شناسهٔ خبر: 46541482 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخر هفته ‎با اخبار دانشگاهی |

طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد موافقت اولیه مجلس را گرفت / فعالیت‌های دانشگاهی تحت تاثیر دوباره کرونا

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

 

خرسندی: تقاضای اسکان در خوابگاه متاهلی دانشگاه امیرکبیر سه برابر ظرفیت موجود است

معاون دانشجویی دانشگاه امیرکبیر از ظرفیت بسیار اندک خوابگاه‌های متاهلی این دانشگاه انتقاد کرده و می‌گوید تقاضای اسکان در این خوابگاه‌ها سه برابر ظرفیت موجود است. سیاوش خرسندی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه امیرکبیر در خصوص وضعیت خوابگاه‌های متاهلی گفت: در حوزه خوابگاه‌های متاهلی در مضیقه هستیم. خوابگاه متاهلی و اسکان این دانشجویان متاهل برای دانشگاه از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: حدود ۹۱ واحد متاهلی در دانشگاه امیرکبیر داریم، اما تقاضا حدود سه برابر است و ظرفیت اسکان در خوابگاه متاهلی محدود است.

خرسندی اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی‌ها قرار است زمینی را در اختیار بگیریم که با مشارکت بخش خصوصی و خیرین بتوانیم خوابگاه متاهلی را بسازیم که دانشجویان بتوانند در آن اسکان پیدا کنند.

 

تیتر پنج شنبه ///طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد موافقت اولیه مجلس را گرفت/ فعالیت‌های دانشگاهی تحت تاثیر دوباره کرونا


بازی‌های تابستانی دانشجویان جهان (یونیوسیاد) Chengdu ۲۰۲۱ به سال ۲۰۲۲ موکول شد


بیماری کرونا برای دومین سال پیاپی بازی های تابستانی دانشجویان جهان را تعطیل کرد. فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشگاهی (فیزو) اعلام کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا بازی‌های تابستانی دانشجویان جهان (یونیوسیاد) Chengdu ۲۰۲۱ به سال ۲۰۲۲ موکول شد.

 فیزو و کمیته اجرایی بازی‌های دانشجویان جهان، کمیته برگزاری و فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی چین توافق کردند سی و یکمین یونیورسیاد دانشجویان جهان که در ابتدا قرار بود در چنگدو، استان سیچوان چین در آگوست ۲۰۲۱ برگزار شود، به دلیل وضعیت جهانی COVID-۱۹ و محدودیت‌های سفر بین المللی به سال ۲۰۲۲ موکول شود. تاریخ جدید یونیورسیاد در جلسه کمیته اجرایی که در ماه می (اواسط اردیبهشت ماه سال جاری) برگزار می‌شود، مشخص خواهد شد.

همچنین فیزو اعلام کرد: این تصمیم FISU، FUSC و کمیته برگزاری با هدف محافظت از ایمنی و سلامتی همه افراد درگیر از جمله ورزشکاران و شهروندان و فراهم آوردن استاندارد‌های این رویداد است.


اعضای شورای سیاست‌گذاری اولین جشنواره ملی دانشگاهیان تاریخ‌ساز منصوب شدند

اعضای شورای سیاست‌گذاری «اولین جشنواره ملی فرهنگی و هنری دانشگاهیان تاریخ‌ساز» با صدور احکام جداگانه‌ای منصوب شدند.

حمید بالایی، جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره در احکامی جداگانه، محسن جهانی، دکتر جهانگیر الماسی، مصطفی کمیجانی، دکتر مهرداد توکلی، دکتر رشید جعفرپور و دکتر علیرضا حبیبی را به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره منصوب کرد.

در بخشی از متن احکام صادره اعضای این شورا آمده است: با عنایت به اهمیت و ضرورت بهره‌گیری از نظرات تخصصی کارشناسانه و با توجه به تجربیات جنابعالی در حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری، به موجب این حکم به عنوان «عضو شورای سیاست گذاری اولین جشنواره ملی فرهنگی و هنری دانشگاهیان تاریخ ساز» منصوب می‌شوید.

امید است با اتکال به درگاه باریتعالی و با استفاده حداکثری از تجارب و تخصص، در ترویج و ارتقای تقویت ادبیّات دفاع مقدّس و انجام این وظیفه مهم موفق و مؤید باشید. توفیقات روز افزون جنابعالی را از خداوند منان خواستارم.

 

صدیقی: برای ساخت خوابگاه متاهلی با کمبود امکانات مواجه هستیم

ساخت خوابگاه متاهلی همچنان با کمبود اعتبارات و امکانات مواجه است و رئیس سازمان امور دانشجویان ازخیرین برای توسعه این بخش دعوت به همکاری با دانشگاه‌ها کرد. رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: با توجه به تعدد خوابگاه‌ها هنوز در بخش خوابگاه‌های متأهلی با کمبود مواجه هستیم. برای ساخت خوابگاه‌های متأهلی امکانات کمتر است.

 

مجتبی صدیقی در خصوص خوابگاه‌های متأهلی کشور گفت: مشکل اصلی در بخش متأهلین، خوابگاه‌های دانشجویی است، با توجه به سیاست‌هایی که برای ازدواج دانشجویان در نظر گرفته شده است، در این بخش باید سرمایه‌گذاری بیشتری شود.

وی افزود: برای حل این مشکل، تسهیلات بانکی در قانون بودجه پیش بینی شده است که در حقیقت خیرین و افراد حقیقی یا خود دانشگاه‌ها با در اختیار گذاشتن زمین بتوانند تسهیلات ساخت خوابگاه را از بانک‌ها دریافت کنند و صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز سود تسهیلات را پرداخت کند.

 

رئیس سازمان امور دانشجویان تأکید کرد: برای ساخت خوابگاه‌های مجردی و متأهلی در دانشگاه‌ها امکاناتی فراهم است، ولی برای ساخت خوابگاه‌های متأهلی این امکانات کمتر است.

 

وی گفت: برای توسعه تعداد خوابگاه‌های دانشجویی باید تعمیر و تجهیز آن‌ها مورد توجه قرار گیرد.

تیتر پنج شنبه ///طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد موافقت اولیه مجلس را گرفت/ فعالیت‌های دانشگاهی تحت تاثیر دوباره کرونا


بختیاری: شرایط اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دانشگاه الزهرا (س) 

شهلا بختیاری، معاون دانشجویی دانشگاه الزهرا (س)، با اشاره به شرایط اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی گفت: در حوزه خوابگاه‌های دانشجویی و اسکان دانشجویان تابع شرایط هستیم که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیری می‌شود، مخصوصا اینکه چند عامل دیگر هم به این مسئله اضافه می‌شود. اینکه فعلا کلاس‌های آموزشی به صورت مجازی برگزار می‌شود و اگر قرار باشد کلاس‌ها به صورت ترکیبی باشد تکلیف خوابگاه‌ها را مشخص خواهد کرد.

 

وی افزود: با توجه به شرایط فعلی ما ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم و دانشجویانی که نیاز به حضور آن‌ها در دانشگاه است در خوابگاه اسکان داده می‌شوند. دانشجویی که کلاس آموزشی مجازی دارد و مخصوصا در دوره کارشناسی و ارشد نیاز به حضور نیست اسکان آن‌ها در خوابگاه نیز ضرورتی ندارد.


معاون دانشجویی دانشگاه الزهرا خاطرنشان کرد: دانشگاه به دنبال ادامه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی است؛ بنابراین دانشجویانی که نیاز به استفاده از فضای آزمایشگاهی و کارگاهی دارند، سعی شده مطابق نیاز دانشجو و اعلام استاد راهنما با رعایت موارد بهداشتی و گرفتن گواهی سلامت را اسکان داده شوند.

کاهش پرونده‌های انضباطی دانشجویان در سال گذشته

دبیر شورای مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: در سال ۹۹ با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن اکثر دوره‌های آموزشی با کاهش چشمگیر پرونده‌های انضباطی مواجه بودیم.

 

وحید صرامی، دبیر شورای مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت با اشاره به مجموعه اقدامات این شورا در سال ۱۳۹۹ گفت: فعالیت‌های شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت همه ساله با ارزیابی و رتبه‌بندی شورا‌های انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور آغاز می‌شود که در واقع ارزیابی فعالیت شورا‌های انضباطی در سال گذشته آن است و به طور معمول نتایج آن نیز در اوایل تابستان هر سال اعلام می‌شود.

 

صرامی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت در سال گذشته، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه شاغلان دبیرخانه‌های شورا‌های انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی بود که به شکل منظم برگزار شد.

 

وی گفت: در سال گذشته برای کارکنان شورا‌های انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در هر منطقه آمایشی در شش ماهه اول و دوم سال، دو دوره آموزشی حول محور آئین‌نامه و شیوه‌نامه انضباطی به صورت کارگاهی و ویدئو کنفرانسی برگزار کردیم و با کارشناسان شورا‌های انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به بحث و تبادل نظر پرداختیم.

 

دبیر شورای مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت درباره برگزاری دوره‌های آموزشی شورای مرکزی انضباطی گفت: در ۶۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور شورای انضباطی فعال داریم که به طور متوسط در هر دانشگاه ۲ تا ۳ نفر شاغل شورای انضباطی مشغول فعالیت هستند که در مجموع ۱۵۰ نفر در این دوره‌های آموزشی شرکت داشتند.

 

تیتر پنج شنبه ///طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد موافقت اولیه مجلس را گرفت/ فعالیت‌های دانشگاهی تحت تاثیر دوباره کرونا

روسای مراکز سه استان دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شدند

جلسه کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

عاملی در حاشیه جلسه از انتخاب سه نفر از روسای دانشگاه‌های استان دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با تأیید کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن خیری به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و واحد قم، فرهاد گل‌محمدی به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه و واحد کرمانشاه و محسن مرادی به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی و واحد بجنورد انتخاب شدند.


خضریان: کمیسیون آموزش مجلس طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی را تصویب کرد


طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی که چندی است خبر ساز شده، پس از کش و قوس‌های فراوان و بررسی اولیه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی توانست موافقت اولیه نمایندگان را کسب کند. علی خضریان، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی که در نوبت بررسی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار گرفته بود، با رای اعضای کمیسیون به تصویب رسید.

وی گفت: کلیات طرح در کمیسیون آموزش تصویب و برای بررسی در نوبت جلسه صحن علنی مجلس قرار گرفت.

تیتر پنج شنبه ///طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد موافقت اولیه مجلس را گرفت/ فعالیت‌های دانشگاهی تحت تاثیر دوباره کرونا


گفتنی است، با وجود اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنوز هیچ ساز و کار نظارتی در حوزه مالی و قضایی برای این دانشگاه در نظر گرفته نشده است. طبق ماده ۵ اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد اسلامی، ماهیت حقوقی این دانشگاه «غیر خصوصی و غیر دولتی» تعیین شده است که این عبارت در هیچکدام از قوانین شناخته شده نیست. از آنجایی که اموال و دارایی دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به مردم و نظام اسلامی است و اعضای هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه حق انتفاع و بهره برداری شخصی از آن را ندارند؛ مطابق اصول ۴۴ و ۴۵ قانون اساسی مالکیت عمومی بر آن مترتب می‌شود.

 

دانشجویان خوابگاهی دانشگاه علم وصنعت از مراجعه به خوابگاه خودداری کنند

دانشگاه علم وصنعت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا و تغییر وضعیت تهران از نارنجی به قرمز دانشجویانی که اسامی آن‌ها در سامانه گلستان برای اسکان در خوابگاه تایید شده تا اطلاع ثانوی از مراجعه به خوابگاه خودداری کنند.

 

تیتر پنج شنبه ///طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد موافقت اولیه مجلس را گرفت/ فعالیت‌های دانشگاهی تحت تاثیر دوباره کرونا

اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور به تعویق افتاد

مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت از تعویق برگزاری آیین اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های کشور که بنا بود یک‌شنبه ۲۲ فروردین ماه جاری در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شود، خبر داد.

بنابر اعلام این مرکز، بر اساس دستور ستاد ملی مقابله با کرونا به جهت شیوع بالای ویروس کرونا در کشور و همچنین قرمز شدن تهران به دلیل ابتلا و مرگ و میر بالا در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹، برگزاری هر گونه مراسم، تجمع و همایشی تا عبور از خیز چهارم کرونا در کشور ممنوع اعلام شده است که بر این اساس اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های کشور علی‌رغم تمامی برنامه‌ریزی‌های انجام شده لغو شد.

بر این اساس برگزاری این مراسم منوط به عادی‌تر شدن شرایط تهران به لحاظ شیوع ویروس کرونا و اعلام آن از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهد بود.

معاون مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در خصوص زمان احتمالی برگزاری آیین اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور گفت: با توجه به نزدیکی به ماه مبارک رمضان امیدواریم که با رعایت کردن دستورالعمل‌ها از سوی مردم و عادی‌تر شدن شرایط، بتوانیم اختتامیه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های کشور را در اواسط و یا انتهای ماه مبارک رمضان برگزار کنیم که اطلاع رسانی در این خصوص در زمان خود انجام خواهد شد.

نظر شما