شناسهٔ خبر: 46387967 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نگاهی به میزبانی ۲ المپیک توکیو؛ از فناوری‌های عجیب تا ضررهای مالی سامورایی‌ها‌

نگاهی کوتاه به ۲ میزبانی توکیو در المپیک نشان می‌دهد ژاپن از ۱۹۶۴ تا ۲۰۲۰ چه تغییراتی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، توکیو ۵۶ سال قبل افتتاحیه نخستین بازی‌های المپیک خود را برگزار کرد، بازی‌هایی که از نظر بسیاری کارشناسان به عنوان یک نقطه عطف در ژاپن مطرح می‌شود.

در این بازی‌ها ژاپن به عنوان عضوی متحد و صلح طلب از جامعه جهانی، یک قدرت صنعتی جهانی و صادر کننده کالاهایی با کیفیت عالی، از پیامدهای ویرانگر جنگ جهانی دوم خارج شد.

هنگامی که یوشینوری ساکای در ۱۰ اکتبر ۱۹۶۴ مشعل المپیک را در دست داشت به استادیوم ملی توکیو دوید، شرکت وی در مراسم افتتاحیه معنادار بود. یوشینوری که به "پسر بمب اتمی" معروف بود، ۱۹ سال قبل‌تر در ۶ آگوست ۱۹۴۵ در هیروشیما متولد شد، همان روزی که یک بمب افکن آمریکایی بمب اتمی را بر روی شهر او انداخت.

* تولدی دوباره بعد از هیروشیما و کرونا

روشن شدن مشعل المپیک توکیو در سال ۱۹۶۴ به معنای تولد دوباره ژاپن بود. این ژاپن اعتماد به نفس، فرهنگ و رهبری تکنولوژیکی را نیز نشان می‌داد. در واقع، در این بازی‌ها بسیاری از نوآوری‌ها را به نمایش گذاشته شد به طوری که یک روزنامه‌نگار انگلیسی به آن بازی‌های "علمی تخیلی" لقب داد.
و حالا حدود ۵۶ سال بعد، توکیو در حالی خود را برای میزبانی بازی‌های المپیک در بحران کرونا آماده می‌کند که موضوعات تولد دوباره و مقاومت مطرح می‌شود. این بار توکیو نماد مقاومت جهانی در میان ویروس همه‌گیر جهانی است.

* فناوری‌های عجیب در توکیو؛ از تلویزیون رنگی تا فناوری تشخیص چهره

ژاپن به عنوان نخستین کشور آسیایی در حالی میزبانی المپیک ۱۹۶۴ را برعهده داشت که در آن زمان تمرکز اصلی فناوری بود. از پخش ماهواره‌ای و تلویزیون‌های رنگی گرفته تا قطارهای مونوریل. این بازی ها توکیو و مناطق اطراف آن را به نقطه‌ای برای فناوری جدید تبدیل کرد.

با استفاده از فناوری جدید، ماهواره سیگنال‌های تلویزیونی را انتقال می‌داد و بازی‌های المپیک را به طور مستقیم در یک سوم کره زمین پخش می‌شد. در حالی که بیشتر تماشاگران مسابقات را سیاه و سفید تماشا می‌کردند، برخی از رویدادها مانند مراسم افتتاحیه، مسابقات کشتی، والیبال، ژیمناستیک و جودو برای نخستین بار به صورت رنگی پخش شد.

از نظر طراحی و گرافیکی هم انقلاب جدیدی در بازی‌ها رخ داد به طوری که توکیو برای نخستین بار در سال ۱۹۶۴ پیکتوگرام طراحی کرد تا میراث خوبی از خود به جای بگذارد به طوری که حالا پیکتوگرام عنصر مهمی از نماد بازی‌های المپیک محسوب می‌شود.

البته عجایب فناوری فقط محدود به آن دوره نبوده بلکه این کشور برای المپیک ۲۰۲۰ ربات‌هایی را طراحی کرد تا بتواند به گردشگران سرویس دهد هرچند با ممنوعیت ورود تماشاگران خارجی مشخص نیست از این ربات‌ها چه استفاده‌هایی خواهد شد.

طراحی اتوبوس‌های برقی برای جابه‌جایی ورزشکاران، سیستم اینترنتی بسیار قوی که به اندازه دانلود ۳ فیلم سینمایی در یک ثانیه است، استفاده از تکنولوژی 3DAT برای شناسایی حرکت و فرم ورزشکاران، سیستم تشخیص چهره، لیزر سه بعدی برای داوری، تاکسی‌های خودران و ... همه از تکنولوژی‌های سامورایی‌ها برای المپیک امسال است.

* توسعه زیرساخت‌ها و اقتصاد ژاپن برای المپیک

بمب اتمی نه تنها پایانی بر اقتدار سامورایی‌ها نبود بلکه ژاپن تلاش کرد با گرفتن میزبانی قدرت و تولد دوباره خود را نشان جهانیان دهد. این فعالیت‌ها قبل از سال ۱۹۶۴ آغاز شد؛ به محض انتخاب توکیو به عنوان میزبان بازی‌ها، این کشور برنامه‌های توسعه خود را برای شهر، ساخت مسکن جدید، هتل‌ها‌، پارک‌ها و بهبود تأمین آب و فاضلاب تسریع کرد. علاوه بر هتل پر زرق و برق جذاب توکیو پرنس، هتل ۱۷ طبقه New Otani به بلندترین ساختمان در شهر تبدیل شد.

ارتقا جاده‌های و ریل‌ها نیز سرعت گرفت به طوری که خط سریع‌السیر بین توکیو و اوزاکا ۹ روز قبل از المپیک افتتاح شد. سریعترین قطار جهان در آن زمان، یکی از نمادهای میراث بازی‌ها بود که بعدها گسترش یافت تا به سایر مناطق کشور برسد. از این طریق و روش‌های دیگر، بازی‌های توکیو به اتحاد جمعیت ژاپن کمک کرد.

در سال ۱۹۶۴ ژاپن بعد از آمریکا، فرانسه و انگلیس چهارمین اقتصاد بزرگ با تولید ناخالص داخلی در جهان بود اما ۴ سال بعد در رده دوم قرار گرفت، موقعیتی که برای دهه‌ها - به غیر از چندین سال در اوایل دهه ۱۹۷۰- آن را نگه داشت تا زمانی که چین جای آن را گرفت.

* امیدهایی که کرونا بر باد داد؛ ضررهای مالی از عدم حضور تماشاگر

در المپیک توکیو ۲۷۰ هزار خارجی در سال ۱۹۶۴ از ژاپن بازدید کردند. در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۱.۸ میلیون بازدید کننده خارجی در ژاپن وجود داشت که یک ستون مهم اقتصادی برای این کشور محسوب می‌شد.

با وحود اینکه ژاپنی‌ها امیدوار بودند در المپیک ۲۰۲۰ توکیو ۴۰ میلیون خارجی وارد این کشور شوند، ویروس کرونا همه چیز را بهم ریخت تا ممنوعیت ورود تماشاگران خارجی به سرزمین آفتاب تصویب شود.

تعویق بازی‌های توکیو به مدت یک سال مبلغ ۲.۸ میلیارد دلار روی دست ژاپنی‌ها خرج گذاشت‌. گزارشات حاکی از این است این اتفاق باعث شد تا ژاپن بیش از ۱۵ میلیارد دلار برای المپیک هزینه کند و گرانترین بازی‌های المپیک تاریخ لقب بگیرد.

گزارشات منتشرشده نشان می‌دهد میزبانی بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو بدون تماشاگران خارجی منجر به ضرر اقتصادی ۱۵۰ میلیارد ین (۱.۴ میلیارد دلار) اقتصاد ژاپن خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما