شناسهٔ خبر: 49522521 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نشست خبری وزرای خارجه قطر و فرانسه در دوحه؛

آشتی ملی تنها سوپاپ اطمینان صلح در افغانستان است/طالبان باید به آزادی سفر متعهد باشد

وزرای خارجه قطر و فرانسه در دوحه بر ضرورت ادامه رایزنی‌ها در خصوص افغانستان تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در کنفرانس مشترک با همتای فرانسوی خود در دوحه گفت در دیدار‌های دوجانبه بر ضرورت ادامه رایزنی‌ها در خصوص افغانستان تاکید کردیم. ما همچنین در مورد فرودگاه کابل گفتگو و افزایش تلاش برای مبارزه با تروریسم را ضروری عنوان کردیم.

وی افزود: از هرگونه اقدام برای ایجاد آشتی ملی در افغانستان حمایت می‌کنیم و ارسال کمک‌های انسانی به افغانستان را ادامه می‌دهیم. ما همچنین نحوه ادامه همکاری‌ها و رایزنی‌های بین المللی در خصوص افغانستان بویژه در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه و تلاش برای به دست آمدن توافق بین المللی برای سازوکار‌های دستیابی به این کمک‌ها را مورد بحث قرار دادیم. کشور قطر به ارسال کمک‌های بشردوستانه خود به افغانستان طی هفته گذشته پایبند بوده است و چندین پرواز به فرودگاه کابل انجام دادیم و از سوی دیگر طی دو پرواز نیز اتباع خارجی را از افغانستان خارج کردیم. ما به تلاش‌های خود و همکاری با همه کشور‌ها و سازمان ملل در این خصوص ادامه خواهیم داد.

وی افزود: آشتی در افغانستان ضامن امنیت در این کشور است. بر لزوم رعایت حقوق زنان در افغانستان تاکید کردیم و دولت افغانستان (طالبان) را ترغیب کردیم تا به جامعه بین المللی بپیوندد. باید منتظر اقدامات دولت افغانستان (طالبان) بمانیم.

ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه که به قطر سفر کرده در کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری خود، قطر را کشوری دوست، قوی و شریک فرانسه خواند و گفت تلاش ما بر امنیت و ثبات منطقه متمرکز است.

وی افزود: روابط قوی و مستحکم، فرانسه و قطر را به یکدیگر مرتبط کرده است و شراکت دو کشور ما را در پرونده افغانستان هماهنگ کرده است.

لودریان از تلاش‌های قطر در تخلیه شهروندان فرانسوی از افغانستان قدردانی کرد و ادامه داد: دیدار من از دوحه نشان دهنده اراده مشترک دو کشور برای تعمیق روابط در همه عرصه هاست.

او گفت: با مقامات قطری درباره برگزاری نشست جدید گفتگوی راهبردی دو کشور قبل از پایان سال به توافق رسیدیم.

وی درباره افغانستان گفت: جامعه بین الملل خواسته‌های خود از طالبان را اعلام کرده که آزادی سفر یکی از آنهاست.

لودریان ادامه داد: تعداد بسیار کمی فرانسوی در افغانستان مانده اند که حداکثر به چند ۱۰ نفر می‌رسد. ۴۷ فرانسوی دیگر امروز دوشنبه از طریق قطر خارج شدند. در مجموع تقریبا ۲۸۰۰ نفر از طریق فرانسه خارج شدند که در بین آن‌ها ۲۶۰۰ افغان بودند. از جمله اهداف سفر وی به قطر «به پایان رساندن عملیات تخلیه شمار بسیاری از افراد و پیشنهاد «محافظت» به افغان‌هایی است که با حکومت طالبان در افغانستان، نگران جان خود هستند.

ژان-ایو لودریان همچنین بر موضع خود در برابر سردمداران جدید کابل تأکید کرد و گفت اقدامات کنونی آن‌ها «به هیچ وجه پاسخگوی انتظارات جامعه بین المللی نیست».

فرانسه از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ در افغانستان حضور نظامی داشت و تقریبا ۴۰۰۰ نظامی در این کشور مستقر کرده بود.

انتهای پیام/

نظر شما