برطرف شود.

وی ادامه داد: هم اکنون ۴۶ درصد جمعیت خوزستان یک دز و ۲۵.۲ درصد ۲ دز را دریافت کرده‌اند و از آنجا که امکان شکل گیری پیک بعدی از نیمه آبان وجود دارد برای پوشش بهتر باید به محلات برویم چون بیشترین مشکل برای پوشش واکسیناسیون مشارکت نکردن مردم و باورهای غلط است.

وی بیان کرد: سرعت واکسیناسیون در هفته گذشته در باغملک، دهدز، هفتگل و اندیمشک بالا رفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: در دهدز هفته گذشته به طور متوسط روزانه ۱.۷ درصد و در شرق اهواز ۱.۳ درصد جمعیت هدف واکسینه شده‌اند؛اگر در شرق اهواز با همین سرعت پیش برویم ۲۹ روز دیگر ۱۰۰ درصد مردم واکسینه می‌شوند.

وی گفت: در شادگان روزانه یک دهم درصد جمعیت واکسن دریافت می‌کنند که اگر با همین وضعیت ادامه یابد ۸۲۴ روز تا پوشش کامل واکسن زمان می‌برد. ماهشهر با پوشش روزانه ۱.۳ درصد جمعیت ۴۳ روزه و دزفول با ۱.۲ درصد ۴۵ روزه به هدف می‌رسد.

ابول نژادیان اضافه کرد: هفته گذشته ۴۸۹ نفر از طریق بنادر وارد خوزستان شدند که با انجام تست پی.سی.آر، تست ۲ نفر مثبت گزارش و ۲ فروند کشتی نیز ایزوله شد.

راه‌اندازی اتوبوس آمبولانس‌های سیار واکسیناسیون در محله‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به لزوم راه‌اندازی تیم‌های سیار تزریق واکسیناسیون بیان کرد: اتوبوس آمبولانس‌هاای سیار برای محلات اختصاص داده شده  و با به کارگیری ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی، گروه‌های جهادی، فولاد خوزستان و شهرداری و استقرار در محلات دسترسی مردم برای تزریق واکسن آسان‌تر می‌شود.

وی گفت: برای افراد ناتوان با بیماری زمینه‌ای با همکاری بهزیستی خانه به خانه واکسیناسیون انجام می شود.

ابول نژادیان ادامه داد: هم اکنون ۲۵ درصد جمعیت روستایی خوزستان یک دز و ۱۳ درصد ۲ دز را دریافت کرده‌اند که شادگان کمترین پوشش را داشته که واکسیناسیون خانه به خانه مناطق روستایی ضروری است.

وی به اقدامات در خصوص راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: انجام واکسیناسیون کارکنان و خادمان مواکب اربعین، هماهنگی برای انجام PCR و خادمان مواکب اربعین از جمله این اقدامات است و از جمله موارد فوری شامل آموزش، بررسی سوابق واکسن، درخواست تست منفی ۷۲ ساعت پیش از خروج زایران، مراقبت سندرمیک و نمونه‌گیری از موارد مشکوک در زمان ورود است.

راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیصی کرونا به روش الایزا

وی ادامه داد: نخستین آزمایشگاه بهداشتی تشخیصی کرونا به روش الایزا در اهواز راه‌اندازی شده که تست فوری ۲ ساعته است؛ این روش ارزان با ۴۵۰ هزار ریال انجام می‌شود و دقت تشخیصی آن ۸۷ درصد PCR است.

ابول نژادیان بیان کرد: این روش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز استانداردسازی شده و یک ماه گذشته نتایج به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد و قرار است نخستین استان به کارگیرنده این روش باشیم.

پیشنهاد ملزم شدن کارمندان ادارات به دریافت واکسن

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این نشست پیشنهاد داد: ادارات برای تشویق مردم به واکسیناسیون، پارچه نوشته‌هایی را جلو ساختمان خود نصب کنند.

وی درخواست کرد: کارمندان ادارات ملزم به دریافت واکسن شوند و ابزارهای تنبیهی برای آنها اختصاص یابد چون نیروی انتظامی به افراد واکسینه نشده اجازه ورود نمی‌دهد.

ابول نژادیان اضافه کرد: نیروی راهور به رانندگان تاکسی و پایانه‌ها، بدون کارت واکسن اجازه تردد در سطح شهر را ندهد.

 

آمار کرونا در مازندران؛ ۲۷ شهریور

 تعداد قربانیان کرونا در مازندران برای دومین بار در ماه‌های شهریور و مرداد طی ۲۴ ساعت گذشته یک رقمی شد. در این بازه زمانی ۹ نفر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ در بیمارستان‌های مازندران جان باختند. تعداد مجموع بستری‌شدگان نیز در ادامه روند کاهشی به ۶۶۳ نفر رسید.

 

کرونا جان ۱۰ نفر را در آبادان و خرمشهر گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: هشت نفر در آبادان و ۲ نفر در خرمشهر در ۲۴ ساعت گذشته، بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

شکراله سلمان‌زاده روز شنبه بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۷ نفر در آبادان، ۴۷ نفر در خرمشهر و ۳۵ نفر در شادگان بر اساس معیارهای آزمایشگاهی به کووید۱۹ مبتلا شدند.

وی افزود: از این ۱۲۹ مورد مثبت ، ۳۶ نفر در آبادان، ۳۸ نفر در خرمشهر و ۳۳ نفر در شادگان به صورت سرپایی درمان و به آنها تاکید شد تا قرنطینه خانگی را جدی گرفته و در صورت تشدید علایم بیماری به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با اشاره به روند کاهشی ابتلا و بستری بیماران در بیمارستان‌های جنوب غرب خوزستان گفت: در روز گذشته نیز ۲۴ نفر به دلیل ابتلا به کرونا، در پنج بیمارستان منطقه بستری و ۳۲ نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

وی افزود:هم اکنون ۲۲۶ نفر در بیمارستان‌های منطقه بستری هستند که نسبت به |آمار هفته گذشته کاهش قابل توجهی دارد.

شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان از خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی آبادان بهره‌مند هستند.

 

۱۵ نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت که با فوت ۱۵ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۷۷۹ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۴۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۶ هزار و ۹۵۶ و بیماران سرپایی مثبت به ۸۲ هزار و ۷۰۵ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۳۲۳ مورد بود که ۱۸۶ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری اضافه کرد: ۱۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۵۴ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۳۷۴،  بهار یک هزار و ۳۷۶، تویسرکان یک هزار و ۴۱۴، رزن یک هزار و ۶۹، درگزین ۳۵۵، فامنین ۳۸۱ و کبودراهنگ یک هزار و ۳۷۰ نفر است.

طاهری خاطر نشان کرد: همچنین تاکنون پنج هزار و ۱۲۱ نفر در ملایر، سه هزار و ۴۰۳ نفر در نهاوند و ۱۰ هزار و ۵۱۲ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، چهار شهرستان ملایر، اسدآباد، تویسرکان و فامنین در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

 

۲۸ کارمند مبتلا به کرونا در خراسان شمالی جان باختند

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان شمالی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، ۲۸ نفر از کارکنان دولت بر اثر ابتلا به این ویروس در استان جان باختند.

علی بیگ زاده روز شنبه در نشست استانی مقابله با کرونا در خراسان شمالی، اظهار داشت: از  این تعداد، فوت ۲۱ کارمند در چهار موج قبلی کرونا و فوت هفت نفر دیگر نیز در موج پنجم کرونا ثبت شده است.

وی افزود: همچنین از ابتدای شیوع این بیماری، ۹ هزار و ۶۲۹ نفر از کارکنان دولت در استان به کرونا مبتلا شدند که از این میزان، ۹ هزار و ۶ نفر بهبودی کامل یافتند و ۵۹۵ نفر نیز تحت درمان و مراقبت هستند.

بیگ زاده با بیان اینکه خراسان شمالی در گذر از پیک پنج مطلوب عمل کرده است، خاطرنشان کرد: کار گروهی که با هم افزایی دستگاه های اجرایی، نظامی و انتظامی در استان برای مقابله با این ویروس اجرایی شد شایسته بهترین تقدیرهاست به گونه ای که هم اکنون شاهد روند نزولی بستری های این بیماری در استان هستیم.

پیگیر کاهش سن واکسیناسیون در استان هستیم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی نیز گفت: اگرچه مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان در روند واکسیناسیون خراسان شمالی به خوبی عمل کرده است ولی همچنان پیگیری کاهش سن واکسیناسیون در استان هستیم.

۲۸ کارمند مبتلا به کرونا در خراسان شمالی جان باختند

احمد برادران با تاکید بر رعایت شیوه های بهداشتی و نقش آن در کاهش آمار ابتلا به کرونا در استان، افزود: تجربه نشان داده است که هر جا مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی با مسوولان مقابله با کرونا همکاری داشته اند، این امر منجر به کاهش ابتلا و بستری کرونا در استان شده است.

وی با اشاره به رفع دغدغه خانواده های دانش آموزان برای حضور در مدارس، اظهار داشت: همانگونه که اصحاب رسانه همیشه نقش ویژه ای در همراهی مردم با مسوولان در رعایت شیوه نامه بهداشتی داشتند از هم اکنون نیز باید نقش اقناعی خود را برای حضور دانش آموزان در مدارس بدون هیچ دغدغه ای فراهم کنند.

موج پنجم با سویه جدید ویروس کرونا تحت عنوان دلتا در خراسان شمالی از نیمه دوم مردادماه در خراسان شمالی اوج گرفت و با شتابی بی سابقه روزهای سیاه و مرگبار کرونایی در استان بجا گذاشت و به گفته مسوولان در حال حاضر این خطه از قله موج پنجم عبور کرده است.

براساس آمار رسمی تا پایان موج چهارم ویروس کرونا یکهزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان خود را از دست دادند که این میزان در موج پنجم افزایش زیادی داشته است.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، شهرستان‌های بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، فاروج، گرمه، جاجرم در وضعیت نارنجی (پرخطر) و رازوجرگلان نیز در وضعیت زرد قرار گرفت.

 

تعداد بیماران بستری کرونایی گلستان ۷۵ درصد کمتر شد

استاندار گلستان با تاکید بر تاثیر واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کاهش آمار ابتلا و فوت بیماران کرونایی گفت که در نتیجه انجام و رعایت این موارد، تعداد بیماران بستری کرونایی گلستان در هفته گذشته ۷۵ درصد کمتر شد.

هادی حق شناس روز شنبه در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا اظهار امیدواری کرد که با رعایت بیشتر توصیه ها و گسترش پوشش واکسیناسیون، ابتلا و جان باخته ناشی از کرونا باز هم کاهش یابد.

وی همچنین به زمان بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین اعلام ستاد ملی کرونا کلاس های درس تمام مقاطع با حداکثر ۱۵ دانش آموز از اول مهر ماه و بقیه کلاس ها از اوایل آبانماه دایر خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز در این جلسه گفت: تاکنون ۴۹ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال و واجد شرایط استان، واکسن کرونا تزریق کردند و این روند با ورود ۱۰۰ هزار دُز جدید واکسن سرعت بیشتری خواهد گرفت.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: گلستان با بهره گیری کامل از ظرفیت همه مراکز درمانی و همچنین خانه های بهداشت، از آمادگی تزریق روزانه ۵۰ هزار دُز واکسن کرونا برخوردار است.

در حال حاضر ۴۶۵ بیمار کرونایی در بیمارستان های گلستان بستری هستند که ۱۱۱ نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده و حال ۴۸ بیمار وخیم است.

به جز گرگان،علی آباد و گالیکش که در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند، وضعیت شیوع کرونا در بقیه شهرهای گلستان زرد است.

گلستان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان است که حدود ۱۴ هزار نفر در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این استان مشغول فعالیت هستند.

سه خانواده دیگر ایلامی داغدار کرونا شدند 

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: کرونا سه خانواده ایلامی دیگر را داغدار کرد و مجموع فوتی های استان تا این لحظه به هزار و ۴۱ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز شنبه اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۳ ابتلای جدید کرونا شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۵۸ هزار و ۳۵ نفر افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین در شبانه روز گذشته ۴۱ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود استان ۲۲۰ نفر است.

دکتر کریمیان ادامه داد: از بستری های جدید ۱۸ نفر مربوط به ایلام، سه نفر ایوان، هشت نفر دهلران، ۲ نفر چرداول، چهار نفر مهران، ۲ نفر دره شهر، ۲ نفر آبدانان و ۲نفر نیز مربوط به ملکشاهی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان ایوان در وضعیت قرمز ، شهرستان های ایلام، آبدانان، چرداول، چوار، دهلران، دره شهر، مهران و هلیلان در وضعیت نارنجی و ملکشاهی، سیروان و بدره نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۱۴ بیمار کووید ۱۹ در البرز جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ بیمار بدحال کووید ۱۹ در این استان جان خود را از دست دادند.

دکتر محمد فتحی روز شنبه به خبرنگاران گفت: مجموع جانباختگان کووید ۱۹ از ابتدای شیوع تا کنون پنج هزارو۸۴۳ نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۲ بیمار کووید ۱۹ به علت وخامت حال عمومی در مراکز درمانی البرز بستری شده اند،‌ گفت:‌مجموع بیماران بستری از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در استان به ۶۹ هزار و ۴۸  نفررسیده است.

فتحی با بیان اینکه در زمان حاضر یک هزارو ۶۹  بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز بستری هستند، گفت:  از ابتدای شیوع کرونا  تاکنون ۶۲ هزارو ۱۱۶  بیمار کووید ۱۹ از مراکز درمانی استان  ترخیص شده اند.

 بر اساس جدیدترین رنگ بندی کرونا در کشور استان البرز با کاهش نزولی شیوع کرونا از وضعیت قرمز خارج شد و ۶ شهرستان‌ تابعه  استان نارنجی و شهرستان طالقان زرد کرونایی است.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان به مردم برای جلوگیری از شیوع کرونا تزریق واکسن،‌حفظ فاصله اجتماعی،‌استفاده از ماسک و شستن مکرر دست‌ها است.

۴ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲ مرد ۴۵ و ۸۳ ساله و ۲ زن ۵۲ و ۸۵ ساله مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند.

مهدی دلاوری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:  شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۶۰ مورد جدید به ۴۷ هزار و ۱۶۷ نفر رسید.

وی ادامه داد: اکنون ۶۱۱ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۵۱۰ بیمار در کاشان و ۱۰۱ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۲۴۰ بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به بستری موقت ۲۱ بیمار جدید از ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این منطقه تصریح کرد: ۱۸ بیمار در کاشان و سه نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی شمار بیماران کووید۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۸۰ نفر اعلام و اضافه کرد: ۷۳ نفر از بیماران در کاشان و هفت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

دلاوری اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۲۴ بیمار با سن یک تا ۷۶ سال در مرکزهای درمانی کاشان و سه نفر با سن ۵۰ تا ۹۰ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به مراجعه ۲۰ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته گفت: پنج هزار و ۵۱۷ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته وی، ۲۵۱ هزار و ۸۲۵ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۶ هزار و ۲۹۱بیمار حاد تنفسی تا کنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

تزریق ۲۳۵ هزار و ۱۲۴ دُز واکسن کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۲۳۵ هزار و ۱۲۴ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گفت: ۱۵۷ هزار ۵۴۴ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۷۷ هزار و ۵۸۰ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما