شناسهٔ خبر: 46662015 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش ۴ ساله پایگاه اطلاعات علمی؛

۳۸۰ هزار پایان نامه ۴ میلیون بار دانلود شدند

معصومه بخشی پور

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از ۴ میلیون بار دانلود متن بیش از ۳۸۰ هزار پایان نامه و رساله طی سالهای ۹۵ تا ۹۹ توسط ۲۸۵ هزار کاربر در پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، طبق فصل سوم «آئین‌نامه ثبت و اشاعه پیشنهادها، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آن‌ها» مصوب ششم آذر ۱۳۹۵ وزارت علوم، دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها (پارسا) در سامانه گنج آغاز شد.

طبق این آئین‌نامه، اطلاعات کتاب‌شناختی، چکیده و ۲۰ برگ نخست هر پایان نامه و رساله، بی‌درنگ پس از ثبت در ایرانداک در دسترس گذارده می‌شود. در همین چارچوب، دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پس از ۱۸ ماه و رساله‌های دکتری پس از ۳۰ ماه از زمان دفاع، برای همگان در گنج فراهم شده است.

از دی سال ۱۳۹۵ تا دی سال ۱۳۹۹، دسترسی رایگان به تمام‌متن ۳۹۴ هزار و ۵۵۱ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۴۰ هزار و ۵۳۵ رساله دکتری در «گنج» فراهم شد. تا پایان پاییز ۱۳۹۹ میانگین روزانه بازدید پژوهشگران از «گنج» (با آی‌پی جداگانه) ۷ هزار و ۴۲۳ و میانگین جستجوهای روزانه در آن ۲۷ هزار و ۶۹۴ بوده است.

در این بازه زمانی تمام‌متن ۳۵۹ هزار و ۴۸۹ پایان نامه و ۲۸ هزار و ۶۰۰ رساله را بیش از ۲۸۵ هزار کاربر برای ۴ میلیون بار دانلود کرده‌اند.

جدول زیر گنجینه‌های پایگاه اطلاعات علمی ایران و دانلود آن‌ها را نشان می‌دهد.

شمار اعضای پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)، بازدید، جستجو، و دانلود پارساها در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در جدول زیر آمده‌اند.

شمار دانلود تمام‌متن پارساها در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ برای ۷ گروه آموزشی در جدول زیر آمده است. همان‌گونه که در این جدول دیده می‌شود، بیشترین پارساهای دانلود شده برای گروه آموزشی علوم انسانی بوده‌اند.

در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹، پایان نامه و رساله‌های ۶۴۲ مؤسسه دانلود شده که بیشترین دانلود از پارساهای دانشگاه تربیت مدرس بوده است. دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، فردوسی مشهد، علامه طباطبایی، و تبریز نیز در جایگاه دوم تا پنجم دانلود تمام‌متن پارسا هستند. شمار دانلود پارساهای ۱۰ مؤسسه نخست در جدول زیر آمده است.

شمار دانلود تمام‌متن پارساها برای ۲۰ رشته نخست در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در جدول زیر آمده است. همان‌گونه که این جدول نشان می‌دهد، رشته مهندسی کشاورزی بیشترین دانلود پارسا را داشته است و رشته‌های مدیریت، مهندسی عمران، شیمی، و مهندسی برق نیز در جایگاه‌های دوم تا پنجم بوده‌اند.

کاربران «گنج» تمام‌متن ۳۸۸ هزار و ۸۹ عنوان پارسا را در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ دانلود کرده‌اند. شمار دانلود برای تمام‌متن ۲۰ پارسای نخست در جدول زیر آمده است.

نظر شما