به گزارش بنا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری با بیان این خبر اظهار داشت: خشکبار ایران در 12 ماهۀ سال گذشته به ارزش 2036 میلیون دلار و به وزن 776 هزار تن به کشورهای هدف صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال 98 از نظر ارزشی 42 درصد و از نظر وزن 54 درص افزایش داشته است.
وی افزود: از این میزان، صادرات پسته به تنهایی طی سال 1399 معادل 1372 میلیون دلار و 204 هزار تن بوده و 67 درصد از کل صادرات این گروه را در برداشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد ارزشی 43 درصدی و رشد وزنی 88 درصدی دارد.
مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی گفت: چین، امارات متحده عربی، هند، ترکیه، عراق، پاکستان، آلمان، روسیه، قزاقستان، ویتنام، افغانستان و... در زمرۀ مهمترین بازارهای هدف صادراتی محصولات خشکبار قرار دارند.
بازاری ادامه داد: صادرات خرما طی سال گذشته معادل 297 میلیون دلار و 339 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال 98 به لحاظ ارزشی 43 درصد و به لحاظ وزنی 46 درصد افزایش را نشان میدهد. صادرات کشمش نیز طی سال 99 معادل 234 میلیون دلار و 176 هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه قبل نشاندهنده رشد 45 درصدی در ارزش و رشد 48 درصدی در وزن است.
وی تأکید کرد: در صورت رفع چالشها و موانع سر راه صادرات و همچنین تسهیل حمل دریایی و زمینی محمولهها، جهش قابل ملاحظهای در صادرات این محصولات خواهیم داشت.