شناسهٔ خبر: 47061263 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

سایه سنگین مزایده بر سر ساختمان‌های فدراسیون فوتبال و پرسپولیس!

صاحب‌خبر -

سایه سنگین مزایده بر سر ساختمان‌های فدراسیون فوتبال و پرسپولیس!

مسعود طاهری- شاید بدبین‌ترین هوادار فوتبال در کشورمان فکر هم نمی‌کرد که ورود یک مرد بلژیکی به فوتبال ایران باعث ثبت ننگین‌ترین غرامت تاریخ ایران در این رشته ورزشی شود. مارک ویلموتس اسمی ‌است که این روزها تن خیلی از مسؤولان فوتبالی کشور را می‌لرزاند؛ مردی که به لطف یک قرارداد ننگین صاحب ثروتی عظیم شد. ویلموتس در بدو امضای قرارداد با فدراسیون فوتبال دو میلیون یورو نقد دریافت کرد و وقتی که برای تنها چهار بازی تیم ملی ایران را هدایت کرد با فسخ قرارداد خود به زادگاهش برگشت تا همسر موکلش در یک نشست خبری با لب‌های خندان اعلام کند که شوهرش علاوه بر دو میلیون یورویی که تاکنون از فدراسیون گرفته است، شش میلیون یورو غرامت را نیز دریافت خواهد کرد!! در ابتدا واکنش مسؤولان فدراسیون به این ادعا طبق معمول لبخند ژکوند بود اما اندکی بعد وقتی که کابوس‌ها به واقعیت تبدیل شد، نامه فیفا مبنی بر الزام فدراسیون فوتبال به پرداخت شش میلیون یوروی دیگر به ویلموتس به صندوق الکترونیکی فدراسیون فوتبال ارسال شد!

پس‌لرزه‌های قرارداد ویلموتس

با این حکم در آن سوی دنیا خانواده ویلموتس خندان‌تر شدند و در این جا زلزله مدیریتی رخ داد. مهدی‌تاج خیلی زود فهمید که ماندنش بر مسند فدراسیون فوتبال دیگر به صلاح نیست و قبل از امضای قرارداد ننگین دیگری به بهانه قلب‌درد استعفا داد تا شاهد انتخابات فدراسیون فوتبال باشیم. انتخاباتی که با تغییر اجباری قوانین داخلی راه ورود ستاره‌های فوتبالی را به این عرصه باز کرد. علی کریمی؛ ‌اسطوره فوتبال ایران به همراه مهدی مهدوی‌کیا دیگر اسطوره فوتبال ایران پا به عرصه انتخابات گذاشتند اما قبل از آغاز انتخابات نیز به‌راحتی می‌شد فهمید که فدراسیون فوتبال جای فوتبالی‌ها نخواهد بود. حال شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال باید پیگیر حک فیفا درباره مرد بلژیکی باشد.

نتایج تیم ملی فوتبال با ویلموتس

اما آوار ویلموتس به فوتبال ملی تنها به غرامت سنگین از ایران ختم نمی‌شود. مرد بلژیکی تنها چهار بازی تیم ملی فوتبال ایران را به‌عنوان سرمربی همراهی کرد که نتیجه آن دو برد و باخت حقارت‌آمیز بود. حال باید تیم ملی ایران به سرمربیگری اسکوچیچ کروات در دور برگشت رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی به مصاف رقبای خود برود. الان تنها راه معجزه صعود به دور بعدی مسابقات مقدماتی جام‌جهانی قطر پیروزی تیم ملی کشورمان در هر چهار دیدار دور برگشت برابر کامبوج، بحرین، عراق و هنگ‌کنگ است و هرگونه نتیجه دیگری غیر از آن رویای صعود به جام‌جهانی را به چهار سال بعد خواهد برد!

ساختمان‌های فوتبالی در اختیار شستا

همان‌طور که گفته شد؛ مسؤولان وقت فدراسیون فوتبال برای امضای قرارداد با ویلموتس، دومیلیون یورو پرداخت کردند. مبلغی که فدراسیون فوتبال ایران تحت‌عنوان قرض از شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا) دریافت کرد. با عدم بازپرداخت این مبلغ به شستا این شرکت در زمستان سال گذشته برای دریافت پول خود به مراجع قضایی شکایت کرد و حکم مزایده ساختمان فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس (به‌عنوان بخشی از دارایی‌های فدراسیون فوتبال) را دریافت کرد و برای آن اقدام نمود. اندکی بعد وزیر رفاه خبر از پادرمیانی داد تا با همین کار برای تأمین مبلغ مورد نظر تا آخر سال 99 زمان بخرد. حال با گذشت بیش از یک‌ماه‌ونیم از سال جدید باز هم خبر مالکیت ساختمان فدراسیون فوتبال توسط این شرکت به گوش رسید.

مزایده ساختمان‌های فوتبال؟

در همین رابطه، مهدی اسماعیلی؛ مدیر امور حقوقی و قرارداد‌های شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا)، چنین می‌گوید: شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی دی‌ماه ۱۳۹۸ با استناد به مصوبه ستاد مقابله با تحریم و مصوبه هیأت امنای محترم سازمان تأمین‌اجتماعی و به منظور کمک به فدراسیون فوتبال در شرایط تحریم‌های ظالمانه و در جهت منافع ملی کشور نسبت به پرداخت دومیلیون یورو به فدراسیون فوتبال به عنوان قرض، اقدام کرد. براساس این گزارش، شستا به‌منظور بازگشت مبلغ پرداخت شده، علاوه بر تعهد فدراسیون فوتبال که در متن مصوبه ستاد مقابله با تحریم‌ها نیز به آن تصریح شده و تعهد ریاست محترم وقت فدراسیون در مکاتبات متعدد، برای استرداد مبلغ ارزی دریافتی به نرخ روز تسویه یک فقره چک به مبلغ دومیلیون یورو از حساب ارزی فدراسیون فوتبال به سررسید ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ نیز دریافت کرد. از همان زمان و با توجه به اینکه شستا وارد بورس شده بود و پیگیری منافع چند میلیون سهامداران خرد هم جزء اولویت‌های اقدامات مدیریت شستا قرار گرفت، مسیر مذاکره و تعامل برای دریافت مبلغ، موازی با اقدامات حقوقی پیش رفت و شستا به منظور صیانت از حقوق چند میلیون سهامدار به‌عنوان ذی‌نفعان، نسبت به طرح دعوا مطالبه مبلغ دومیلیون یورو در مراجع قضایی اقدام کرد. پس از طی مراحل دادرسی با حضور وکلای فدراسیون فوتبال حکم محکومیت فدراسیون به پرداخت مبلغ دومیلیون یورو به انضمام خسارت تأخیر تأدیه و خسارات دادرسی صادر و پس از روشن شدن مواعد قانونی قطعیت یافت. در همین جهت، متعاقباً اجرائیه صادر و پس از طی شدن تشریفات قانونی اجرای احکام مدنی اموال توقیف شده کارشناسی، مراتب ابلاغ و اعتراض قانونی و آگهی مزایده ساختمان‌های فدراسیون فوتبال صادر شد. پس از گذشت مواعید قانونی، ساختمان‌های فدراسیون در قبال مبلغ روز تسویه به نام شستا منتقل و سند تک‌برگ آن‌ها به نام شستا صادر و تحویل گردید.

حال با توجه اینکه شرکت شستا پیش‌تر نیز اقدام به اخذ مجوز مزایده ساختمان‌های فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس نموده بود، اکنون و با حکم رسمی‌ مالکیت ساختمان‌های فدراسیون فوتبال و پرسپولیس احتمالاً آن‌ها را به مزایده خواهد گذاشت مگر آن که طی چند روز آینده اتفاقات دیگری در این زمینه رخ دهد.

نظر شما