شناسهٔ خبر: 47102874 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

بررسی مطالب انتخاباتی مطبوعات امروز/ شماره بیست و چهارم:

برنامه آخوندی مورد توجه جبهه اصلاحات ایران قرار گرفته است!/ جهانگیری و پزشکیان شانس زیادی برای پیروزی ندارند/ معرفی عارف به عنوان کاندیدا باعث ریشخند جامعه به اصلاح‌طلبان خواهد شد

فعال اصلاح‌طلب: در شرایط کنونی حتی گزینه‌های دیگر جریان اصلاحات نیز از شانس بالایی برای پیروزی برخوردار نیستند چه برسد به اینکه برخی از اصلاح‌طلبان به دنبال حمایت از لاریجانی باشند.

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی - رجانیوز: روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سرنوشت سیاسی ایران به دست مردم رقم خواهد خورد و قوه اجرایی کشور به یکی از رجال سیاسی سپرده خواهد شد.
 
​در آستانه این واقعه مهم جریان‌های مختلف سیاسی، با پیکربندی جدیدی در حال برنامه‌ریزی برای کنش انتخاباتی هستند. اما امسال جبهه‌بندی چهره‌های دو جریان  اصلی سیاسی کشور تفاوت‌های عمده‌ای با وضعیت هر باره خود دارد. جناح اصلاحات که سال ۹۶ حول ایده برجام توانسته بود دولت را تصاحب کند، حالا چند پاره شده است‌. عدالت محوری، ادعای بهبود وضعیت اقتصادی، احیای برجام و ایده‌های بی‌ربط اینچنینی، نشان از عدم انسجام این جریان سیاسی دارد. 
 
همچنین انحلال شورای سیاست‌گذاری اصلاحات و بالا گرفتن حواشی در رابطه با کاندیدای احتمالی چند پارگی اصلاحات را تقویت کرده است. از کاندیدای احتمالی اصلاحات می‌توان به محمد جواد ظریف، اسحاق جهانگیری، پزشکیان، محمد رضا عارف، عباس آخوندی و علی لاریجانی اشاره کرد. 
 
معادلات جریان اصولگرایی به نحو دیگری است. حضور آیت‌الله رئیسی در راس قوه قضاییه شرایط را پیچیده کرده است اما تا به امروز کاندیدای احتمالی جریان اصولگرا سعید جلیلی، عزت الله ضرغامی،رستم قاسمی، پرویز فتاح و سعید محمد هستند.
 
مطبوعات دیروز:
 
واکنش روزنامه‌های اصلاح‌طلب به منع مجرمین از حضور در انتخابات
آرمان ملی مطلبی در واکنش به مصوبات شورای نگهبان منتشر کرده است. در این مطلب پیرامون سوء‌پیشینه تاجزاده آمده: ارائه عدم‌سوء‌پیشینه و نداشتن سابقه محکومیت کیفری هم الزامی است؛ موضوعی که از قرار به محکومانی مثل مصطفی تاجزاده هم اشاره دارد که اعلام کاندیداتوری کرده‌اند. این تعریف از رجال سیاسی و البته موضوع سابقه محکومان سیاسی، عملا از دید برخی تعیین‌تکلیف برای جایگاه ریاست‌جمهوری و مردم است تا جایی که بسیاری از نامزدهای سرشناس، که تا پیش از این حتی شانس تایید‌صلاحیت‌شدن هم داشته‌اند بعد از این مصوبه حتی  قید ثبت‌نام در وزارت کشور را نیز بزنند.
 
در ادامه این مطلب آمده: از سویی سید‌حسن خمینی هم در ویدئویی که از او منتشر شده، گفته است: «به وضع موجود باید معترض باشیم که هستیم‌، مملکت ما خیلی بزرگ است‌. گذشته و تمدن این کشور خیلی عزیز و بزرگ است؛ حد آن یک نفر‌، دو نفر، سه نفر نیست. به گذشته‌مان باید افتخار کنیم و می‌کنیم و به وضع موجود باید معترض باشیم که هستیم.». 
 
در این مطلب اظهار شده: البته شورای نگهبان بر مواضع خود پافشاری کرده و عباسعلی کدخدایی، در گفت‌وگویی بیان داشته شورای نگهبان بر اساس سیاست‌های کلی، انتخابات و اختیاراتی که طبق قانون اساسی داشته عمل کرده و شرایط نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را تعیین و اعلام کرده است.
  
در ادامه مطلب با اشاره به ابلاغیه جدید شورای نگهبان آمده: از قرار معلوم برای بعد از تایید‌صلاحیت‌های نهایی ریاست‌جمهوری؛ یعنی بعد از اینکه خود شورای نگهبان هم صلاحیت‌ها را تعیین کرد نیز، می‌تواند دست به رد‌صلاحیت کاندیداها بزند. بآن را به وزارت کشور ابلاغ کرده است!
 
آرمان ملی در انتقاد به قوانین جدید انتخاباتی اظهار کرده: اکنون با کدام قانون انتخاباتی رو به رو هستیم؟ همین مصوبه مجلس با تکیه بر کدام قانون است؟ شفاف‌سازی با تکیه بر کدام قانون انجام شده است؟ اگر قانون سابق باشد که در قانون قبل چیزی وجود ندارد در آن قانون چهل سال و هفتاد سال که وجود ندارد اگر مصوبه مجلس است که هنوز جنبه قانونی پیدا نکرده است و هنوز در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. زمانی مصوبه اخیر مجلس جنبه قانونی پیدا می‌کند که اختلافی که بین مجلس و شورای نگهبان پیش آمده است به وسیله مجمع تشخیص مصلحت نظام جنبه قانونی پیدا کند. 
 
در ادامه این رورنامه با اشاره به رد صلاحیت بعضی از متقاضیان کاندیداتوری شورای شهر عنوان کرده: بعید نیست  اتفاقاتی مشابه برای انتخابات ریاست‌جمهوری بیفتد؛ نشان به آن نشان که طحان نظیف، عضو شورای نگهبان گفته است‌: «مبانی ما نظارت استصوابی شورای نگهبان است. اما اگر در خلال مناظرات مشخص شود که فردی صلاحیت نداشته یا صلاحیت داشته اما الان اتفاقی پیش آمده که صلاحیت خود را از دست داده است شورای نگهبان تا لحظات آخر هم می‌تواند صلاحیتش را مورد بررسی و تجدیدنظر قرار دهد.»
 
 
آرمان ملی افزوده: مساله‌ای که عملا کاندیداهای ریاست‌جمهوری را نه‌فقط قبل از تایید‌صلاحیت بلکه بعد از آن نیز و حتی در زمان مناظرات در مضیقه و محدودیت و زیرنظر این نهاد نظارتی قرار می‌دهد. این موضوع عملا این مساله را مطرح می‌کند که این اعمال نظارت تا کجا قرار است پیش برود‌؟
 
 این روزنامه به نقل از یکی از فعالین اصلاح‌طلب نوشته: آنچه آقای‌نظیف می‌گوید  شأنیتی غیر از نظارت است. البته مصوبه اخیر هم که به شدت برای ریاست‌جمهوری ایجاد محدودیت کرده، قابل‌تامل است. ولی آنچه دیروز طحان‌نظیف گفته مخالف با قانون اساسی است. اینکه بعد از تایید‌صلاحیت‌ها نیز اعمال‌نظر کنید دیگر نظارت نیست؛ قضاوت است.
 
معرفی عارف به عنوان کاندیدا باعث ریشخند جامعه به اصلاح‌طلبان خواهد شد
آرمان ملی در رابطه با وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو مصاحبه‌ای با یکی از فعالین جریان اصلاحات ترتیب داده است. در این گفت‌وگو عنوان شده:همه‌چیز در کنترل اصلاح‌طلبان نیست و سرنوشت اصلاح‌طلبان در نهایت به شورای نگهبان گره خورده است. در چنین شرایطی اگر فرض بگیریم شورای نگهبان آقای تاجزاده را تأیید‌صلاحیت کند ممکن است در بدنه جریان اصلاحات نوعی احساس‌تکلیف به وجود بیاید و شور و نشاط انتخاباتی نسبت به گذشته بیشتر شود. با این وجود در واقعیت افرادی مانند آقای تاجزاده تأییدصلاحیت نخواهند شد و تعداد افرادی که در نهایت تأیید خواهند شد در حد دو یا سه نفر خواهد بود.
 
در رابطه با کاندیدای احتمالی اصلاحات عنوان شده: در این بین تنها آقای عارف شانس تأیید‌صلاحیت دارد و این احتمال وجود دارد که آقای جهانگیری و پزشکیان نیز در نهایت ردصلاحیت شوند. و به صورت طبیعی نیز چنین افرادی از شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات برخوردار نیستند». 
 
فعال اصلاح‌طلب عنوان کرده: کسانی که اصلاح‌طلب واقعی و اصیل باشند و در شرایط کنونی بتوانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند بسیار کم و انگشت‌شمار هستند. این وضعیت در افرادی مانند عارف، جهانگیری و پزشکیان خلاصه شده است. اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند که یکی از این افراد را به عنوان کاندیدای جریان اصلاحات معرفی کنند که این افراد نیز در شرایط کنونی از قابلیت رأی‌آوری برخوردار نیستند. بنده معتقدم در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری جریان اصلاحات شانسی برای پیروزی نخواهد داشت.
 
وی در رابطه با ظریف گفته: واقعیت این است که حضور آقای ظریف از مدت‌ها قبل ضعیف بوده و در شرایط کنونی نیز تقریبأ بعید شده است. .به همین دلیل نمی‌توان آقای ظریف را به عنوان کاندیدای مورد اجماع اصلاح‌طلبان و میانه‌روها قلمداد کرد.
 
 در رابطه با اول شدن ظریف در رای گیری نهاد اجماع ساز گفته: مهم نیست چه کسی در نهاد اجماع‌ساز به عنوان نفر اول یا آخر معرفی شود. نکته حائز اهمیت این است که ساز‌و‌کار انتخابات به شکلی است که شورای نگهبان در آن نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. به همین دلیل اینکه اصلاح‌طلبان از چه کسی حمایت کنند و چه کسی در نهاد اجماع‌ساز بیشترین رأی را به دست می‌آورد در اولویت بعدی قرار می‌گیرد.
 
فعال اصلاح‌طلب در رابطه با عارف گفته: عبور از فیلتر شورای نگهبان لزوما حسن نیست که بخواهیم آن را به عنوان مزیت در نظر بگیریم. روحیه آقای عارف بیشتر تکنوکراتیک و بوروکراتیک است. شرایط ایشان به شکلی نبوده که در فضای سیاسی به دنبال جنگ و ستیزه باشند. این در حالی است که در برخی مقاطع نیز مواضعی اتخاذ کرده‌اند که مورد انتقاد برخی از اصلاح‌طلبان قرار داشته است. 
 
در ادامه متن با اشاره به وضعیت مجلس قبل آمده: -زمانی که- اصلاح‌طلبان، مورد انتقاد مردم و بدنه اجتماعی جریان اصلاحات قرار گرفته بودند، آقای عارف را به سیبل مورد انتقاد قرار دادند. در نتیجه اصلاح‌طلبان در ایجاد موقعیت منفی برای آقای عارف در جامعه موثر بودند. شاید اگر این حملات به آقای عارف صورت نمی‌گرفت ایشان در انتخابات رأی متعارفی نیز کسب می‌کردند.
 
 وی افزوده: اصلاح‌طلبان اگر قصد داشته باشند که آقای عارف را به عنوان گزینه نهایی خود مطرح کنند با ریشخند اجتماعی مواجه خواهند شد. 
 
در ادامه تاکید کرده: واقعیت این است که عارف از لاریجانی اصلاح‌طلب‌تر است. اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر خوب فکر نکرده و دارای برنامه منسجمی نبوده‌اند. به همین دلیل نیز باری به هر جهت تصمیم‌گیری کرده‌اند و چشم‌انداز مشخصی برای خود ترسیم نکرده‌اند. این مسائل باعث چالش‌های کنونی در جریان اصلاحات شده است.
 
وی افزوده: در شرایط کنونی حتی گزینه‌های دیگر جریان اصلاحات نیز از شانس بالایی برای پیروزی برخوردار نیستند چه برسد به اینکه برخی از اصلاح‌طلبان به دنبال حمایت از لاریجانی باشند. لاریجانی در زمانی که ریاست سازمان صداوسیما را برعهده داشت بیشترین حمله‌ها را به جریان دوم خرداد انجام داد. شرایط دولت احمدی‌نژاد و رفتار وی با لاریجانی‌ها به صورتی بوده که آقای لاریجانی در برخی مواضع خود  به صورت تلویحی و نه علنی تجدید‌نظر کرده است. 
 
او همچنین عنوان کرده: اصلاحات در حد کارگزاران سازندگی و بخش‌های کمی از جریان اصولگرایی از لاریجانی در انتخابات حمایت خواهند کرد. این در حالی است که حاشیه‌هایی که پیرامون خانواده آقای لاریجانی در جامعه ایجاد شده نیز می‌تواند در پایین آمدن پایگاه اجتماعی ایشان نقش داشته باشد. به همین دلیل بنده معتقدم در شرایط کنونی آقای لاریجانی شانسی برای پیروزی در انتخابات نخواهد داشت.
 
 در رابطه با کارگزاران افزوده: واقعیت این است که دغدغه اصلی حزب کارگزاران شراکت در قدرت است. به همین دلیل به دنبال گزینه‌هایی هستند که این شراکت را به صورت حداقلی تضمین کند. 
 
این روزنامه ادامه داده: در دوره‌های اخیر انتخابات موضوعاتی مطرح شده که برخی عنوان می‌کنند جریان اصلاحات باید به صورت مشروط در انتخابات مشارکت داشته باشند. این در حالی است که برخی معتقدند باید به هر قیمتی در انتخابات حضور پیدا کرد. اختلافات نیز در همین حد است. در شرایط کنونی نیز رویکردی که غلبه پیدا کرده این است که جریان اصلاحات به هر شکلی در انتخابات شرکت  کند. بقیه کسانی که  چنین رویکردی را دنبال نمی‌کنند تک چهره‌هایی‌اند که دارای استقلال‌رأی  هستند.
 
تکرار اخبار بی‌پایه و اساس در رابطه با حضور آیت الله رئیسی در انتخابات توسط اصولگرایان
روزنامه اعتماد مطلبی با عنوان آمدن يا نيامدن رییسی مساله این است به چاپ رسانده است. در ابتدای این مطلب آمده که مصوبات اخیر شورای نگهبان موجب بالا رفتن روحیه جریان اصولگرایی شده و این مصوبات به اصلاح‌طلبان شوک وارد کرده است. 
 
در ادامه پیرامون کاندیداتوری سید ابراهیم رئیسی عنوان شده: وقتي كه محمدجواد محمدي‌نوري، عضو هيات اجرايي شوراي وحدت از قطعي بودن حضور او خبر داد به نظر رسيد كه كار تمام است و نوبت آن رسيده كه اصولگرايان همانطور كه وعده داده بودند، اجماع كنند. 
 
محمدي‌نوري با اشاره به رايزني افراد و جريان‌هاي مختلف سياسي براي دعوت از سيدابراهيم رييسي به انتخابات گفته بود كه: براساس آخرين ارزيابي‌ها و قرائن موجود،گويا حضور آيت‌الله رييسي در انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ قطعي است و اين حضور مي‌تواند باعث شكل‌گيري وحدت ميان اضلاع اصولگرايي دركشور شود.
 
در ادامه آمده: از قطعيت اين موضوع اما خيلي زودتر از آنكه انتظار مي‌رفت،كاسته شد. شاهد آنكه پرويز سروري، دبير شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب اعلام كرد:«هنوز خبري كه بر قطعي شدن حضور ايشان دلالت كند، در دست نيست. 
 
 
این روزنامه نوشته: مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت درگفت‌وگويي با خبرگزاري برنا از انتظار رييسي براي دريافت اذن رهبري خبر داد و گفت كه : اگر از ناحيه رهبري مخالفتي نباشد، مانعي براي حضور در انتخابات 1400 ندارد.
 
پيش از او نيز محمدرضا باهنر به اين موضوع اشاره كرده و گفته  بود كه: آقاي رييسي براي قوه قضاييه مستقيما منصوب رهبر انقلاب است و قاعدتا اگر ايشان بخواهد براي كانديداتوري اقدام كند، مقام معظم رهبري بايد از اين كار راضي باشند.
 
این روزنامه در ادامه نوشته: اخيرا 3 نامزد رياست‌جمهوري اصولگرا با هم داشته‌اند. جلسه محسن رضايي، رستم قاسمي و سعيد محمد گوياي آن است كه نامزدهاي رياست‌جمهوري چندان به كانديداتوري رييسي اطمينان ندارند. براي همين درست وقتي كه با مصوبه جديد شوراي نگهبان و تاكيد بر سابقه اجرايي زمزمه‌ها درباره ردصلاحيت سعيد محمد بالا مي‌گيرد،  خبر مي‌رسد كه او و دو گزينه سابقا نظامي اين جريان ملاقاتي داشته‌اند كه احتمالا مقدمه يك ائتلاف است. 
 
در ادامه عنوان شده: توييت محسن رضايي بعد از اين ديدار نيز اين گمانه را تقويت مي‌كند. او در صفحه توييتر خود نوشته بود:در نگرش اسلامي ايران به مديريت، داوطلبي براي مسووليت با تلاش براي كسب قدرت كاملا متفاوت است. در انتخابات 1400 فارغ از هر نتيجه‌اي، قرار است برادرانه و همه با هم ايران را بسازيم.
 
روزنامه اعتماد در رابطه با گام دوم نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان عنوان کرده: گام دوم فرآيند معرفي كانديداي نهايي اين جريان سياسي اما  وقتي كامل خواهد شد كه تمامي  اين 14گزينه پيشنهادي در جلسات فشرده «جبهه اصلاحات ايران» حاضر شده و برنامه‌هاي انتخاباتي خود را ارايه كنند. جلساتي كه حالا از ميانه راه نيز عبور كرده و درحالي كه تعدادي از اين گزينه‌ها برنامه خود را ارايه كرده‌اند، چند نفري نيز در ادامه اعلام برنامه خواهند كرد. 
 
این روزنامه به نقل از صادقي پیرامون جواد ظریف عنوان کرده: جواد ظريف نه قبل از قضاياي اخير و نه بعد از آن چيزي اعلام نكرد، درخصوص آمادگي و تمايل او براي كانديدا شدن هنوز شك و ترديد وجود دارد. اگر حاضر به حضور در انتخابات شود، يكي از گزينه‌هايي است كه مجموعه مي‌تواند روي او به اجماع برسد.
 
 در ادامه عنوان شده: به هر حال اما سيدمحمد صدر نفر نهم فهرست 14نفره «جبهه اصلاحات ايران» و البته عباس آخوندي نفر سيزدهم اين فهرست ازجمله چهره‌هايي هستند كه هفته گذشته با حضور در جلسات اين جبهه به ارايه برنامه‌هاي خود براي انتخابات 1400 پرداخته‌اند.
 
 این روزنامه در رابطه با صدر عنوان کرده:  ظاهرا محمد  صدر كه از ديپلمات‌هاي باسابقه و يكي از معدود اصلاح‌طلباني است كه با  حكم رهبري در مجمع تشخيص حضور دارد، در جمع اصلاح‌طلبان بيشتر به مسائل سياست داخلي و البته موضوع برجام، مذاكرات هسته‌اي و ديگر امور سياست خارجي پرداخته همچنين بخشي از صحبت‌هاي خود را به ابعاد موضوع همكاري باFATF اختصاص داده است.
 
در ادامه عنوان شده: عباس آخوندي نيزكه سابقه حضور در دولت روحاني را نيز در كارنامه دارد، در نشست «جبهه اصلاحات ايران» كه روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، برنامه مفصل و دقيق براي اداره كشور ارايه كرده كه ظاهرا بسيار مورد توجه حضار قرار گرفته است. 
 
اعتماد نوشته: جلسات استماع برنامه‌هاي كانديداها در «جبهه اصلاحات ايران»  اما درحالي برگزار مي‌شود كه برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب بر شفافيت بيشتر اين جلسات تاكيد كرده‌اند.  چنانكه عبدالله مومني  اخيرا در توييتي نوشته است: جبهه اصلاحات اگر مي‌خواهد  التزام خود به شفافيت‬ را نشان دهد بايد ترتيبي اتخاذ كند كه  همگان به‌ويژه بدنه اصلاح‌طلبان به‌طور زنده در جريان جلسات ارايه برنامه۱۴كانديدا باشند.
 
این رورنامه ادامه داده: پيشنهادي كه با استقبال دست‌كم يكي از كانديداها مواجه شد و در نتيجه صادق خرازي، دبيركل حزب ندا در توييتي در پاسخ به توييت مومني نوشت: آمادگي خودم را براي ارايه برنامه به صورت زنده اعلام مي‌كنم. چنانچه هيات رييسه محترم جبهه اصلاحات ايران شرايط آن را فراهم آورند، سپاسگزار خواهم شد.

 

نظر شما