شناسهٔ خبر: 47005802 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سخن روز ؛

گام بلند تولید از دل صنایع کوچک

کمک به رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری از مهمترین اثرات وجود مؤسسات کوچک و متوسط، بویژه در کشور‌های کمتر توسعه یافته و یا در حال توسعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، تحقق توسعه پایدار، یکی از مهمترین اهداف سیاست گذاران و دولتمردان در کشور است که در این راستا بخش صنعت با توجه به گستره و تنوع فعالیت، می‌تواند ابزار مناسبی در راستای توسعه متعادل اقتصادی و به تبع آن توسعه سایر ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باشد.

چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در بخش صنعت است، برخی از این ظرفیت‌ها از جمله صنایع فلزی این استان در کشور منحصربه فرد است و وجود چهار کارخانه فولاد سفیددشت، توان آوران آسیا، ورق گالوانیزه و تازار چهارمحال و بختیاری تامین‌کننده نیاز کشور است و علاه‌بر آن سهم مهمی در صادرات صنایع فلزی کشور ایفا می‌کند.

همچنین به دلیل اقلیم مناسب، این استان مورد توجه سرمایه‌گذاران صنعت مواد غذایی نیز بوده است. فرآوری ماهی قزل‌آلا، عسل، گز، خشکبار، میوه خشک و وجود شهرک تخصصی آب معدنی کوهرنگ با سرمایه‌گذاری قابل توجه در زیرساخت‌ها می‌تواند عامل مهمی برای توفیق صنعت با مزیت صادراتی بسته‌بندی آب معدنی باشد.

وجود ۹۵۰ واحد صنعتی فعال در چهارمحال و بختیاری

محمدکاظم منزوی معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: ۹۵۰ واحد صنعتی در استان فعال است که ۲۰ درصد این واحد‌ها با ۱۰۰ درصد ظرفیت و مابقی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند.

او صنایع فلزی را از مهمترین و منحصربه‌فردترین صنایع فعال در استان دانست و گفت: وجود چهار کارخانه فولاد سفیددشت، توان آوران آسیا، ورق گالوانیزه و تازار چهارمحال بخش زیادی از نیاز کشور به محصولات فلزی را تامین می‌کند.

منزوی به جایگاه مهم این استان در صنایع نساجی نیز اشاره کرد و افزود: چهارمحال و بختیاری، در تولید موکت در جایگاه نخست کشور و در تولید الیاف و نخ در جایگاه سوم کشور قرار دارد و برند معروف چادر مشکلی حجاب از مهمترین ظرفیت‌های این استان در حوزه نساجی به شمار می‌رود.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، وجود شهرک آب معدنی را از دیگر ظرفیت‌های حوزه صنعت استان برشمرد و گفت: تاکنون ۲ برند آب معدنی را به کشور معرفی کرده‌ایم، اما این قابلیت وجود دارد که این تعداد به ۶ برند افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید


منزوی با بیان اینکه ۹۰ درصد صنایع فعال در استان را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: امید است بتوان با هم‌افزایی بین‌بخشی با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و ورود شرکت‌ها و هلدینگ‌های مطرح کشور، سهم استان را از وجود صنایع بزرگ افزایش دهیم.

او با اشاره به اینکه صنایع شکل گرفته در استان از تنوع بالایی برخوردار است، افزود: خوراک آبزیان، ماشین‌سازی و لوازم خانگی از جمله صنایع متوسط فعال در استان است و صنایع دیگری نظیر صنایع غذایی و آشامیدنی، شیمیایی، لبنیات و خشکبار تنوع‌بخش صنایع فعال در استان است که زنجیره تولید در تعدادی از این صنایع کامل شده است.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان ظرفیت ایجاد سالانه ۵۰ تا ۶۰ واحد صنعتی کوچک را دارد، تصریح کرد: همچنین این استان هر چهار سال یکبار ظرفیت ایجاد یک واحد صنعتی بزرگ را دارد که در کنار واحد‌های صنعتی کوچک می‌توان سالانه یک هزار و ۵۰۰ شغل در بخش صنعت استان ایجاد کرد.

او افزود: با وجود نوسانات قیمت ارز، تحریم‌ها و مشکلات بخش تولید، از تعطیلی واحد‌های صنعتی جلوگیری شد و واحد‌هایی که فعال هستند از تجربه بیشتر و عملکرد بهتری در حوزه کاری خود برخوردار شدند.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، تامین نقدینگی را از مهمترین چالش‌های بخش صنعت استان برشمرد و گفت: نوسانات نرخ ارز، تورم و کمبود مواد اولیه از دیگر چالش‌های موجود است که امید است بتوان از این مرحله گذار عبور کرده و واحد‌های فعال همچنان سرپا بمانند.

منزوی خاطر نشان کرد: ناتوانی برخی واحد‌های صنعتی در بازپرداخت تسهیلات بانکی و مشکلات مربوط به کرایه‌های حمل و نقل از دیگر چالش‌های موجود است.

هدفگذاری امسال برای افتتاح ۷۰ واحد صنعتی در چهارمحال و بختیاری

محمدکاظم منزوی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: امسال بهره برداری از ۷۰ واحد صنعتی در چهارمحال و بختیاری هدفگذاری شده است.

او افزود: دراین استان ۷۰ واحد صنعتی با پیشرفت فیزیکی بیشتر از ۸۰ درصد در حال تکمیل است که طبق برنامه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

منزوی گفت: این در حالی است که تعداد واحد‌های صنعتی با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان بیش از این تعداد است، اما برای امسال افتتاح ۷۰ واحد هدفگذاری شده است.

او افزود: پارسال در همین حوزه ۱۳۵ پروانه بهره‌برداری در استان صادر شد که از این تعداد ۸۵ واحد ایجادی و ۵۰ واحد توسعه‌ای بوده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه: پارسال ۲۰ واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشت گفت: این در حالی است که هدفگذاری سال ۹۹ احیای هشت واحد بود.

منزوی افزود: امسال نیز بازگشت ۱۰ واحد صنعتی به چرخه تولید در استان هدفگذاری شده است.

اجرای طرح تام در چهارمحال و بختیاری

سجاد رستمی رئیس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری گفت: به منظور تامین مالی واحد‌ها و پروژه‌های دارای اولویت بخش صنعت و معدن طرح تام در استان وارد مرحله اجرا شده است.

او افزود: این طرح با توجه به تفاهم نامه سه جانبه همکاری بین معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک صنعت و معدن و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) اجرایی شده است.

رستمی اضافه کرد: فعالان عرصه صنعت، معدن و تجارت استان می‌توانند به منظور استفاده از طرح تام به سامانه https://www.behinyab.ir مراجعه کنند.

او ادامه داد: این تسهیلات برای تامین مالی واحد‌ها و طرح‌های دارای اولویت بخش صنعت، معدن و تجارت وبرای مواردی همچون فعال کردن ظرفیت‌های خالی محصولات صنعتی منتخب، اجرای هرچه بیشتر نهضت ساخت داخل، فعال سازی واحد‌های راکد، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، پیشران و گلوگاهی، توسعه صادرات غیر نفتی، احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، طرح‌های فناورانه و تامین مالی اصناف در سطح استان پرداخت خواهد شد.

رستمی گفت: متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص باکارشناس تسهیلات اعتباری و بانکی این سازمان با شماره تماس ۳۲۲۲۳۰۰۰ داخلی ۲۲۵ تماس بگیرند.

نبود سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه مهمترین مشکلات واحد‌های صنعتی

مسعود ملکی فرماندار شهرستان بروجن گفت: نبود سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه و عدم تکمیل زیرساخت‌های خدماتی از مهم‌ترین مشکلات واحد‌های صنعتی به شمار می‌رود.

مسعود ملکی فرماندار بروجن گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» نامگذاری شده است، باید از همه ظرفیت‌های موجود دولتی و مردمی در راستای حمایت از سرمایه گذاران و کارآفرینان بهره گرفته شود.

او افزود: نبود سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه و عدم تکمیل زیرساخت‌های خدماتی از مهم‌ترین مشکلات واحد‌های صنعتی به شمار می‌رود.

ملکی با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی برخی واحد‌های تولیدی، صنعتی اضافه کرد: متاسفانه عدم تکمیل زیر ساخت‌های آب، برق، گاز و... مانع از بهره برداری این واحد‌های تولیدی شده است.

او ابراز امیدواری کرد که مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان برای تمامی دستگاه‌های اجرایی لازم الاجرا باشد و موانع پیش روی تولیدکنندگان کاسته شود.

ملکی با تأکید بر لزوم حمایت جدی از سرمایه گذاران گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» نامگذاری شده است، باید از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود دولتی و مردمی در راستای حمایت از سرمایه گذاران و کارآفرینان بهره گرفته شود.

او ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۴ واحد تولیدی و صنعتی در پنج ناحیه و شهرک صنعتی شهرستان بروجن مشغول فعالیت هستند.

نبود سرمایه عامل تعطیل شدن نیمی از واحد‌های صنایع تبدیلی

احسان یزدان پناه کارشناس مسئول صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ مجوز در زمینه مواد غذایی در شاخص‌های مختلف ارائه شده است، اما تنها ۵۰ درصد آن‌ها فعال است.

او با بیان اینکه محدودیتی برای صدور مجوز صنایع تبدیلی در استان وجود ندارد، گفت: هر کس برای دریافت مجوز به جهاد کشاورزی مراجعه کند بعد از گذراندن همه مراحل از جمله استعلام‌ها می‌تواند مجوز تأسیس واحد تأمین صنایع تبدیلی را دریافت و از خدماتی نظیر تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش نیز استفاده کند.

یزدان پناه اضافه کرد: از سال ۸۰ که صدور مجوز صنایع تبدیلی باب شد تاکنون بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ مجوز در زمینه مواد غذایی در شاخص‌های مختلف ارائه شده است، اما تنها ۱۴۰ واحد آن مجوز بهره‌برداری دارد که از این مقدار نیز تنها ۵۰ درصد آن‌ها فعال است.

او با بیان اینکه از لحاظ اداری به واحدی که پرونده بهره‌برداری آن تکمیل باشد واحد فعال می‌گویند، علت فعال نبودن بقیه واحد‌ها را نبود سرمایه دانست و ادامه داد: برخی از سرمایه‌داران بدون پیش‌بینی قبلی و سرمایه‌گذاری کلان وارد این مجموعه می‌شوند که به علت عدم مدیریت خوب و کمبود سرمایه از ادامه راه باز می‌مانند و از آنجایی که یک کارخانه‌دار برای این کار نیاز به سرمایه قبلی دارد و سوددهی محصول ۳ تا ۴ سال بعد از آن است لذا در ریل سوددهی دچار مشکل می‌شود.

یزدان‌پناه گفت: پروسه دریافت مجوز از روزی که متقاضی اقدام می‌کند تا زمانی که مجوز را تحویل بگیرد ۳ تا ۴ روز بیشتر زمان نمی‌برد و این مدت زمان نیز مصرف استعلامات ادارات دیگر می‌شود، همچنین متقاضی هیچ هزینه‌ای به منظور دریافت مجوز در جهادکشاورزی پرداخت نمی‌کند.

او با اشاره به استقبال کم کشاورزان یا سرمایه‌داران از تأسیس چنین واحد‌هایی افزود: طولانی بودن روند دریافت مجوز و استعلامات متعدد در ادارات بر این بی‌میلی تاثیر دارد که به قانون برمی‌گردد و تا قانون تغییر نکند نمی‌شود در این امر سهولتی ایجاد کرد.

یزدان‌پناه اضافه کرد: برای تمدید مجوز واحد‌های صنایع تبدیلی هر ۶ ماه نظارت‌هایی صورت می‌گیرد که اگر واحدی از زمان آغاز فعالیت تا زمان تمدید مجوز اقداماتی در واحد انجام نداده باشد مجوز آن واحد باطل می‌شود.

از مهمترین اثرات وجود مؤسسات کوچک و متوسط در تمامی کشورها، کمک به رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری می‌باشد، بالأخص در کشور‌های کمتر توسعه یافته و یا در حال توسعه که رشد بی‌رویه جمعیت، نقصان تشکیل سرمایه انسانی و عدم کارآیی مکانیزم بازار در ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای کار، از ویژگی‌های ساختار اقتصادی آن‌ها بوده و باعث شده است که علی‌رغم انبوه امکانات بالقوه اقتصادی، اشتغال به معضلی لاینحل و بحران زا تبدیل شود.

حفیظ‌ الله فاضلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: بنا بر اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان چهارمحال و بختیاری در پاییز ۹۹ به ۱۱.۹ درصد رسیده است.

با وجود ظرفیت‌های بسیاری که در بخش صنعت چهارمحال و بختیاری ایجاد شده است، اما سهم این بخش در تولید ناخالص استان ۱۲.۶ درصد است که این رقم با توجه به میانگین کشوری آن که ۳۴.۲ درصد است، نشان می‌دهد که بخش صنعت در استان همچنان دارای ظرفیت‌های بیشماری است که شکوفایی بیش ازپیش آن می‌تواند مسیر توسعه‌یافتگی چهارمحال و بختیاری را هموارتر کند.

انتهای پیام/ش

نظر شما