شناسهٔ خبر: 47801398 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون وزیر کشور:

مسئولان موانع پیش روی سرمایه‌گذاران چابهار را برطرف کنند

دین پرست گفت: مسئولان محلی، استانی و کشوری ضمن رفع موانع، زیرساخت‌های لازم را برای ورود سرمایه‌گذاران به چابهار فراهم کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، بابک دین‌پرست معاون هماهنگی و امور اقتصادی توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در نشست ستادملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور در فرمانداری چابهار اظهار داشت: چنانچه موانع رفع و زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاران فراهم شود با سرمایه‌ای که دارند می‌توانند بخشی از مشکلات مردم منطقه را مرتفع کنند.

او  گفت: با هر سازمانی که در تصرف زمین‌های ساحلی تخلف کند شدیدا برخورد خواهیم کرد.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با اشاره به اینکه ۱۵۱ واحد مسکن در منطقه حاشیه نشین چادران کنارک باید ساخته شود بیان داشت: همچنین تمامی مشکلات پیش روی حاشیه‌نشینان در چابهار و کنارک مرتفع شود.

او  ادامه داد: زمین‌های تصرف شده گواتر دشتیاری تا زرآباد کنارک حوزه منطقه سواحل مکران استان سیستان و بلوچستان باید آزادسازی شود.

دین‌پرست بیان داشت: در سال‌های اخیر دیدیم که ساحل محدود دانشگاه دریانوردی چابهار از محل گمرک تا اسکله هفت تیر آزادسازی و در حال ساماندهی، ایجاد منطقه گردشگری و ساماندهی قایق‌ها برای جذب گردشگر و افزایش تولید و صید است.

او  افزود: با دستگاه‌های اجرایی که در مسیر تولید مانع ایجاد کنند شدیدا برخورد می‌شود چون ما در پی رنگین‌تر کردن سفره مردم و حل مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال هستیم.

معاون وزیر کشور با اشاره به سال تولید، پشتی‌بانی‌ها و مانع زدایی‌ها، گفت: چرا برخی‌ها مشکلاتی در حوزه تولید ایجاد و سرمایه‌گذاران را ناامید می‌کنند. این افراد باید به فرمان و شعار سال مقام معظم رهبری توجه ویژه داشته باشند.

او  بیان داشت: تمامی مسئولان ادارات باید مشکلات را حل کنند و چنانچه نتوانستند به تهران ارجاع و در زمان کوتاه این موانع را مرتفع کنند.

او برخی تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات بعضی از مسوولان را عامل مهم مشکلات پیش روی تولید عنوان و بر حل مشکلات تاکید کرد.

دین‌پرست با اشاره به اینکه سد کهیر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مشکلات برای ادامه کار وجود دارد، بر تکمیل و بهره‌برداری این سد که در تامین آب آشامیدنی و کشاورزی نقش حیاتی دارد، تاکید کرد.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی توسعه منطقه‌ای وزارت کشور ادامه داد: پروژه یک هزار واحدی در میرآباد چابهار در حال ساخت است که این واحدها نقشه‌های خوبی ندارند و معاون عمرانی استانداری سیستان وبلوچستان باید هر چه سریع‌تر در بحث تغییر نقشه ساخت آن‌ها ورود کند.

وی ادامه داد: ۱۱۵ هزار تن کالای اساسی در چابهار وجود دارد و مشکلات ترخیص دارند که نیاز به تصمیم گیری ویژه دارد.

۵۰ درصد اهداف سند محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان محقق شده است

معاون استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: سند محرومیت‌زدایی و توسعه سیستان و بلوچستان به خوبی در حال انجام است و تاکنون ۵۰ درصد آن در بخش‌های مختلف محقق شده است.

ماندانا زنگنه افزود: رفع موانع تولید را دستگاه‌های اجرایی مدنظر داشته باشند و برای به نتیجه رسیدن کامل سند محرومیت‌زدایی تلاش کنند.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان نیز گفت: راه‌های روستایی در این منطقه از بلوچستان متاسفانه بیشتر خاکی هستند.

جلال‌الدین قادری افزود: هم اینک بیش از ۵۰ درصد راه‌ها خاکی است و اعتباری برای حل مشکلات مردم در حوزه راه وجود ندارد و مردم برای رفع مشکلات پیگیر بوده و بعضا ناراضی هستند.

راه اندازی کارخانه آرد در چابهار ضروری است

معاون استاندار و فرماندار ویژه چابهار با اشاره به ظرفیت‌های تجاری، اقتصادی، گردشگری و کشاورزی این شهرستان، گفت: گندم در بندر چابهار وارد و به سایر نقاط ایران ارسال و از آنجا تبدیل به آرد شده و با هزینه گزاف مجددا به این منطقه برمی‌گردد.

رحمدل بامری افزود: ظرفیت‌های کشاورزی در سواحل مکُران مغفول مانده به طوریکه در حوزه دام و طیور باید مجوزهای لازم برای تولید مرغ صادر تا مشکلات پیش روی گرانی مرغ مرتفع شود.

او  بیان داشت: تمامی دستگاه‌های اجرایی موظفند برای رفع موانع تولید گام‌های اساسی بردارند تا شاهد رونق اشتغال و توسعه این مناطق باشیم.

فرماندار چابهار با اشاره به ظرفیت مهم بندر چابهار در ورود کالای اساسی، خاطرنشان کرد: کارخانه‌های مهم باید در سواحل مکران راه‌اندازی و کالای خام ورودی را فرآوری و علاوه بر تامین نیاز کشور و استان سیستان و بلوچستان بخشی از مشکلات اشتغال را رفع کنند.

"بامری" راه‌اندازی کارخانه‌های روغن، شکر و آرد را در چابهار ضروری عنوان کرد و افزود: چابهار ظرفیت بی نظیری در حوزه های مختلف تجاری دارد که نیازمند توجه و تسهیل حوزه تولید است.

بروکراسی اداری، مانع رونق تولید است

فرماندار کنارک نیز اظهار داشت: مجتمع کشت و صنعت مکُران با چهار هزار میلیارد تومان اعتبار در حال اجرا است که می‌تواند موجب توسعه و ایجاد اشتغال شود.

حمیدالدین یوسفی افزود: متاسفانه بخشنامه و قوانین دست و پا گیر و بروکراسی ادارای سبب شده مشکلات زیادی در مسیر تولید باشد که نیاز است مسوولان کشوری آن‌ها را رفع کنند.

او  بیان داشت: خود تحریمی‌ها نظیر عدم صدور مجوزها برای تولید، صدور روزانه و هفتگی بخشنامه‌ها و قوانین مزاحم و سلیقه‌ای عمل کردن مسوولان مرکز کشور باعث شده تا ۸۰ درصد ظرفیت تولید مرغ خالی و اکنون بحران مرغ را شاهد هستیم.

موانع تولید، برخی از مسئولان هستند

فرماندار دشتیاری نیز بیان داشت: موانع تولید، برخی از خود مسئولان هستند چون به وظایف ذاتی خود عمل نمی‌کنند و در عوض با برگزاری جلسات و گرفتن وقت مردم و ارباب رجوع در پی حل مشکلات هستند، این در حالی است که خود مسئولان ادارات نقش اصلی در ایجاد مشکلات دارند.

عادل عفتی افزود: مدیران یک وزارتخانه در سطح پایین محلی و استانی با همدیگر تفاهم ندارند و هر کدام به نحوی مشکلاتی در مسیر تولید ایجاد می‌کنند این در حالی است که وزیر آنها یکی است و باید به وظیفه ذاتی و ابلاغی خودشان عمل کنند.

انتهای پیام/ع

نظر شما