شناسهٔ خبر: 45965937 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

حذف ریسک‌ مهم و دو محرک بازگشت شاخص به صعود + زمان معامله در اسفند

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رفع ریسک‌ تهدیدکننده و دو محرک بازگشت شاخص به صعود گفت: اکثر معاملات سهامداران در اسفند، هفته دوم و سوم و بعد از فروش حقوقی ها انجام می‌ شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نوید قدوسی با اشاره به تداوم روند منفی در معاملات بورس به ایرنا اعلام کرد: تا حدودی ریسک‌های تهدیدکننده بازار برطرف شده اما چند وقت اخیر با ریسک لایحه بودجه همراه بود که کلیات آن تصویب و اختلافات موجود برطرف شد و اکنون دیگر مشکلی برای تصویب لایحه بودجه وجود ندارد.

همچنین نگرانی‌هایی برای کاهش نرخ ارز وجود داشت که اکنون برای تثبیت نرخ دلار در محدوده های قیمت ۲۵ هزار تومان مشکل وجود دارد بنابراین نمی توان انتظار کاهش قیمت دلار تا نرخ ۱۵ هزار تومان را داشت و این موضوع می تواند عامل محرکی برای بازگشت روند صعودی به بازار باشد. در کنار برطرف شدن ریسک لایحه بودجه و نوسان قیمت دلار، قیمت های جهانی در موقعیت مناسبی قرار دارند و برخی از کالاها مانند قیمت مس در سقف تاریخی قرار گرفته است.

اکنون همه خطرهای تهدید کننده بازار برطرف شده و به لحاظ بنیادی در موقعیت مطلوبی قرار دارد. قیمت سهام با افت خوبی همراه بوده و با توجه به پیش‌بینی سودی که شرکت‌ها ارائه داده‌اند می توان به آینده شرکت‌ها و بازار امیدوار بود. کاهش انتظارات تورمی در آذر و دی ماه باعث افت قیمت مسکن و ورود آن به دوران رکود سنگین و افت حدودی ٣٠ درصدی قیمت خودرو  شد در حالی که با افزایش نرخ دلار، قیمت ها در بازارهای سرمایه‌گذاری افزایش یافته که این موضوع نشان دهنده تقویت انتظارات تورمی است.

مسایلی که باید به عنوان عامل محرک بازار باشد در جهت مثبت قرار دارند اما جو ترس و هیجان حاکم ایجاد شده، روند معاملات را با هیجان همراه کرده و نمی توان شاهد پیش‌روی معاملات بورس در مسیر واقعی بود. به لحاظ سنتی و تجربه،  روند بازار سهام در بهمن ماه سال‌های مختلف معقول نبوده و همیشه معاملات تا ۲۰ اسفند روند خوبی را در پیش نمی‌گیرند. علت این موضوع به سهامداران حقوقی باز می‌گردد با توجه به اینکه سال مالی آنها ۲۹ اسفند ماه است تمایل به سمت فروش سهام و شناسایی سود افزایش پیدا می کنند که  این موضوع فشار فروشی را در بازار ایجاد می کند.

زمان معامله سهام در آخرین ماه سال

سهامداران بیشتر در اسفند ماه معاملات را در هفته دوم و سوم اسفند ماه انجام می‌دهند تا بعد از فروش حقوقی ها، بازار روند صعودی در پیش گیرد. متغیر های بنیادی بازار سهام در وضعیت خوبی قرار دارند و در صورتی که اتفاق سیاسی، داخل را تهدید نکند می توان به آینده بازار امیدوار بود. اکنون عواملی که بخواهد روند بازار را صعودی کند فراهم است اما هیجان معاملاتی همه گیر شده است. نمی توان بازار را در روزهای پایانی اسفند ماه بصورت دقیق پیش‌بینی کرد اما به نظر می‌رسد بازار در فروردین ماه روند رو به صعود در پیش بگیرد.

سهامداران برای فروش سهام باید وضعیت بنیادی بازار را مورد بررسی قرار دهند اما وضعیت سهام در شرایط فعلی، متفاوت با یکدیگر است و نمی توان عجولانه تصمیم به فروش در بازار گرفت. سهامداران در روند صعودی بازار وارد سرمایه‌گذاری در بورس شده‌اند و اکنون گمان می‌کنند بدون توجه به وضعیت سهام شرکت‌ها و با در نظر گرفتن صف‌های خرید  هر سهمی را که خریداری کنند رشد می کند در حالی که اکنون چنین شرایطی در بازار حاکم نیست و باید دقت کنند تا با در نظر گرفتن تحلیل سهام شرکت‌ها، سهام خوبی را در بازار برای خرید در نظر بگیرند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظر شما