شناسهٔ خبر: 46821010 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ورود پیش از موعد دام به مناطق ییلاقی استان سمنان پیگرد قانونی دارد

سمنان- ایرنا- رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ورود پیش از موعد دام به عرصه‌های مرتعی ییلاقی استان منجر به برخورد قانونی با بهره‌برداران می‌شود.

صاحب‌خبر -

سید ابوالفضل ولیئی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: زمان مجاز ورود دام به عرصه‌های مرتعی ییلاقی استان سمنان از خرداد ماه است و دامدارانی که پیش از موعد دام خود را وارد عرصه کنند مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: کاهش بارندگی در زمستان و پاییز سال گذشته موجب خشکسالی و تاخیر در رویش گیاهان در مناطق ییلاقی شده است و اگر دام زودهنگام وارد عرصه‌های ییلاقی شود، با تعلیف از گیاهان تازه‌سرازخاک‌برآورده‌، به پوشش گیاهی مرتع آسیب می‌زند.

وی تاکید کرد: وسعت عرصه‌های مرتعی استان سمنان در حدود سه میلیون و ۷۳۱ هزار هکتار است که از این وسعت ۲۰ تا ۳۰ درصد مربوط به عرصه‌های مرتعی میان‌بند است و دامداران در اردیبهشت تنها اجازه تعلیف دام در این عرصه‌ها را دارند.

ولیئی تصریح کرد: بنا به ضرورت حفظ منابع پایه آب و خاک و فراهم کردن بستر مناسب جهت تجدید حیات گیاهان مرتعی و به منظور جلوگیری از تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه های طبیعی، طرح تعلیف در عرصه‌های مرتعی میان‌بند  اجرا می‌شود.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یادآور شد: مدیریت چرای دام در مراتع میان‌بند از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در عرصه های مرتعی به شمار می آید.

وی خاطر نشان کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات مربوط به چرای دام در مراتع، با متخلف یا متخلفان برخورد قانونی خواهد شد و متخلفان به مراجع قضائی معرفی و پروانه بهره برداری آنان باطل می شود.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار داشت: مناطق میان‌بند در واقع عرصه‌های مرتعی در بین مناطق قشلاقی و ییلاقی است که  همزمان با پایان یافتن زمان قشلاق و آغاز کوچ بهاره، عشایر برای استقرار در مناطق ییلاقی از مناطق میان‌بند عبور می‌کنند.

عشایر استان سمنان بیش از یک میلیون و ۷۴ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۷۰۰ رأس دام سنگین دارند.

مناطق جنوبی استان سمنان جزو مناطق قشلاقی و مناطق شمالی استان جزو مناطق ییلاقی عشایر استان سمنان به شمار می‌رود.

نظر شما