شناسهٔ خبر: 49619539 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کتاب‌های کودک یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در کرمانشاه تحلیل شد

کرمانشاه - ایرنا - کتاب‌های ویژه کودک در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی روز شنبه با حضور معاون، کارشناسان، کتابداران، اعضای کودک کتابخانه‌های عمومی و جمعی از فعالان ادبی کرمانشاه در نشستی به‌ صورت مجازی تحلیل و بررسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در این نشست، کارشناس مسئول امور کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت: ۱۰ قصه از امام زمان (عج)، کتاب مناسبی برای نوجوانان است که از ۱۰ زاویه مختلف به تولد و امامت امام می پردازد.

«ونوس قادری» افزود: نویسنده این کتاب یک نویسنده تخصصی برای حوزه کودک و نوجوان است و هم انتشارات مناسبی را برای نشر این کتاب انتخاب شده است.

قادری در خصوص کتاب امام زمان (عج) نوشته «زهرا عبدی» عنوان کرد، گاهی دستور زبان دقیقا رعایت نشده و گاهی هم کتاب برای کودکان بسیار واضح و به زبان ساده آمده اما بعضی از کلمات در کتاب نیاز به توضیح دارد و این برای کودکان مشکل دور شدن از داستان را ایجاد می کند.

قادری افزود: در کتاب زندگی امام رضا (ع) نوشته سید «محمد مهاجرانی»، از کلمات سنگینی برای مخاطب کودک استفاده شده است و بسیاری از کودکان و نوجوانان نیاز دارند که پانویس کتاب را مطالعه کنند.

نقد کتاب های ارزشی در حوزه کودک نتیجه بخش است

در ادامه «سعید امامی» دکترای ادبیات فارسی و کتابدار کتابخانه اندیشه، گفت: نقد کردن کتاب های ارزشی که کودکان را به زندگی ائمه راغب می کند، برای کودکان مقداری مشکل است اما احساس می‌کنم در حوزه کودک و نوجوان می تواند مثمر ثمر باشد.

امامی عنوان کرد: در کتاب زندگی امام رضا(ع) از سید محمد مهاجرانی جملات مقداری طولانی و یا فعل ها در بعضی صفحات تکرار شده است، در این موارد نویسنده می توانست از کلمات دیگری استفاده کند و برای طرح جلد کتاب می شد رنگ کودکانه و شادتری انتخاب شود.

وی بیان کرد: کتاب امام رضا(ع) روایت ندارد و شاید اساسی ترین مشکل این است که داستان واره نیست و بیشتر جمله های آموزشی و ارشادی یا توصیفی است و برای اینکه ما مخاطب را با متن درگیر کنیم باید متن طوری نوشته شود که مخاطب درگیر متن شود تا بهره بیشتری ببرد.

امامی ادامه داد: در کتاب امام زمان (عج) به ویراستاری از لحاظ املایی و یا تکرار فعل توجه زیادی نشده است و این کتاب هم روایت ندارد و بیشتر از جملات ارشادی استفاده شده است.

تحلیل کتاب های کودک به واژه های ساده تر نیاز دارد

در ادامه این نشست «سوسن شمس الهی» کارشناس منابع کتابخانه های عمومی، گفت: اصول تحلیل و بررسی کتاب کودک با کتابهای دیگر مقداری متفاوت است و باید از واژه های ساده تر استفاده شود.

وی بیان کرد: نویسنده در نگارش کتاب و محتوای کتاب زندگی امام رضا (ع) چیزی از زندگی امام بیان نکرده و ارتباط خاصی را برای کودکان با امام برقرار نمی کند.

در ادامه «آریانا امیری» عضو کتابخانه عمومی روستای کندوله از شهرستان صحنه در مورد کتاب های جشنواره رضوی گفت: ۲ کتاب به نام های امام زمان (عج) و امام رضا (ع) را خوانده ام و کتاب امام رضا(ع) جملات سنگینی داشت که باید توضیحات کوتاه و یا پانویس داشت.

«رضا کریمی» معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه ضمن تقدیر از حضور همکاران و شرکت کنندگان در این نشست گفت: این دسته از برنامه ها به کیفیت بخشی اجرای جشنواره رضوی کمک می کند یعنی همکارانی که می خواهند کتابها را با مخاطبان در اشتراک بگذارند بیشتر در متن کتاب تامل می کنند.

وی افزود: همه افراد اذعان دارند که کار نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان بسیار مشکل تر است و باید بیشتر در آن دقت داشت و هنر و ذوق خاصی را می طلبد مانند اینکه معلم ها باید در سطح دبستان با دقت تر و قوی تر از مقاطع بالاتر باشند.

وی بیان داشت: همچنان در روایات ما نیز سفارش شده که به زبان قوم صحبت شود و روان و فصیح صحبت کنید و این به این معنی است که مخاطب به عمق کلام پی ببرد و کلام به نحوی باشد که مخاطب را درگیر کند.

وی افزود: خریداران کتاب و مخاطبان و خانواده ها باید به ناشران کتاب هم بیشتر دقت داشته باشند و ناشرانی که با کیفیت بالاتر و بدون ایراد کتاب را چاپ می کنند مدنظر باشند و امیدوارم ناشران بخش کودک و نوجوان کارها را مقداری با عجله وارد بازار نکنند تا کودکان و نوجوانان ما با لذت بیشتری به استقبال کتاب های این بخش بروند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۱۰۶ باب کتابخانه عمومی با بیش از ۷۲ هزار نفر عضو دارد.

نظر شما