شناسهٔ خبر: 46056822 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

منابع طبيعي امنيت زيستي و غذايي جامعه را تامين مي کند

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: منابع طبیعی امنیت زیستی و غذایی جامعه را تامین می کند و بدون توجه به منابع طبیعی و محیط زیست آینده خوبی نخواهیم داشت.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، دکتر مسعود منصور گفت: در زمینه منابع‌طبیعی امروز با چالش‌های زیادی روبرو هستیم و وجود ریزگردها، فرونشست زمین، افت آب‌های زیرزمینی، فرسایش خاک، سیل و رانش زمین نتیجه بی‌توجهی به منابع‌طبیعی و محیط زیست است.
منصور افزود: سازمان جنگل‌ها مسئول حفظ آب و خاک کشور است و حفظ آب و خاک و پوشش گیاهی توسعه پایدار را رقم می‌زند و ما باید در مسیر توسعه پایدار منابع‌طبیعی قرار بگیریم.
رئیس سازمان جنگل‌ها همچنین اضافه کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در کشور سالانه 16 تن خاک در هکتار تحت فرسایش آبی و 21 تن در هکتار تحت فرسایش بادی قرار ‏دارد.‏
وی با بیان اینکه آب و خاک منابع ارزشمند و حیاتی برای انسان‌ها و موجودات به شمار می‌روند خاطرنشان کرد: شاید برای تامین آب کشور روش‌های دردسترس وجود داشته باشد اما خاک چیزی است که برایش جبران و جایگزین وجود ندارد.
مسعود منصور فرهنگ‌سازی را امری لازم و ضروری برای حفظ منابع‌طبیعی و محیط ‌زیست برشمرد و افزود: باید در این زمینه یک نهضت فراگیر و همگانی راه‌اندازی شود تا یکی از مطالبات اجتماعی مردم، منابع طبیعی و ایجاد فضای سبز باشد.
رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: رسانه‌های گروهی، دست‌اندرکاران فرهنگی، مجامع علمی و دانشگاهی، چهره‌های مشهور جامعه از جمله کسانی هستند که می‌توانند برای ترویج منابع‌طبیعی و محیط زیست در جامعه اثرگذار باشند تا آن حساسیت و دغدغه‌هایی که مردم نسبت به مسایل اجتماعی دارند نسبت به حفظ منابع‌طبیعی و محیط زیست هم داشته باشند.
مسئول اول منابع‌طبیعی کشور در ادامه تصریح کرد: منابع‌طبیعی با شهرداری هدف خوبی را در زمینه گسترش فضای سبز دنبال می‌کنند و باید با گسترش فضای سبز شهری از ساخت و سازهای بی رویه جلوگیری شود.
منصور در ادامه اضافه کرد: دامنه جنوبی البرز به عنوان کمربند سبز کلانشهر تهران از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌توان با انجام اقدامات مکانیکی در قالب آبخیزداری از فرسایش خاک در دامنه جنوبی البرز جلوگیری کرد.
به گفته منصور دامنه جنوبی البرز چشم‌انداز بسیار خوبی دارد و می‌توان با ایجاد پارک آبخیز منطقه تفرجگاهی خوبی را برای مردم ایجاد کرد.
در مراسم روز درختکاری در دامنه جنوبی البرز، عباسعلی نوبخت معاون امور جنگل نیز گفت: کارشناسان منابع طبیعی در انتخاب نهال و نهال‌کاری نهایت دقت را دارند و اینکه نهال‌هایی کاشته شود که سازگاری با مناطق و رویشگاهی منطقه را داشته باشد.
نوبخت افزود: نزدیک به 15 هزار سال قبل، جنگل کنونی زاگرس به صورت علفزارها (ساوان) با درختان تک و منفرد بود و پنج هزار سال پیش شرایط برگشت و به سمت گونه‌های جنگلی کلیماکس(اکوسیستم در حال تعادل) در آمد اما امروز متاسفانه با توجه به مشکلات فراوانی که برای جنگل‌های زاگرس پیش آمده دوباره رجعت می‌کنیم به شرایط ساوان و تک درختی!
معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه خبر از تهیه سند بوم‌سازگان جنگل‌های زاگرس داد و اضافه کرد: با تهیه این سند دستورالعمل آن را در دیگر نواحی رویشی کشور اجرایی خواهیم کرد.
بر اساس این گزارش، مراسم روز درختکاری امسال با مشارکت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در منطقه 22 برگزار شد و در این مراسم معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، شهرداران مناطق یک و 13 و معاون شهردار منطقه 22 و فرماندار منطقه کن حضور داشته و بصورت نمادین با رییس سازمان جنگل‌ها به مناسبت روز درختکاری چندین اصله نهال در زمین غرس کردند.




کدM-ch2531


نظر شما