شناسهٔ خبر: 47123458 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

بررسی مطالب انتخاباتی مطبوعات امروز/ شماره بیست و پنجم:

ظریف هنوز در شورای جبهه اصلاحات شرکت نکرده است/ سخنگوی شورای ائتلاف: قالیباف تصمیم خود را در ایام ثبت‌نام داوطلبان خواهد گرفت/ آفتاب یزد: گویی آقایان از مریخ آمده‌اند که اختیارات رئیس جمهور را نمی‌دانند

آفتاب نوشت: سوگمندانه باید اذعان کرد سال هاست واژه‌هایی چون «نمی گذارند» و «نمی شود» حربه‌ای کثیف شده برای فرار از شعارهای خوش آب و رنگ موسم انتخابات.

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی - رجانیوز: روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سرنوشت سیاسی ایران به دست مردم رقم خواهد خورد و قوه اجرایی کشور به یکی از رجال سیاسی سپرده خواهد شد.
 
​در آستانه این واقعه مهم جریان‌های مختلف سیاسی، با پیکربندی جدیدی در حال برنامه‌ریزی برای کنش انتخاباتی هستند. اما امسال جبهه‌بندی چهره‌های دو جریان  اصلی سیاسی کشور تفاوت‌های عمده‌ای با وضعیت هر باره خود دارد. جناح اصلاحات که سال ۹۶ حول ایده برجام توانسته بود دولت را تصاحب کند، حالا چند پاره شده است‌. عدالت محوری، ادعای بهبود وضعیت اقتصادی، احیای برجام و ایده‌های بی‌ربط اینچنینی، نشان از عدم انسجام این جریان سیاسی دارد. 
 
همچنین انحلال شورای سیاست‌گذاری اصلاحات و بالا گرفتن حواشی در رابطه با کاندیدای احتمالی چند پارگی اصلاحات را تقویت کرده است. از کاندیدای احتمالی اصلاحات می‌توان به محمد جواد ظریف، اسحاق جهانگیری، پزشکیان، محمد رضا عارف، عباس آخوندی و علی لاریجانی اشاره کرد. 
 
معادلات جریان اصولگرایی به نحو دیگری است. حضور آیت‌الله رئیسی در راس قوه قضاییه شرایط را پیچیده کرده است اما تا به امروز کاندیدای احتمالی جریان اصولگرا سعید جلیلی، عزت الله ضرغامی،رستم قاسمی، پرویز فتاح و سعید محمد هستند.
 
مطبوعات دیروز:
 
آفتاب یزد: گویی آقایان از مریخ آمده‌اند که اختیارات رئیس جمهور را نمی‌دانند
روزنامه آفتاب یزد یادداشتی با عنوان «سوال مهم از همه کاندیداها» منتشر کرده است. این روزنامه با اشاره به اظهارات سعید محمد پیرامون کفایت اختیارات رئیس جمهور نوشته: این گفته از این جهت مهم است که پس از مرحوم هاشمی همواره روسای جمهور در کشورمان پس از کسب رای و نشستن بر مسند قدرت در چالش‌های مختلف مدعی شده بودند که اختیارات لازم را ندارند. 
 
نویسنده مطلب ادامه داده: قبلا هم نوشته بودم این اظهارنظر‌ها بدین جهت عجیب است کانه و آقایان همین دیروز از کره مریخ آمدند و رفتند پاستور رئیس جمهور شده اند.
 
آفتاب یزد ادامه داده: تمام کسانی که چنین اظهاراتی را مطرح کرده‌اند از خاتمی گرفته تا احمدی‌نژاد و اکنون حسن روحانی همگی از ابتدای انقلاب سمت‌های مهم و تاثیر‌گذاری داشتند و دقیقا با پیچ و خم سیستم سیاسی در ایران آشنایی دارند.
 
در ادامه عنوان شده: کسانی هم که این روزها ظن کاندیداتوری شان وجود دارد و یا رسما اعلام کاندیداتوری کرده‌اند همگی در طول 40 سال گذشته منصب‌های مهمی داشتند و می‌دانند رئیس جمهور در ایران چقدر اختیارات دارد و کجا محدود می‌شود.
 
 
 آفتاب در ادامه نوشته: سوگمندانه باید اذعان کرد سال هاست واژه‌هایی چون «نمی گذارند» و «نمی شود» حربه‌ای کثیف شده برای فرار از شعارهای خوش آب و رنگ موسم انتخابات. کاندیداها یک پروپاگاندا راه می‌اندازند و بعد از عبور از خوان انتخابات به جای تکرار آن شعارها به جهت تحقق آنها با لیست بلند بالایی از توجیه و انکار تلاش می‌کنند مطالبات به حق مردم برا ی همیشه دفن شود.
 
این روزنامه در انتقاد به اصلاحات نوشته: این روزها فعالان و ناظران سیاسی در مورد بحث مشارکت مردم مدام از شورای نگهبان مایه می‌گذارند ولی کسی از ایشان اشاره نمی‌کند چگونه به مطالبات،انگیزه‌ها و مطالبات مردم خیانت شد!
 
آفتاب یزد ادامه داده: اگر آقایان مسئولیت شناس بودند و ارزش رای و نظر مردم را درک می‌نمودند امروز جامعه اینقدر به تحولات جاری سیاسی بی‌تفاوت نبود.
 
تلاش روزنامه‌های نواصولگرا برای هم‌تراز سازی قالیباف و رئیسی
روزنامه صبح نو مطلبی در ارتباط با وضعیت جریان اصولگرایی در انتخابات پیش رو منتشر کرده است. در ابتدای این مطلب آمده: برخلاف جبهه اصلاحات که در میانه گزینه‌های زیادی مشغول یافتن بهترین چهره برای نامزدی هستند، در جریان اصولگرایی تکلیف نسبتا مشخص است. اصولگرایان از مدت‌ها پیش راهبرد اصلی خود را اعلام و تصریح داشته‌اند که در صورت حضور رسمی و کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی، همه طیف‌ها و جریان‌ها پشت سر او قرار گرفته و از او حمایت خواهند کرد. 
 
در ادامه با اضافه کردن اسم محمد باقر قالیباف به کاندیدای مورد اجماع مطرح شده: سخنگوی شورای ائتلاف تاکید کرد که ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف دو گزینه اصلی این شورا هستند و قاطبه نیروهای انقلابی روی این دو نفر اجماع دارند.
 
 به نقل از سخنگوی این شورای ائتلاف عنوان شده: اولویت شورای ائتلاف آقایان رئیسی و قالیباف است. البته برخی دوستان آقای قالیباف اعلام کردند که اگر آقای رئیسی بیایند به ایشان کمک می‌کنند. آقای قالیباف در انتخابات96 با کناره‌گیری و فداکاری نشان داد پای‌کار جریان انقلاب است. .
 
صبح نو در ادامه نقل کرده: برخی از دوستان و شخصیت‌ها و تشکل‌های اصولگرا می‌گویند جایگاه آقای رئیسی در همان قوه قضاییه مناسب است و ترجیحا ایشان در قوه بماند و بحث اصلاحات قضایی را پیش ببرد. اما گروه دوم دوستان عقیده دارند جایگاه قوه مجریه بسیار متفاوت از قوه قضاییه است، بهتر است آیت‌الله رئیسی وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شود و کار تحول در اداره امور کشور را پیش ببرد.
 
 
سخنگوی شورای ائتلاف درباره جایگاه رئیسی و قالیباف در نظرسنجی‌های مردمی، مدعی شده: در نظرسنجی‌ها میان کاندیداهای جریان انقلاب آقایان رئیسی و قالیباف بالاترین درصد را دارند. 
 
در این مطلب آمده: شورای ائتلاف با احترام به تمام کاندیداها اولویت خود را باتوجه به جمیع جهت آقایان رئیسی و قالیباف می‌داند.
 
این روزنامه با اشاره به مشخص نبودن حضور رئیسی در انتخابات نوشته: بسیاری بر این باورند که چنانچه رئیسی درنهایت نامزد نشد و نیامدن را بر آمدن ترجیح داد، محمدباقر قالیباف گزینه دوم و آلترناتیو اصولگرایان خواهد بود.
 
در ادامه این روزنامه نوشته؛ قالیباف در جریان انتخابات96 با ترجیح منافع جبهه‌ای بر منافع شخصی، نشان داد که فردی قابل‌اتکا برای کار گروهی است و دغدغه او نه کسب قدرت برای قدرت، بلکه کسب قدرت برای انجام مسوولیت و ادای وظیفه به مردم است.
 
این روزنامه نوشته: با اینکه گزینه‌های زیادی از جریان انقلابی در این مدت اعلام نامزدی کرده‌اند، لیکن تمامی آن‌ها در مقایسه با قالیباف، در عرصه اجرایی و مدیریت کلان آزموده‌شده نیستند و هیچ‌گاه در معرض آرای عمومی مردم قرار نگرفته‌اند. همین دو ویژگی بارز یعنی سابقه مدیریت کلان اجرایی و قرار گرفتن در معرض رأی عمومی، باعث تمیز قالیباف از بقیه مدعیان شده و او را در جایگاهی نشانده که در صورت عدم حضور رئیسی، می‌تواند ردای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری را به تن کند. 
 
صبح نو ادامه داده: قالیباف در میان نامزدهای جریان انقلاب، دارای سابقه مدیریتی ملموس برای مردم است و جامعه، اقدامات او را چه در دوران فرماندهی نیروی انتظامی و چه پس از آن در دوران شهرداری تهران احساس کرده و از خدمات گسترده او بهره برده است.
 
استقبال رسانه‌های اصولگرا از عدم حضور سعید محمد در انتخابات
روزنامه صبح امروز  در رابطه با احتمال حذف سعید محمد از مقام کاندیداتوری نوشته: رسانه های اصولگرا بسیار از این مسئله استقبال کردند؛ آنطور که خبرگزاری فارس در قسمت نظرات مردمی نوشته سردار سعید محمد دارای درجه سرتیپ دوم هست و اعطای آن در زمان پست قرارگاه هست پس ایشان دارای درجه یا جایگاه سرلشگری نیست. ضمن اینکه سابقه مدیریتی ایشان در قرارگاه خاتم، دو سال است.
 
در ادامه این مطلب آمده: پیش از این نیز خبرگزاری فارس در خبری مدعی برکناری سعید محمد به خاطر برخی تخلفات شده بود. 
 
 
به نقل از تسنیم صبح امروز نوشته: خبرگزاری تسنیم نیز در خبری نوشته است: برخی چهره های سیاسی که تاکنون کاندیداتوری خود در انتخابات آتی ریاست جمهوری را اعلام کرده اند، فاقد حداقل سابقه مدیریتی مندرج در مصوبه شورای نگهبان هستند و از این منظر حائز شرایط ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری نخواهند بود که از جمله این چهره ها می توان به سعيد محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا اشاره کرد.
 
این روزنامه مدعی شده: شنیده ها حاکی است که روز پنجشنبه غلامعلی حدادعادل، ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف جلسه‌ای سه نفره برگزار کرده اند. از محتوای جلسه اطلاعی در دست نیست.
 
 همچنین عنوان کرده: ظاهرا هرچه به انتخابات نزدیکتر می شویم، جریان قالیباف بیشتر دست به کار می شود تا فضا را به نفع خود تغییر دهد.
 
سعید جلیلی: مردم می‌بینند که در دوران روحانی تحریم‌ها دو برابر شد
روزنامه خراسان با تیتر انتقادات تند سعید جلیلی درباره وی نوشته: سعید جلیلی هم  این روزها در صدر اخبار است. یک روز به خاطر فعال شدن حامیانش و رسیدن اخباری از کلید زدن فعالیت‌های انتخاباتی، یک روز هم به خاطر مواضعش در سیاست خارجی که از قضا به انتخابات هم بی‌ربط نیست. 
 
در ادامه با اشاره به مصاحبه سعید جلیلی با تسنیم عنوان شده: نمی‌شود کشور را معطل مذاکره و اراده چند قدرت دنیا نگه داشت.
 
وی افزوده: در این هشت سال راه‌حلی به‌نام مذاکره دنبال شد تا مسائل را حل کنند و گفتند امروز مردم می‌بینند که تحریم‌ها دو برابر شد. در برخی موضوعات که دولت وعده می‌داد حل می‌شود، الان خودشان اذعان دارند که حل نشده است.
 
 جلیلی با طرح این پرسش که «اکنون باید دید که راه‌حل چیست؟» می‌گوید: آیا این است که ما بگوییم در ۱۰۰ روز آخر به وین می‌رویم و ببینیم چند تحریم رفع می‌شود و آن‌ها هم لیست بدهند و تحریم‌ها را دسته‌بندی کنند یا این که باید راه‌حل داشت. نمی‌شود کشور را معطل مذاکره و اراده چند قدرت دنیا نگه داشت؛ با این‌ها نمی‌شود اقتصاد کشور را اداره کرد و آن را جهش داد و به پیشرفت رساند.
 
جلیلی همچنین در بخشی از گفت‌وگویی ویدئویی با موضوع «سیاست خارجی واقعی» گفته: اولاً مذاکره باید صحیح باشد و مذاکره غلط جواب نمی‌دهد. ثانیاً همان مذاکره صحیح هم یک راه است و باید در کنار آن راه‌های مختلفی را پیش برد. سیاست خارجی مساوی با دیپلماسی نیست و دیپلماسی یک بعد از سیاست خارجی است. شما باید تمام ظرفیت‌ها را در عرصه سیاست خارجی فعال کنید و البته ظرفیت دیپلماسی را هم باید فعال کنید. 
 
 
وی افزوده: یکی از تحریم‌هایی که آمریکا دارد انجام می‌دهد همین بحث تبادلات بانکی است. اما مگر ما همین الان با عراق سالانه 12 میلیارد دلار روابط اقتصادی نداریم؟ چرا هیچ یک از تاجران ما نمی‌گویند که من مشکل تبادل پول دارم؟ برای همین بحث تبادلات بانکی، دوستان11 طرح را ارائه کرده‌اند. یعنی طرح‌های مختلفی دارید که با چه ابتکاراتی مسئله‌ای را که دشمن ایجاد کرده بتوانید حل کنید. اگر قرار باشد شما با هر مسئله‌ای متوقف بشوید، دیگر دستگاه سیاست خارجی و دستگاه‌های دیگر چه نقشی دارند؟
 
 این روزنامه به نقل از فردانیوز پیرامون سعید جلیلی عنوان کرده: وجه تمایز او با دیگر نامزدهای اصولگرا نیز همین سابقه در سیاست خارجی است. گذشته از این که رویکرد و گفتمان او در این عرصه چقدر ظرفیت دارد؟ مورد پذیرش مردم است؟ درست و منطقی است یا نیست؟ باید اذعان کرد که تقابل نگاه او با دولت مستقر در این زمینه کافی است تا هر حرفی انتخاباتی تلقی شود. به خصوص این روزها که هر اقدام و حرکت وی مورد توجه رسانه‌ها قرار دارد.
 
تلاش بی نتیجه مجلس برای تغییر قوانین انتخاباتی به نفع کاندیدایی خاص
روزنامه جهان صنعت با اشاره به اینکه بخشی از هیئت مديره مجلس و به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می کنند گفته: قانون فعلی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که البته مجلس یازدهم کوشید آن را به نفع کاندیدایی خاص به عناوین و اشکال مختلف تغییر دهد، دارای سه فصل است. فصل اول آن مربوط به کلیات، فصل دوم، مختص به کیفیت انتخابات و فصل سوم مربوط به شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان است. ناگفته نماند که در ماده ۳۷ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری فعلی درباره مقاماتی که قصد کاندیداتوری در این انتخابات را داشته باشند، آمده است: اعضای هیات دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای عالی قضایی و شورای نگهبان در صورتی می‌توانند داوطلب ‌شوند که قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفاء نموده و در آن سمت شاغل نباشند.
 
 
در ادامه آمده: رای منفی به پیشنهاد استعفای نمایندگان و سران قوای علاقه‌مند به انتخابات ریاست‌جمهوری، طرحی که دوم دی سال ۹۹ با جدی شدن احتمال کاندیداتوری محمدباقر قالیباف‌ رییس مجلس و نواب رییس او برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، از سوی غلامرضا نوری‌قزلجه نماینده اقلیت مجلس یازدهم مبنی بر «لزوم استعفای اعضای هیات رییسه مجلس و شورای عالی قضایی شش ماه قبل از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری» مطرح شد با مخالفت اکثریت اصولگرای مجلس رای نیاورد.
 
این روزنامه افزوده: غلامرضا نوری‌قزلجه در توضیح پیشنهاد خود گفت: «از آنجا که اعضای هیات‌رییسه مجلس و شورای عالی قضایی دارای اختیاراتی هستند این احتمال وجود دارد تا در ماه‌های نزدیک به انتخابات و در اجرای وظایف آنها شائبه‌هایی ایجاد شود که کار تبلیغاتی انجام می‌دهند. عده‌ای دیگر نیز که مسوولیتی ندارند مدعی شوند که چرا این افراد باید تریبون داشته و سایر کاندیداها فقط در بازه تبلیغات امکان سخنرانی داشته باشند. بهتر است برای خدمت صادقانه و خالصانه به مردم این عزیزان شش ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری اگر قصد کاندیداتوری در انتخابات را دارند استعفا دهند.
 
روزنامه اصلاح‌طلب جهان صنعت عنوان کرده: اما سیدسلمان ذاکر در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: «اگر قرار باشد اعضای هیات‌رییسه مجلس برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری استعفا دهند باید تمام افرادی که مسوولیتی دارند استعفا دهند. نباید نگاه تبعیض‌آمیزی داشته باشیم. افرادی که در مسندهای بالای مسوولیتی هستند قطعا عدالت را رعایت کرده و حقوق دیگران را زیر پا نمی‌گذارند.
 
سخنگوی شورای ائتلاف: قالیباف تصمیم خود را در ایام ثبت‌نام داوطلبان خواهد گرفت
روزنامه دولتی ایران مطلبی با عنوان «رونمایی از نامزدان انتخابات 1400» به چاپ رسانده است. مطلبی که کم ارتباط با تیتر انتخاب شده است. در این مطلب عنوان شده: آغاز فرایند ثبت نام درحالی است که هنوز ترکیب اصلی نامزدها و برنامه های احزاب مشخص نیست. هرچند در این میان حزب اتحاد ملت از برنامه انتخاباتی‌اش رونمایی کرد. علی شکوری‌راد دبیرکل این حزب در این آیین رونمایی مجازی با بیان اینکه تدوین این برنامه تحت عنوان «جامعه قدرتمند-دولت توانمند» و در حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد، علم و فرهنگ، سلامت، اجتماع و مسائل زنان از حدود یک سال پیش آغاز شده، گفت که صاحب‌نظرانی همچون محمد ستاری‌فر، محمدرضا خاتمی، محسن صفایی فراهانی، احمد میدری، محمدرضا ظفرقندی و محسن میردامادی در کنار کمیسیون‌های تخصصی حزب در تدوین آن نقش داشته‌اند.
 
در ادامه عنوان شده: او جبهه اصلاحات را در چالش و رودررویی با براندازان و مخالفان اصل مشارکت در انتخابات دانست و پیش از آنکه مسئولان کمیسیون‌های حزب به تشریح جزئیات برنامه تدوین شده‌شان بپردازند؛ اعلام کرد که برنامه انتخاباتی در اختیار کاندیداهای ریاست جمهوری که نزدیک به حزب اتحاد هستند، قرار خواهد گرفت.
 
 
روزنامه ایران نوشته: روز گذشته امیر ابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درمورد حضور محمدباقر قالیباف در انتخابات ۲۸ خرداد، گفت که معتقد است قالیباف تصمیم خود را در ایام ثبت‌نام داوطلبان خواهد گرفت و در صورت نامزدی ابراهیم رئیسی به او کمک خواهد کرد.
 
ایران ادامه داده: سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم سپاه هم که این روزها از احتمال کم تأیید صلاحیتش سخن گفته شد، دیروز در نشست خبری انتخاباتی گفت: «شورای نگهبان در بخش نظامی گفته داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری باید سابقه ٤ سال سرلشکری داشته باشد. شورای نگهبان ملاک را جایگاه قرار داده نه درجه. بیش از هشت سال جایگاه سرلشکری دارم و اگر معیار این باشد صلاحیت حتمی است. این قانونی که شورای نگهبان اعلام کرد مشکلی برای من ایجاد نمی‌کند». او در این نشست علی‌رغم تأکید بر اینکه به‌طور مستقل وارد میدان رقابت شده، گفت: «تا دیشب پیگیر تصمیم حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات بودم تا این لحظه آقای رئیسی نه تصمیمی برای حضور داشته‌اند و نه رهبری اذن ورود داده‌اند.»
 
این روزنامه به نقل از آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات در واکنش به اظهارنظر برخی از اصولگرایان درباره پرونده‌های برخی از ۱۴ نامزد پیشنهاد شده نوشته: جبهه اصلاحات ایران نه قوه قضائیه است و نه شورای نگهبان؛ به اصولگرایان هم توصیه می‌کنم اگر باوری به ضرورت شکل‌گیری انتخاباتی پرشور و با مشارکت بالا در تراز قانون اساسی دارند، از حالا برای حذف رقیب به شورای نگهبان آدرس غلط ندهند.
 
همچنین به نقل از سید عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات در نقد این جریان نوشته :طرفدار این هستم که اصلاح‌طلبان قبل از ثبت‌نام و ورود افراد، کسی را مشخص نکند به بیانی دیگر خودمان یک شورای نگهبان ایجاد نکنیم باید اجازه بدهیم همه کاندیداها ثبت‌نام کنند چه یک نفر باشد چه ۱۰ نفر. ما مسئولیتی در قبال ثبت‌نام افراد برای کاندیداتوری نداریم. بعد از ثبت‌نام و طی مراحل قانونی باید نشست و دید که کدام‌یک از کاندیداها گرایش مردمی بیشتری دارند.
 
پشت خطوط قرمز شورای نگهبان
روزنامه سازندگی تصویر کاندیدای احتمالی اصلاح‌طلبان را روی صفحه اول خود چاپ کرده و با رنگ قرمز، آبی و سبز احتمال تایید صلاحیت این افراد را تصویر کرده است. در این صفحه سوابق کاندیدا، پرونده این کاندیدا و سن کاندیدا مشخص شده است.
 
 
ظریف هنوز در شورای جبهه اصلاحات شرکت نکرده است
روزنامه اعتماد در رابطه با آخرین وضعیت جریان اصلاحات نوشته: جلسات «جبهه اصلاحات ايران» براي استماع و بررسي برنامه 14 كانديداي پيشنهادي به‌ طور فشرده ادامه دارد. اصلاح‌طلباني كه هر روز از ساعت 11 كار خود را شروع مي‌كنند و تا دقايقي پيش از افطار ميزبان كانديداها و سرگرم بررسي برنامه آنان هستند، حالا بخشي قابل ‌توجهي از اين مسير را طي كرده و منتظر چند كانديداي ديگرشان نيز به‌ نوبت در جلسات «جبهه اصلاحات ايران» حاضر شوند. 
 
 در ادامه به نقل از حاضرین این جلسات عنوان شده: جلسات استماع برنامه‌هاي 7 نفر از اين 14 كانديداي پيشنهادي يعني محسن هاشمي‌رفسنجاني، مسعود پزشكيان، محمد صدر، عباس آخوندي، مصطفي كواكبيان، صادق خرازي و شهيندخت ملاوردي برگزار شده بود، ديروز و در نخستين روز هفته 4 كانديداي ديگر به «جبهه اصلاحات ايران» رفتند و بدين‌ترتيب محمد شريعتمداري، محمود صادقي، سيدمصطفي تاج‌زاده و زهرا شجاعي نيز به ارايه برنامه‌هاي‌شان پرداختند.  
 
 
این رورنامه همچنین نوشته: حالا اگرچه به جز ظريف چهره‌هايي چون جهانگيري و عارف نيز هنوز در جلسات حاضر نشده و برنامه‌هايشان در نوبت بررسي است، صحبت درباره ظريف متفاوت از ديگران دنبال مي‌شود؛ به خصوص پس از آنكه فايل صوتي گفت‌وگوي جنجالي او فاش شد و هجمه‌اي شديدي عليه او شگل گرفت. رويدادي كه اگرچه برخي از همين مخالفان، آن را مديريت ‌شده و حتي حربه انتخاباتي ظريف توصيف كردند اما آن ‌طور كه پيداست صرفا باعث شده ظريف كه اين سال‌ها به‌ كرات كانديداتوري خود را رد كرده حالا با صراحتي دوچندان از اين مهم بگويد و حتي حاضر به حضور در جلسات انتخاباتي نشود. 
 
این روزنامه ادمه داده: بعيد است پاسخ عارف و جهانگيري به دعوت جبهه اصلاحات ايرانشباهتي به پاسخ ظريف داشته باشند؛ چراكه عارف پيش از اين اعلام ‌كانديداتوري كرده و از چهره‌هاي فعال ميدان است و جهانگيري هم به‌ تازگي گفته اگر احزاب از او دعوت كنند احتمالا وارد گود خواهد شد. 
 
عضو جبهه اصلاحات ادامه داده: هنوز پالس مثبتي از سوي شوراي نگهبان دريافت نكرده‌ايم؛ به‌ خصوص وقتي برنامه‌هاي صداوسيما را مي‌بينيم كه عملا مردم را به عدم مشاركت در انتخابات تشويق مي‌كند!
 
وی در ادامه گفته: مسيري كه آقايان دنبال مي‌كنند همان مسير انتخابات 98 است و اگر اينگونه باشد بايد هزينه و تبعات آن را بپذيرند و كسي را متهم به تحريم در انتخابات نكنند؛ چون اينها مردم را به عدم ‌شركت تشويق مي‌كنند. حال آنكه اين كار خلاف قانون، منافع ملي و حقوق ملت است.

برچسب‌ها:

نظر شما