شناسهٔ خبر: 46671893 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

بیشترین دانلود پایان نامه و رساله دکتری برای کدام رشته‌ها است؟

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از ۴ میلیون بار دانلود متن بیش از ۳۸۰ هزار پایان نامه و رساله طی سالهای ۹۵ تا ۹۹ توسط ۲۸۵ هزار کاربر در پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، طبق فصل سوم «آئین‌نامه ثبت و اشاعه پیشنهادها، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آن‌ها» مصوب ششم آذر ۱۳۹۵ وزارت علوم، دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها (پارسا) در سامانه گنج آغاز شد.

طبق این آئین‌نامه، اطلاعات کتاب‌شناختی، چکیده و ۲۰ برگ نخست هر پایان نامه و رساله، بی‌درنگ پس از ثبت در ایرانداک در دسترس گذارده می‌شود. در همین چارچوب، دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پس از ۱۸ ماه و رساله‌های دکتری پس از ۳۰ ماه از زمان دفاع، برای همگان در گنج فراهم شده است.

از دی سال ۱۳۹۵ تا دی سال ۱۳۹۹، دسترسی رایگان به تمام‌متن ۳۹۴ هزار و ۵۵۱ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۴۰ هزار و ۵۳۵ رساله دکتری در «گنج» فراهم شد. تا پایان پاییز ۱۳۹۹ میانگین روزانه بازدید پژوهشگران از «گنج» (با آی‌پی جداگانه) ۷ هزار و ۴۲۳ و میانگین جستجوهای روزانه در آن ۲۷ هزار و ۶۹۴ بوده است.

بر اساس این گزارش شمار دانلود تمام‌متن پارساها در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ برای ۷ گروه آموزشی در جدول زیر آمده است. همان‌گونه که در این جدول دیده می‌شود، بیشترین پارساهای دانلود شده برای گروه آموزشی علوم انسانی بوده‌اند.

بیشترین دانلود پایان نامه و رساله دکتری برای کدام رشته‌ها است؟

بیشترین دانلود پایان نامه و رساله دکتری برای کدام رشته‌ها است؟

 

نظر شما