شناسهٔ خبر: 47478564 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نبوغ در ششمین پرواز با مشکل در کنترل پرواز و ناوبری رو به رو شد

هلی کوپتر جدید ناسا که به تازگی به مریخ رفته در آخرین پرواز خود دچار مشکلاتی شد و توانست آن‌ها را به راحتی اصلاح کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ناسا؛ هلی کوپتر نبوغ در نود و یکمین روز از ماموریت NASA’s Mars 2020 Perseverance و حضورش در مریخ، ششمین پرواز خود را انجام داد. این پرواز با هدف توسعه و ارتقای ماموریت‌های این هلی کوپتر انجام شد تا بتواند در سفر‌های مریخ نورد استقامت به آن کمک کند، اما در این پرواز، نبوغ دچار ناهماهنگی‌هایی شد و همه چیز طبق برنامه و دقیق پیش نرفت.

بیشتر بخوانید

در ششمین پرواز چه گذشت؟

در این ماموریت، هلی کوپتر نبوغ ۱۰ متر از سطح مریخ بالاتر رفت و سپس ۱۵۰ متر با سرعت ۴ متر بر ثانیه به جنوب غربی حرکت کرد. در این نقطه قرار بود نبوغ ۱۵ متر به جنوب برود و همه این مسیر را عکاسی کند و پس از آن نیز ۵۰ متر دیگر در جهت شمال شرقی پرواز کند. در ثانیه ۵۴ پرواز، مشکلی در تصاویری دریافت شده از دوربین ناوبری و هدایت نبوغ دریافت شد. بروز این مشکل باعث شد یک تصویر ثبت نشود و بقیه تصاویر هم با تاخیر و اشتباه در زمان بندی مخابره شوند. در این لحظه، الگوریتم‌های ناوبری با اطلاعات اشتباه و نادرست سعی در تصحیح کردن حرکت نبوغ داشتند. نتیجه این ناهماهنگی‌ها این شد که سیستم ناوبری به طور مداوم همه چیز را اشتباه، تصحیح کرد و همین امر نیز موجب حرکات نوسانی نبوغ شد.

نبوع در ششمین پرواز با مشکل در کنترل پرواز و ناوبری رو به رو شد

با وجود تمام این مشکلات، نبوغ توانست در پنج متری موقعیتی که قبلا تعیین شده بود فرود بیاید. این هلی کوپتر به نحوی برنامه ریزی و طراحی شده که توانایی تحمل خطا‌های بزرگی که باعث عدم تعادل در پرواز می‌شود مانند همین خطا در زمان بندی را دارد. سیستم فرود نبوغ به گونه‌ای طراحی شده که تا زمانی که هلی کوپتر اقدام به فرود می‌کند، دوربین خاموش می‌شود و داده‌های جدید دریافت نمی‌شوند تا اگر مشکلی در زمان بندی به وجود آمد، اقدامی برای اصلاح این مشکل شکل نگیرد و عملیات فرود انجام شود.

نبوع در ششمین پرواز با مشکل در کنترل پرواز و ناوبری رو به رو شد

گفتنی است که هلی کوپتر نبوغ در این پرواز با اعمال اصلاحاتی روی سیستم موتور، عملگر‌ها و سیستم قدرت توانست پرواز خود را ادامه دهد. ناسا با کمک اطلاعاتی که از این پرواز به دست آورد می‌تواند برای اصلاح سیستم‌های آینده بهره ببرد.

انتهای پیام/

نظر شما