شناسهٔ خبر: 48481644 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

جواد فروغی اولین مدال ایران را در رقابت‌های تپانچه بادی المپیک توکیو به گردن آویخت

طلای شگفت‌انگیز

صاحب‌خبر -
امروز جواد فروغی در رقابت‌های تپانچه بادی المپیک توکیو موفق به کسب مدال طلا شد. این نخستین مدال تیراندازی ایران در تاریخ بازی‌های المپیک است. ایران بعد از چین دومین کشوری است که در المپیک توکیو موفق به کسب مدال طلا می‌شود و در حال حاضر در رتبه دوم جدول رده‌بندی مدال‌ها قرار دارد.
جواد فروغی همچنین توانست رکورد تازه‌ای برای 10 متر تپانچه بادی المپیک به جا بگذارد. او در مرحله مقدماتی پنجم شد و به فینال رسید تا با دقیق‌ترین هدف‌گیری‌ها روی سکوی نخست بایستد. در مرحله نهایی و پس از جواد فروغی، دمیر میکچ از صربستان در رده دوم ایستاد و مدال برنز به پانگ وی از چین رسید.
پیش از جواد فروغی، ورزش کشورمان فقط در رشته‌های کشتی‌ آزاد، کشتی فرنگی، وزنه‌برداری و تکواندو موفق به کسب مدال طلای المپیک شده بود.
کشورمان از المپیک ۱۹۴۸ به‌صورت رسمی و با اعزام کاروان در رقابت‌ها حضور دارد و از همان دوره نیز تیرانداز‌های ایرانی در بازی‌ها حضور داشته‌اند و امروز پس از ۷۳ سال ایران به خوشرنگ‌ترین مدال‌ این رشته دست یافت.
شغل این تیرانداز کشورمان، پرستاری است و سه فرزند دارد. او همچنین ۴۱ سال دارد و مسن‌ترین ورزشکار در کاروان کشورمان است. او همچنین مسن‌ترین ورزشکار مدال‌آور ایران در تاریخ بازی‌هاست.
مرد طلایی ایران در المپیک توکیو، تمرینات تیراندازی را در طبقه منفی دو بیمارستان و به گفته خودش «به صورت کاملاً اتفاقی» شروع کرد. او بارها در آستانه مسابقات، شیفت شب کار می‌کرده است. فروغی پیشتر به ایسنا گفته بود: «از بیماران کرونایی مراقبت می‌کنم و اگر سه بیمار کرونایی داشته باشیم خودم مسئولیت آنها را برعهده می‌گیرم. زیرا این که یک نفر از کادر درمان مبتلا شود بهتر است تا همه‌شان
 کرونا بگیرند.»
تا قبل از تاریخ‌سازی فروغی، محمود نامجو که در المپیک ملبورن و در ۳۸ سالگی به مدال برنز رسید، مسن‌ترین مدال‌آور ورزش ایران بود.دو نشان برنز آسیا، دو قهرمانی جام جهانی در هندوستان و کرواسی، همچنین جایگاه نخست رده‌بندی فدراسیون جهانی تیراندازی در کارنامه فروغی درج شده است. پیش از این فاطمه کرم‌زاده و آرمینا صادقیان در ماده تفنگ بادی زنان از دور رقابت‌ها حذف شده‌اند. در ادامه مسابقات تیراندازی، مهیار صداقت در تفنگ بادی مردان و هانیه رستمیان در تپانچه بادی زنان در سومین روز رقابت‌ها در خط آتش
 می‌ایستند.


نظر شما