شناسهٔ خبر: 45254872 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بحران در سرزمین آفتاب؛ سرنوشت گرانترین المپیک تاریخ چه خواهد شد؟

با توجه به افزایش نگرانی‌ها در ژاپن هنوز مشخص نیست المپیک توکیو برگزار خواهد شد یا خیر.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که فقط 6 ماه تا آغاز بازی‌های المپیک به تعویق افتاده توکیو باقی مانده به نظر می‌رسد بیماری همه‌گیر ویروس کرونا امیدها را از این رویداد برای ایجاد روحیه شادی‌آور در پایتخت ژاپن سرکوب کرده است.

نظرسنجی‌های صورت گرفته از مردم ژاپن نشان می‌دهد آنها از این نمایش به راه افتاده و از افزایش هزینه‌ها بیش از شیوع ویروس و دیگر مسائل خسته هستند. رقابت‌های آزمایشی المپیک قرار است در ماه مارس (اسفند و فروردین) برگزار شود و مشعل المپیک هم از فروردین‌ماه روشن خواهد شد اما مقامات برگزاری از مردم خواسته‌اند در این زمان به دلیل بحران کرونا فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

* شوک جدید به ورزش با گزارش لغو المپیک

با وجود شیوع کرونا، افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ژاپن و اعلام شرایط اضطراری در توکیو و چند استان دیگر، کمیته برگزاری بازی‌های توکیو اصرار به ادامه مسابقات دارد. توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) هم روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای اعلام کرده پلن B وجود ندارد و المپیک برگزار می‌شود.

تمامی این صحبت‌ها در حالی صورت گرفته که روز جمعه گزارش تایمز شوک جدیدی به ورزش وارد کرد هرچند این گزارش به شدت از سوی دولت ژاپن تکذیب شد.

روزنامه تایمز انگلیس در گزارشی به این موضوع اشاره کرد که دولت ژاپن تصمیم به لغو بازی‌ها گرفته است. یک منبع آگاه در این باره به تایمز گفت: هیچ کسی دوست ندارد اولین نفری باشد که این خبر را می‌دهد اما اتفاق نظر این است که انجام المپیک دشوار است.

* تاکید ژاپنی‌ها به برگزاری المپیک

بعد از انتشار این گزارش، دولت ژاپن و کمیته برگزاری بازی‌های توکیو با تکذیب آن اعلام کردند ژاپنی‌ها به دنبال برگزاری ایمن المپیک هستند. با توجه به اینکه واکسیناسیون در ژاپن از چند وقت دیگر آغاز می‌شود، یوشیهیده سوگا نخست‌وزیر این کشور تاکید کرد ژاپن به برگزاری المپیک مصمم است.

وی در این باره گفت: بازی‌های المپیک باید به نمادی از پیروزی بشریت بر ویروس کرونا تبدیل شود. ما به همکاری نزدیک با دولت توکیو و IOC برای میزبانی مسابقات ایمن ادامه می‌دهیم.

* نگرانی کارشناسان پزشکی از برگزاری المپیک

با توجه به افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ژاپن، کارشناسان پزشکی در خصوص برگزاری المپیک و اینکه هنوز واکسن به صورت جهانی تجویز نشده، سوالاتی دارند.

ماسا یاماتو مدیر مرکز بیماری‌های عفونی پزشکی رینکو شک دارد که این بازی‌ها در صورت بالا بودن عفونت در کشورهایی که تیم های بزرگ المپیکی مانند ایالات متحده دارند، برگزار شود. او همچنین نگران حضور مسافران خارجی به ژاپن به عنوان میزبان بازی‌هاست.

وی در این باره گفت: من نگران ظهور نوع جدید ویروس کرونا هستم که به سرعت از طریق تعاملات بین ورزشکاران و جوامع محلی شهرهای میزبان تیم گسترش می‌یابد.

کوجی وادا پروفسور بهداشت عمومی در دانشگاه بین‌المللی بهداشت و رفاه می‌گوید کاهش خطر ابتلا به عفونت در ورزش‌های رزمی مانند جودو و کشتی دشوار است.

وی در این باره گفت: تنها 6 ماه به بازی‌ها باقی مانده است. اینکه آیا ورزشکاران توانایی دستیابی به عملکرد مطلوب را دارند، آیا در چنین شرایطی یک رقابت عادلانه امکان پذیر است و موارد دیگر، باید این موضوع با هیات‌های ورزشی در میان گذاشته و به زودی در مورد بازی‌ها تصمیم گیری شود.

یاسوهیرو کاناتانی استاد داروسازی بالینی در دانشگاه توکای، می‌گوید: دسترسی ورزشکاران به واکسن، انجام چندین آزمایش و محدود کردن حرکت آنها پس از ورود به ژاپن، روش‌هایی برای ایمن و امن نگه داشتن آنها و جامعه ژاپنی است.

اما او توضیح می‌دهد که واکسن‌های مختلف نتایج متفاوتی را ارائه می دهند.

وی توضیح می‌دهد: مهم است که از قبل مشخص شود که از کدام نوع واکسن استفاده شود. در صورت مجاز بودن بازی‌ها، اقدامات کنترل دقیق‌تری باید در مورد بازدید کنندگان بین‌المللی انجام شود.

* افزایش محدودیت‌ها برای مقابله با کرونا

در صورتی که بازی‌های توکیو انجام شود مطمئناً این بازی‌ها مانند هیچ بازی دیگری نخواهد بود. برای اولین بار است که المپیک به دلیل همه گیر شدن ویروس کووید 19، دوباره برنامه ریزی می‌شود. دوم اینکه براساس گزارش دانشگاه آکسفورد، توکیو گرانترین بازی‌های المپیک تاریخ است. با تعویق یکساله هزینه این بازی‌ها به بیش از 15 میلیارد دلار رسیده است.

محدودیت‌های ایجاد شده برای کاهش ورزشکاران در مراسم افتتاحیه و محدودیت‌های ورود و خروج ورزشکاران در دهکده از جمله مواردی است که ژاپن در نظر دارد برای مقابله با کرونا انجام دهد. باید دید بالاخره مقامات ژاپنی چه تصمیمی برای بازی‌های سال آینده خواهند گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما