شناسهٔ خبر: 49123863 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جانی دوباره در رگ‌های هنری ۳۰۰ ساله/ وقتی سرانگشتان زنان خراشاد توبافی را جهانی می‌کند

توبافی یکی از هنرهای کهن در خراسان جنوبی است که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد و حالا با هنر دست زنان روستای خراشاد آوازه اش در جهان پیچیده است.

صاحب‌خبر -

ذاکریان مسئول شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: پارچه بافی سنتی یا توبافی هنری است که ۳۰۰ سال پیش در روستای خراشاد منسوخ و به دست فراموشی سپرده شد.

او افزود: از سال ۱۳۸۳ در یک خانه قدیمی کار پارچه بافی سنتی را شروع کردیم، با آغاز خشکسالی‌های گسترده در سطح روستا‌های خراسان جنوبی درصدد برآمدیم تا حوله بافی سنتی را جایگزین محصولات زراعی و باغی کنیم.

ذاکریان بیان کرد: در ابتدا تنها ۲ بانوی خراشادی با ما همکاری داشتند، اما پس از فروش خوب دستبافت ها در نمایشگاه تهران در مدت یک هفته این تعداد به ۱۴ هنرجو افزایش یافت.

مسئول شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد ادامه داد: در حال حاضر هزار و ۸۶۰ نفر را آموزش دادیم نه تنها در خراسان جنوبی بلکه در سراسر کشور به ویژه استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی وقم، این هنرجویان پس از اتمام آموزش‌ها با کارآفرینی زمینه را برای اشتغال علاقه‌مندان به این هنر فراهم کردند.

تولید ماهانه هزار مترمربع پارچه سنتی در خراشاد

ذاکریان مسئول شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد گفت: هنر دست زنان خراشادی که در تک تک خانه‌های این روستا تولید می‌شود حالا در ایتالیا به عنوان شال بر سر ایتالیایی‌ها خودنمایی می‌کند و شهرتی جهانی یافته است.

او افزود: تولیدات این شرکت تعاونی تنها به صورت حوله نیست و محصولاتی از جمله لباس نوزاد، تن پوش حمام، جلیقه مردانه، مانتو و سارافون نیزازجنس همان حوله‌ها، اما با تراکم‌های مختلف در این شرکت تولید می‌شود.

ذاکریان عنوان کرد: ماهانه بیش از هزار مترمربع پارچه سنتی در خراشاد تولید و در بازار‌های داخلی و کشور‌های ایتالیا، انگستان، فرانسه و سایر کشور‌ها به فروش می‌رسد.

انتهای پیام/ک

نظر شما