شناسهٔ خبر: 46858037 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اصلاح قوانین اقتصادی مهمترین رویکرد تحقق شعار سال است

نایب رئیس هیات مدیره اندیشکده صفا با بیان اینکه ریشه مشکلات اقتصادی و واحدهای صنعتی، قوانین دست و پا گیر است، گفت: اصلاح قوانین اقتصادی مهمترین رویکرد برای تحقق شعار سال در مانع¬زدایی و پشتیبانی از تولید است.

صاحب‌خبر -

محمدحسین فنایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد اظهار کرد: صنایع در دهه گذشته چالش‌های زیادی داشتند که عمده ترین آن مربوط به بانک‌ها است که قوانین ضد و نقیص هم در این زمینه زیاد بوده است.

وی با بیان این‌که سال‌های زیادی از تصویب بعضی از قوانین و مقررات در حوزه صنعت و معدن گذشته و با توجه به تغییر شرایط اقتصادی و به مرور زمان باید مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرند افزود: این موضوع از مطالبات فعالان صنعت و معدن است م سال جاری که عنوان مانع‌زدایی‌ها را یدک می‌کشد فرصت بسیار مناسبی است تا به این موضوع توجه شود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت یزد گفت: متاسفانه رویکردی که در بانک‌ها وجود دارد و سودهایی که از تولید می‌گیرند به عنوان مانع تولید به شمار می‌رود ضمن این‌که حداکثر سود در بانکهای جهانی شش درصد است این در حالی است که در ایران حساب و کتاب درستی در نرخ بهره بانکی وجود ندارد و در مواردی تا ۳۶ درصد و قبلا تا ۴۲ درصد نیز دریافت شده است.

وی با بیان این‌که در نظام بانکی کشور مشکلات فراوانی در قوانین و مقررات برای تولید وجود دارد که باید به سرعت اصلاح شود اظهار کرد: مشکلاتی مانند تامین سرمایه در گردش، تخصیص تسهیلات صندوق توسعه ملی به واحدهای واجد شرایط استان، امور مربوط به دارایی و مالیاتی، تقسیط بدهی معوق واحدها از جمله مواردی است که بنگاه‌های تولیدی را رنج می دهد و باید در این شرایط مورد توجه قرار گیرند.

فنایی با اشاره به عدم اجرای قوانین تصویب شده برای بانک‌ها در زمینه تولید گفت: بی توجهی به شرایط بخش صنعت و به خصوص عدم اجرای قانون توسط بانک‌ها مشکلات صنعت استان را دوچندان کرده که لازم است در قوانین موجود بازنگری و اصلاح صورت گیرد.

وی با انتقاد از بخشنامه‌های خلق‌الساعه در حوزه تولید یادآور شد: خسارت ناشی از سوء مدیریت در برنامه‌ها و قوانین را نباید واحدهای تولیدی بپردازند بلکه باید از صنایع در عمل حمایت کرد و اشتغال را حفظ کرد نه اینکه شعاری و روی کاغذ و سربرگ به رونق تولید توجه داشت.

نایب رئیس هیات مدیره اندیشکده صفا با اشاره به نام گذاری سال جاری به عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها اضافه کرد: مفهوم پشتیبانی و مانع زدایی این نیست که صنایع را بر اساس قوانین موجود به انجام کار خلاف وادار کنیم و بعد مورد بازخواست قرار دهیم بلکه باید در قوانین بازنگری کرد تا در عمل شاهد تحقق نام گذاری سال باشیم.

انتهای پیام/ص

نظر شما