شناسهٔ خبر: 46877960 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رشد ۲۵ درصدی کم‌تحرکی در ۱۰ سال اخیر؛ استان فارس در رتبه دهم کشوری قرار دارد

گروه استانها - مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس با اشاره به رشد ۲۵ درصدی کم تحرکی در ۱۰ سال گذشته گفت: استان فارس با ۵۶ - ۵۷ درصد کم‌تحرکی رتبه ۱۰ را در میان سایر استان‌های کشور دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شیراز ، نشست بررسی راهکار حمایت از ورزش قهرمانی و حرفه‌ای استان با حضور صنایع ظهر امروز در استانداری فارس تشکیل شد و هیئت‌های ورزشی و واحدهای صنعتی نظرات خود را در این زمینه بیان کردند.

عباس حاجی‌زاده، مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس در ابتدای این جلسه با بیان اینکه ورزش در حوزه‌های مختلف جسمی و روانی می‌تواند تاثیر داشته باشد، به ارائه گزارشی از وضعیت کم تحرکی در ایران و استان فارس پرداخت

وی با بیان اینکه در ایران 59 درصد جامعه دچار چاقی و اضافه وزن هستند، گفت: این میزان در کودکان 26 درصد است که خطر بیشتری محسوب می‌شود چراکه چاقی کودکی خیلی مهم‌تر است و جامعه را با بحران چاقی رو‌به‌رو می‌کند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس با بیان اینکه براساس آمار تنها 51 درصد مردم ورزش می‌کنند، افزود: طبق استانداردها باید هر فرد 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشته باشد اما مجموعه شرایط جامعه سبب شده که در 10 سال گذشته رشد 25 درصدی کم تحرکی را در جامعه شاهد باشیم.

حاجی‌زاده با بیان اینکه استان فارس با 56 - 57 درصد کم‌تحرکی رتبه 10 را در میان سایر استان‌های کشور دارد، بیان کرد: براساس پژوهش‌های جدید فعالیت بدنی منظم در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنترل بیماری کرونا تاثیر دارد اما  قرنطینه و محدودیت‌ها منجر به کم تحرکی و افسردگی شده که باید برای توسعه ورزش اقداماتی انجام شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به توسعه ورزش همگانی به ویژه در ورزش روستایی توجه ویژه‌ای شده است، عنوان کرد: با این حال حضور کمرنگ بخش خصوصی و صنعت در ورزش دیده می‌شود در صورتی که تاثیر ورزش قهرمانی در جامعه زیاد است و بخش خصوصی و صنعت در ترویج ورزش قهرمانی می‌تواند موثر باشند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس با بیان اینکه اغلب تیم‌های فوتبال ایران در لیگ برتر و لیگ یک صنعتی هستند، گفت: 110 تیم خوزستان از نفت منطقه جنوبی حمایت می‌شوند و به صورت کلی در استان‌هایی که صنایع از ورزش حمایت کرده ورزشکاران توانستند که رتبه‌های خوبی در لیگ‌ها کسب کنند.

حاجی‌زاده با اشاره به اینکه فجر سپاسی و قشقایی نمایندگان فارس در لیگ یک هستند اما حمایت نمی‌شوند، افزود: اگر 2_ 3 میلیارد به فجر کمک شود این تیم می‌تواند که به رتبه‌های بالای جدول دست پیدا کند.

وی با اشاره به وضعیت استان فارس در رشته کشتی و کسب 5 سهمیه المپیک بیان کرد: اگر در کشتی 2_ 3 میلیارد کمک شود کشتی‌گیران فارس می‌توانند سهمیه بیشتری برای المپیک کسب کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس با بیا اینکه استان فارس منابع انسانی و استعدادهای زیادی دارد، عنوان کرد: به دلیل کمبود هزینه ورزش فارس نتوانسته خود را به خوبی نشان دهد و  اگر صنعت کنار ورزش نباشد در ورزش حرفه‌ای نمی‌توانیم موفق باشیم.

حاجی‌زاده با بیان اینکه 43 تیم آقایان و 10 تیم بانوان استان فارس در لیگ‌های مختلف حضور دارند، تصریح کرد: انتظار از بخش صنعت این است که صنایع و معادن استان کنار ورزش قرار بگیرند یا یک تیم در لیگ را به اسم خودشان خریداری کنند.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌های قانونی هم  برای حضور و ورود صنعت است و با مجمع نمایندگان صحبت کردیم که این حمایت در قالب مالیات حساب شود.

انتهای پیام/424/ ع

نظر شما