شناسهٔ خبر: 46748287 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

نشست شورای قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان کردستان برگزار شد

با حضور مدیر کل آموزش و پرورش کردستان، اولین نشست شورای قرآن، عترت و نماز استان در سال 1400 به منظور پیگیری برنامه های این حوزه برگزار شد .

صاحب‌خبر -

 به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان این نشست صبح امروز با حضور مدیر کل آموزش و پرورش کردستان، مسئول ستاد اقامه نماز استان و اعضای شورای قرآن، عترت و نماز اداره کل به منظور بررسی برنامه های این حوزه در سال 1400 برگزار شد .

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در این نشست با تبریک ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات مومنین در ماه ضیافت الهی ، بر بومی سازی فعالیت های حوزه قرآن، عترت و نماز دانش آموزان متناسب با زیست بوم جدید  تاکید و گفت: باید متناسب با شرایط جدید ، برنامه ها تدوین و به صورت جدی پیگیری شود .

آموزش و پرورش یکی از دستگاه برتر استان در حوزه اقامه نماز است

هم چنین اکبر عظیمی مسئول ستاد اقامه نماز استان در این نشست با بیان اینکه در شرایط فعلی، اقدامات بسیار خوبی در آموزش و پرورش استان در راستای فعالیت ستاد اقامه نماز انجام شده است، گفت: با توجه به تعطیلی مدارس، ضرورت دارد فعالیت های حوزه قرآن، عترت و نماز با جدیت پیگیری و از فرصت دانش آموزی برای تداوم فعالیت ها استفاده کرد .

وی با تاکید بر لزوم بهره گیری از فضای مجازی گفت: ائمه جماعات مدارس می توانند متناسب با شرایط روز ، پاسخگوی سئوالات دانش آموزان بوده و با تولید محتوا به آموزش عملی نماز در قالب کلیپ های آموزشی بپردازند .

مسئول ستاد اقامه نماز استان برگزاری مسابقات کتابخوانی با موضوع نماز ، تهیه و انتشار کلیپ های آموزشی نماز در کانال های مجازی دانش آموزان و مراسم نمادین جشن تکلیف دانش آموزی را از دیگر فعالیت های قابل انجام عنوان کرد .

عظیمی افزود: آموزش و پرورش کردستان جزو دستگاه های برتر استان در موضوع اقامه نماز است که در همایش استانی به صورت ویژه مورد تقدیر قرار گرفت . 

شرکت 113 هزار دانش آموز استان در مسابقات قرآن، عترت و نماز

در ابتدای این نشست حجت الله نریمانی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان، گزارشی از برگزاری مسابقات قرآن ، عترت و نماز در سال تحصیلی جاری ارائه کرد و با بیان اینکه در مجموع سه مرحله آموزشگاه ، منطقه و استان بیش از 113 هزار نفر از دانش آموزان شرکت نموده اند، گفت: سه مرحله آموزشگاه، منطقه و استانی این مسابقات تاکنون به صورت غیر حضوری و مجازی برگزار شده است .

وی با اشاره به اینکه تعداد 297 نفر از دانش آموزان در مرحله استانی به عنوان برگزیده مسابقات به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب شده اند ، اظهار داشت : لوح تقدیر و هدایای نفرات برتر مسابقات آماده و در حال ارسال به شهرستانها و مناطق برای اهدا به برگزیدگان است .

نریمانی از راه یابی 99 نفر از دانش آموزان دارای رتبه اول مسابقات به مرحله کشوری مسابقات قرآن، عترت و نماز خبر داد و گفت: مرحله کشوری مسابقات تابستان امسال برگزار خواهد شد.

استقبال 80 هزار دانش آموز استان در حفظ جزء سی ام قرآن کریم

معاون پرورشی و فرهنگی استان هم چنین گزارشی از حفظ جزء سی ام قرآن و میزان مشارکت دانش آموزان استان ارائه کرد و با بیان اینکه هدف گذاری استان ، پیش بینی شرکت حدود 45 تا 50 هزار دانش آموز بود ، اظهار داشت : خوشبختانه تاکنون بیش از 80 هزار نفر از دانش آموزان در مسابقه شرکت کرده اند که حدود 40 درصد از شاخص تعیین شده توسط وزارت بالاتر است .

وی هم چنین گفت: با اتخاذ تدابیر تشویقی، امتیاز خاصی برای دانش آموزان حافظ قرآن برای ورود به مدارس خاص  از جمله نمونه دولتی، شاهد و ... پیش بینی شده است که بعد از راستی آزمایی ، گواهی نامه حفظ قرآن برای امتیاز ورود به مدارس خاص چاپ و ارائه می شود .

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان در بخش دیگری از گزارش خود به وضعیت اقامه نماز در مدارس اشاره کرد و با بیان اینکه از اواخر سال تحصیلی قبل با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس ، امکان برگزاری نماز جماعت در مدارس نبوده است، اظهار داشت : بیشتر برنامه های این حوزه در این ایام به صورت فعالیت های غیر حضوری و در قالب بستر فضای مجازی انجام شده است .

تجهیز 14 مرکز دارالقرآن استان 

وی تجهیز مراکز دارالقرآن استان را از برنامه های این معاونت در سال گذشته و سال جاری عنوان کرد و با بیان اینکه در سال گذشته با همکاری اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تعداد هفت مرکز دارالقرآن تجهیز شده، اظهار داشت: در سال جاری نیز تجهیز هفت مرکز در دستور کار استان قرار دارد و اکثر دارالقرآن های استان در موضوعات مختلف تجهیز شده اند .

فعالیت 18 کانال در بستر شاد

نریمانی در بخش پایانی سخنان خود به اقدامات این معاونت در راستای تولید محتوا و فعالیت در فضای مجازی پرداخت و با بیان اینکه تعداد 18 کانال در بستر شاد با موضوعات پرورشی و قرآنی فعالیت دارد گفت: در همین راستا هر شهرستان دارای یک کانال است و پویش هر خانه یک مسجد به عنوان یکی از پویش های دانش آموزی در حال اجرا می باشد .

نظر شما