شناسهٔ خبر: 47863529 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بورل: کمک اروپا به لبنان منوط به ایجاد اصلاحات در این کشور است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکیه بر رویکرد مداخله‌جویانه بروکسل، کمک این اتحادیه به لبنان را به ایجاد اصلاحات در این کشور منوط کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه الجزیره، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کمک بروکسل به بیروت را منوط به ایجاد اصلاحات در لبنان دانست.

جورف بورل روز شنبه ضمن ابراز نگرانی نسبت به بحران اقتصادی وسیاسی در لبنان عنوان کرد لبنان برای مقابله با بحران فعلی نیاز به اصلاحاتی دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با طرح این مقدمه، به بیان پیش شرط‌های بروکسل برای کمک به بیروت پرداخت و گفت: ما ابزار‌ها و قصد کمک به لبنان را داریم، اما باید شاهد آغاز اصلاحات باشیم.

بورل این را هم گفت بحران لبنان یک بحران داخلی است و از خارج این کشور نشات نمی‌گیرد.

به گفته این مقام ارشد اروپایی، پیامد‌های بحران فعلی برای مردم لبنان وخیم است و بیش از نیمی از مردم لبنان از فقر رنج می‌برند. بورل تاکید کرد قابل درک نیست ۱۹ ماه پس از استعفای نخست وزیر، این کشور هنوز بدون دولت است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش بعدی اظهاراتش از گام‌های دیگر بروکسل در صورت ادمه بن بست سیاسی در لبنان هم گفت: اگر بحران لبنان حل نشود، همانطور که رهبران اتحادیه اروپا پیشتر پیشنهاد داده اند، اقدامات دیگری را نیز انجام خواهیم داد.

بورل مداخله اروپا در امور داخلی لبنان که عمدتا در قالب تحریم و به اسم کمک صورت می‌گیرد، را اینگونه تشریح کرد: پیشنهاد‌های اروپا برای اعمال مجازات علیه رهبران سیاسی در لبنان وجود دارد و ما سعی خواهیم کرد تا آنجا که ممکن است از آن‌ها اجتناب کنیم. بحران لبنان نتیجه سوءمدیریت است به حضور پناهندگان مربوط نمی‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا متذکر شد انتخابات در لبنان نباید به تعویق بیفتد و باید به موقع برگزار شود. برای نجات این کشور از بحران باید در تشکیل دولت لبنان تسریع صورت گیرد.

در ۴ اوت سال ۲۰۲۰ مطابق با ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ انفجاری بزرگ و ویران‌گر بندر بیروت که بزرگترین بندر تجاری لبنان بود را تخریب کرد. شدت انفجار به قدری زیاد بود که تا کیلومتر‌ها دورتر نیز خسارت‌های بزرگی بر جا گذاشت و باعث کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۶ هزار نفر شد. منابع لبنانی خسارت مادی این انفجار را بیش از ۱۰ میلیارد دلار برآورد کردند و حتی سیلو‌های غله کاملا در این انفجار از بین رفتند.

بعد از انفجار بندر بیروت و استعفای حسان دیاب، نخست وزیر لبنان، سعد الحریری و میشل عون، هنوز هم برای تشکیل یک دولت با هم به نتیجه نرسیده‌اند و این امر موانعی را در روند تشکیل یک دولت کارآمد ایجاد کرده است. در عین حال دخالت‌های برخی از کشور‌ها نظیر عربستان، آمریکا و فرانسه نیز مانع بزرگی برای حل بحران سیاسی در لبنان شده است.

انتهای پیام/

نظر شما