شناسهٔ خبر: 49740628 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اسامی استان ها و شهرستان های در وضعیت قرمز و نارنجی / پنجشنبه 1 مهر 1400

طبق گزارش وزارت بهداشت در روز پنجشنبه 1 مهر 1400، در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۱۷ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۸ هزار و ۵۰۸ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۱ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۳۶۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۰۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۴۹۳ هزار و ۵۹۱ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۴ میلیون ۸۷۲ هزار و ۸۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند، ۶ هزار و ۵۸۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۱ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۵۸۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

تا کنون ۳۳ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۱۰۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۴ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۸۵۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۸ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۹۵۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته یک میلیون و ۳۸۲ هزار و ۵۲۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

 

اول مهر و آخرین اخبار کرونایی استان ها

روند واکسیناسیون هموطنان سرعت گرفته است و تاکنون نیز بر اساس اعلام وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، ۳۳ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۱۰۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۴ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۸۵۳ نفرهم  دُز دوم را تزریق کرده اند .

امروز نیز رییس جمهوری در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از اقدامات انجام شده برای تامین واکسن و انجام واکسیناسیون، بر شتاب مضاعف در روند واکسیناسیون گروه‌های مختلف شغلی تاکید کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا پس از دریافت گزارش کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا درمورد اقدامات انجام شده در زمینه روند واکسیناسیون و مهار بیماری در کشور با اشاره به اهمیت توجه به بیماریابی با اجرای کامل طرح پایش شهید سلیمانی، گفت: تقویت فرایند درمان سرپایی و آموزش همگانی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اعلام هشدارهای به موقع و لازم، در کنترل بیماری تاثیر فراوانی دارد.

اول مهر و آخرین اخبار کرونایی استان ها

براساس اعلام وزارت بهداشت، مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۸ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۹۵۷ دُز رسیده است.

آنطور که از اخبار و گزارش های رسیده از سراسر کشور پیداست ، به قول حافظ شیرازی ، "بوی بهبود ز اوضاع جهان می آید" و از این رو می توان این ادعا را داشت که بوی بهبود ز اوضاع واکسیناسیون در ایران می آید.

به عنوان مثال امروز خبری از سبزوار منتشر شد که در آن ،مدیر آموزش و پرورش این شهر ، این خبر را داد که تاکنون حدود ۹۰ درصد معلمان این شهرستان دُز اول و ۷۵ درصد آنان نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

اسماعیل نصرآبادی روز پنجشنبه با بیان اینکه بیش از چهار هزار معلم و نیروی شاغل در آموزش و پرورش سبزوار فعالیت دارند افزود: فرهنگیانی که تاکنون موفق به دریافت واکسن کرونا نشده اند می توانند به مرکز تجمیعی واکسیناسیون شهید چمران این شهر مراجعه نمایند.

دکتر بختیار حیدرنیا، مدیر شبکه بهداشت و درمان تالش نیز امروز خبر از واکسینه شدن مادران باردار تالشی آن هم بدون نوبت داده است.

به گفته حیدر نیا ، تاکنون ۲۹۶ مادر باردار واکسن دریافت کرده‌اند. همچنین طبق نظر متخصصان زنان، عفونی، داخلی و ایمونولوژی، واکسیناسیون مادران بسیار ضروری است و باید از هفته ۱۲ تا ۳۹ بارداری واکسن اقدام کنند و بعد از ۱۰ تا ۴۲ روز بعد از زایمان نیز می توانند واکسن دریافت کنند.

اخبار رسیده از خمین حاکی است که ۷۵ هزار و ۹۹۶ دز واکسن کرونا در این شهر به هموطنان تزریق شده  که خبرش را دکتر ابوذر صباغی معاون دانشکده علوم پزشکی خمین داده است .

دکتر سارا شاه‌آبادی، معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز اعلام کرده است که بیش از  هشت هزار دانش‌آموز کرمانشاهی واکسن دریافت کرده اند.

همچنین به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان خلیل آباد خراسان رضوی ، نیمی از مردم این منطقه واکسن دریافت کرده اند.

 

واکسیناسیون دانش آموزان

اگر بخواهیم از واکسیناسیون دانش آموزان خبری برای امروز داشته باشیم بهتر است به زاهدان ، سری بزنیم و این گفته معاون فنی مرکز بهداشت زاهدان را داشته باشیم که اعلام کرد: فرآیند نام‌نویسی و دریافت نوبت واکسیناسیون کرونا برای دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان این منطقه آغاز شده است.

نادر پورمند این مطلب را براساس سامانه سلامت بیان کرده است که از قرار معلوم در این سامانه دانش‌آموزان متولد اول مهر ۱۳۸۲ تا اول مهر ۱۳۸۳ می‌توانند برای نام‌نویسی و دریافت نوبت به سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا به نشانی www.salamat.gov.ir مراجعه کنند.

اول مهر و آخرین اخبار کرونایی استان ها

از طرفی دیگر دکتر امین ثروتی که مسئولیت شبکه بهداشت و درمان بروجرد را بر عهده دارد اعلام کرده است : تزریق واکسن کرونا برای دانش‌آموزان سال دوازدهم این شهرستان از امروز پنجشنبه یکم مهرماه آغاز شد.

وی اضافه کرد:  دانش‌آموزان سال دوازدهم متولد نیمه دوم ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ می توانند با مراجعه به مراکز تعیین شده واکسیناسیون کووید ۱۹را  انجام دهند.  ضمن اینکه دانش‌آموزان برای جلوگیری از ازدحام در پایگاه‌های تزریق واکسن باید برای نوبت دهی در سامانه وزارت بهداشت به آدرس salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

همچنین براساس گفته محمد خیر اندیش ، رییس مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: واکسیناسیون کرونا برای دانش آموزان متولد ۱۳۸۵ به قبل در مراکز تجمیعی و مراکز جامع خدمات سلامتی این شهرستان از امروز /پنجشنبه/ آغاز شد.

 واکسن کرونا عارضه مستقیم منجر به فوت نداشته است

این روزها در کشور، تب واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ رو به افزایش است اما مساله این است که شماری از هموطنان از تزریق واکسن کرونا می ترسند و قابل توجه این دسته از هموطنان که  سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: عارضه مستقیم منجر به فوت به دلیل تزریق واکسن کرونا تاکنون در این استان گزارش نشده است.

مهدی شفیعی روز پنجشنبه در نشست شورای اطلاع رسانی استان کرمان افزود: بخشی از دلایل فوت شدن افراد بعد از تزریق واکسن، ابتلای همزمان به کرونا بوده است. عده ای نیز به دلیل سکته و بیماری های حاد زمینه ای فوت کرده اند که ربطی به تزریق واکسن نداشته است.

شفیعی با بیان اینکه هم اکنون در آستانه بازگشایی مراکز آموزشی قرار داریم گفت: خوشبختانه پیک پنجم شیوع کرونا را پشت سر گذاشتیم و از هفته گذشته مشاهدات میدانی؛ آمار و ارقام نشان می دهد از نیمه های قله این پیک به سمت پایین در حال حرکت هستیم.

سخن از کاهش میزان ابتلا به کرونا به میان آمد و بر همین اساس گزارش ها از اردبیل هم حاکی از روند نزولی شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان را دارد که  از سه هفته پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته مجموع آمار مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان طی شبانه روز گذشته به ۳۳۰ نفر کاهش یافت.

آخرین آمار اعلام شده توسط دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل نشان می‌دهد که مجموع آمار مبتلایان کرونا در این استان ۵۵۹ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در یک ماه پیش است.

۸۷ فرد مشکوک به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه یزد بستری هستند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون ۳۹۶ فرد مشکوک به ویروس کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند که از این تعداد ۸۷ نفر به دلیل وخامت حال عمومی آنها در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

به گزارش عصر پنجشنبه روابط عمومی این دانشگاه، ابراهیم سلمانی افزود: در شبانه‌روز گذشته ۶۳ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های  استان پذیرش شدند.

وی استفاده از ماسک، پرهیز از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، دوری از حضور در تجمع‌ها و دریافت سریع‌تر واکسن تا ریشه کنی کووید ۱۹ را خواستار شد.

از  یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت استان  ۸۳۰ هزار نفر در گروه سنی ۱۸ سال به بالا قرار دارند که تاکنون بیش از نیمی از این افراد در طرح واکسیناسیون همگانی شرکت کردند. 

 

حال ۱۹۹ بیمار کرونایی در قم وخیم است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا دراین استان، گفت: درحال حاضر ۶۱۵ بیمار کرونایی درمراکز درمانی قم تحت معالجه‌ودرمان قرار دارند، که ۱۹۹ تَن از آنها به‌دلیل وخامت اوضاع جسمانی دربخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمد رضا قدیر درگفت‌وگویی، اظهار داشت: درشبانه‌روز منتهی به‌نخستین روز از مهرماه ۹۳ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی کرونا ابتلا به‌کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی بستری شدن ۸۳ تَن از این افراد را مورد توجه قرار داد، و گفت: ۹۶ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند، نیز به‌تشخیص پزشکان معالج برای ادامه روند درمان درمنزل از بیمارستان مرخص شدند.

رئیس علوم پزشکی قم بیان داشت: ۱۰ تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود، نیز جان خود را از دست دادند.

وی یادآور شد: از هزارو۵۰۶ آزمایش کرونای انجام شده، نتیجه ۲۶۳ مورد مثبت شد.

قدیر بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا درقم ۶۶۴ هزارو۲۲۹ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده‌است.

مرکز تجمیعی واکسیناسیون شماره چهار قم جمعه تعطیل است

معاونت بهداشتی علوم پزشکی قم طی اطلاعیه‌ای از تعطیلی مرکز شماره چهار، واقع درمحل نمایشگاه بین المللی در روز جمعه دوم مهرماه خبر داد.

در متن این‌اطلاعیه آمده‌است: مرکز تجمیعی شماره چهار درروز جمعه دوم مهرماه تعطیل است.

 همچنین درادامه با تاکید بر اینکه دیگر مراکز تجمیعی واکسیناسیون دراستان پذیرای واجدان شرایط جهت تزریق واکسن کرونا هستند، آمده است: متولدان ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند جهت تزریق واکسن با مراجعه به‌دیگر مراکز تجمیعی استان واکسن تزریق نمایند.

براساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، قم از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شده‌است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کرونا خالی شد

معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان اینکه در همه استان‌ها روند رو به کاهشی را در شیوع بیماری کرونا شاهد هستیم، گفت: بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت بیمارستان‌ها که در اوج پیک پنجم پر شده بود در حال حاضر خالی شده است.

دکتر قاسم جان بابایی روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح بخش قلب بیمارستان امام خمینی آمل در جمع خبرنگاران افزود: خوشبختانه طی هفته های اخیر در همه استان های کشور شیوع بیماری کرونا کاهش یافته است که این میزان کاهش در استان های شمالی بیشتر بوده است و نشان از عبور از پیک پنجم دارد.

وی توضیح داد:در برخی استان های دیگر همچون آذربایجان غربی و کردستان روند کاهشی ملایم تری را طی می کنند ولی در مجموع نسبت به یک ماه گذشته، بیش از ۴۰ درصد ظرفیت تخت های بیمارستان ها خالی شده است. 

جان بابایی گفت که در پیک پنجم کرونا بیش از دو برابر پیک های دیگر بیمار در بیمارستان های کشور بستری شدند.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: در حال حاضر هم از نظر تعداد بیماران بدحال  کرونایی بستری در مراقبت های ویژه و هم تعداد فوتی ناشی از کرونا سیر نزولی دارد که امیدواریم با انجام واکسیناسیون همه اقشار جامعه میزان فوتی به صفر برسد.

وی با بیان اینکه بیماری کووید ۱۹ هنوز هم یک بیماری  ناشناخته است ، افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان باید در اولویت رفتار مردم جامعه باشد زیرا ممکن است سویه های جدیدی از این بیماری مشاهده شود و در پی آن پیک جدیدی را شاهد باشیم.

جان بابایی گفت:  باتوجه به آمار بالای واکسیناسیون در سراسر کشور امیدواریم که پیک بعدی رخ ندهد  و الزام این امر علاوه بر واکسیناسیون علیه کرونا، رعایت کامل پروتکل های بهداشتی است.

موج پنجم کرونا که از ۳۰ خرداد در مازندران  همزمان با سایر نقاط کشور با افزایشی شدن تعداد مجموع بستری‌شدگان آغاز شده بود و تا ۲۱ مرداد نیز این روند افزایشی مشاهده شد، در یک ماه گذشته روندی کاهشی را طی کرده است. 

مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران که در روز ۲۱ مرداد با ثبت رکورد چهار هزار و ۷۶ نفر به رقمی فراتر از حد تصور و پیش‌بینی‌ها رسیده بود ،در حال حاضر به ۵۲۹ بیمار بستری رسیده است  و از یک هفته گذشته تاکنون آمار فوتی های استان نیز  تک رقمی شده است.

همچنین بر اساس آخرین نقشه کرونایی اعلام شده توسط سامانه ماسک، رنگ قرمز کرونایی با تغییر وضعیت رامسر به طور کامل از مازندران خارج شده و در حال حاضر تنها ۲ شهر بابلسر و رامسر در وضعیت نارنجی کرونایی به سر می برند و رنگ کرونایی ۲۰ شهرستان دیگر استان زرد است. 

 

کرونا ۹ خانواده دیگر را در استان همدان داغدار کرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۹ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۸۲۲ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز پنج شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۵۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۷ هزار و ۳۷۳ و بیماران سرپایی مثبت به ۸۴ هزار و ۷۲۱ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۱۳۹ مورد بود که ۱۸۳ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری اضافه کرد: ۲۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۵۰ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۳۹۲، بهار یک هزار و ۳۹۵، تویسرکان یک هزار و ۴۲۴، رزن یک هزار و ۹۰، درگزین ۳۶۴، فامنین ۳۸۳ و کبودراهنگ یک هزار و ۳۸۴ نفر است.

طاهری خاطر نشان کرد: همچنین تاکنون پنج هزار و ۱۸۷ نفر در ملایر، سه هزار و ۴۸۷ نفر در نهاوند و ۱۰ هزار و ۶۷۴ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، چهار شهرستان ملایر، اسدآباد، تویسرکان و فامنین در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

۲۴۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از مراجعه ۸۹۷ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی استان در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد آزمایش ۲۴۵ نفر مثبت اعلام شد.

مجید شیرانی روز پنجشنبه افزود:از این تعداد بیمار جدید، ۳۶ نفر بستری شدند و ۲۰۹ نفر نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی همچنین از فوت ۶ بیمار مبتلا به کرونا در استان در شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت: با احتساب فوتی‌های جدید، مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به یک هزار و ۵۳۷ نفر رسید.

شیرانی با اشاره به اینکه مجموع بیماران بستری در بخش‌های کرونا مراکز درمانی استان به ۳۷۰ نفر کاهش یافته است، تصریح کرد: از این تعداد حال عمومی ۴۹ بیمار وخیم گزارش شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به روند اجرای طرح واکسیناسیون علیه کرونا در استان ابراز امیدواری کرد تا با همکاری مردم ظرف یک ماه آینده واکسینه گروه‌های سنی بالای ۱۸ سال تکمیل شود.

شیرانی با بیان اینکه گروه سنی ۷۰ تا ۷۴ سال سن، بالاترین درصد واکسیناسیون را در استان به خود اختصاص داده‌اند، خاطر نشان کرد: ۹۹.۸ درصد این گروه سنی دُز نخست و ۸۱.۱ درصد دُز دوم را دریافت کردند.

وی ادامه داد: گروه سنی ۱۸ تا ۱۹ سال نیز با ۱۵.۴ درصد تزریق دُز اول کمترین میزان پوشش را دارد.

از ابتدای شیوع کرونا تا یکم شهریور، ۲۱۵ هزار و ۴۱۶ مورد تست مولکولی تشخیص ویروس کرونا در استان گرفته شده است که بر اساس آن ۷۶ هزار و ۶۵۶ مبتلای به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده است.

بر اساس آخرین رنگبندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، بروجن، لردگان، بن، سامان، اردل و کیار در وضعیت قرمز (پرخطر) و شهرستان‌های کوهرنگ و خانمیرزا در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

 

کرونا به زندگی ۱۳ نفر دیگر در کرمانشاه پایان داد

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته ۱۳ نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، گفت: این تعداد نسبت به روز گذشته ۶ نفر بیشتر است.

«مهدی محمدی» روز پنجشنبه افزود: با احتساب این تعداد، مجموع جان‌باختگان استان کرمانشاه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۴۶۵ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون یک هزار و ۲۷۱ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۲۱۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۴۸ نفر هم وخیم است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷۵ نفر در مراکز درمانی استان با علایم بیماری کرونا بستری و ۲۶۳ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: در شبانه روز گذشته ۶۵۵ بیمار هم در مراکز درمانی استان کرمانشاه برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که نسبت به روز قبل ۱۰۶ نفر بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در شبانه‌ روز گذشته ۳۰۸ نفر شامل ۱۳۰ بیمار مثبت بستری و ۱۷۸ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که در مقایسه با روز گذشته هشت نفر بیشتر است.

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، از روز شنبه ۲۷ شهریور ماه شهرستان‌های پاوه، گیلانغرب، اسلام‌آبادغرب، هرسین، کرمانشاه، جوانرود، سنقروکلیایی سرپل‌ذهاب و روانسر در وضعیت قرمز، شهرستان‌های دالاهو، ثلاث باباجانی، قصرشیرین، صحنه و کنگاور هم در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.  

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

۶ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۶ بیمار مبتلا به کرونا شامل چهار مرد ۴۵، ۵۲، ۵۶ و ۶۰ ساله و ۲ زن ۴۰ و ۸۹ ساله طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند.

مهدی دلاوری روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۸۱ مورد جدید به ۴۸ هزار و ۸۷ نفر رسید.

وی اظهار داشت:  اکنون ۴۸۴ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۳۷۹ بیمار در کاشان و ۱۰۵ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۱۶۹ بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به بستری موقت ۲۵ نفر بیمار جدید از ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این منطقه تصریح کرد: ۱۷ بیمار در کاشان و هشت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۵۸ نفر اعلام و اضافه کرد: ۵۲ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

دلاوری اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۷ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۲۹ بیمار با سن ۲ تا ۷۶ سال در مرکزهای درمانی کاشان و هشت نفر با سن ۲۱ تا ۷۰ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به مراجعه ۳۸۳ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته گفت: پنج هزار و ۶۷۲ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته وی، ۲۵۴ هزار و ۸۶۰ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۶ هزار و ۵۵۴ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

تزریق ۲۶۸ هزار و ۷۰۰ دُز واکسن کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۲۶۸ هزار و ۷۰۰ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گفت: ۱۸۲هزار ۹۹۰دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۸۵ هزار و ۷۱۰ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

 بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

۱۶۳ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۶۳ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۳ هزار و۱۴۵ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری روز پنجشنبه اظهارداشت: طی شبانه روز گذشته هیچ فوت  ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه ۲۵۸ بیمار حاد تنفسی و ۸۱ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

هاشمی شهری بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون از میزان مبتلایان، بستری و فوت شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و  روند فعلی کاهشی موارد مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

آیا ابتلا به کرونا پس از تزریق دز اول واکسن مستلزم تزریق مجدد است؟

دکتری فیزیولوژی پزشکی گفت: ابتلا به کرونا پس از تزریق دز اول واکسن کووید۱۹ نیازمند تزریق مجدد این دز نیست و بهبودیافتگان پس از گذشت یک بازه زمانی مشخص و دستیابی به سلامت کامل باید دز دوم واکسن را تزریق کنند.

محمدرضا رئوفی روز پنجشنبه افزود: با ابتلا به کرونا پس از تزریق دز اول واکسن کووید۱۹ سطح ایمنی بدن افزایش یافته و بنابراین نباید پروسه تزریق واکسن مجددا طی شود.

وی تصریح کرد: در واقع پس از تزریق دز اول واکسن کرونا در صورت ابتلا به بیماری نباید دز اول مجددا تزریق شود و باید پس از گذشت یک بازه زمانی معین این بهبودیافتگان دز دوم واکسن را دریافت ‌کنند.

رئوفی همچنین درباره این بازه زمانی گفت: نظر متخصصان علوم پزشکی از حداقل سه هفته پس از سلامت کامل تا ۶ ماه بعد از آخرین علامت بالینی بیماری متغیر است، اما به منظور کسب اطمینان برای ادامه روند واکسیناسیون گذشت دو ماه پس از بیماری ضروری است.

تزریق دز سوم واکسن کرونا اصل «رعایت ضوابط بهداشتی پس از واکسیناسیون» را نقض نمی‌کند

این دکتری فیزیولوژی پزشکی در ادامه با اشاره به دز سوم واکسن کرونا یادآور شد: از منظر علمی دز سوم واکسن کرونا نیز به منظور افزایش سطح ایمنی بدن ضروری است. اکنون در برخی کشورها هم تزریق این دز آغاز و در حال انجام است.

وی تاکید کرد: در ایران نیز ضرورت تزریق دز سوم و اولویت دریافت براساس نظر وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی تعیین شده و به گفته برخی از منابع در صورت تزریق، اولویت با کادر بهداشت و درمان کشور خواهد بود.

رئوفی توضیح داد: میزان آنتی‌بادی بدن پس از گذشت یک دوره زمانی کاهش می‌یابد، بنابراین دز سوم تقریبا برای تمامی گروه‌های جمعیتی و بیماران زمینه‌ای به عنوان یک یادآور توصیه می‌شود.

این دکتری فیزیولوژی پزشکی گفت: دز سوم (یادآور) تقریبا ۶ ماه پس از تزریق دز دوم استفاده می‌شود، اما پس از دریافت این دز هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا الزامی است و تزریق هر سه دز واکسن کرونا نیز به طور قطعی مانع از ابتلا به بیماری نخواهد شد.

تا کنون ۳۲ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۵۴۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۴ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۸۹۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۶ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۴۳۴ دُز رسید.

ویروس کرونا از ابتدای شیوع در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون جان ۱۱۸ هزار و ۱۹۱ نفر از هموطنان را گرفته است. 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما