این سدان ایرانی-فرانسوی با الهام از پژو ۴۰۶ طراحی شد و بهعنوان نمونه لوکس و البته گرانقیمتتر پژو ۴۰۵ از سال ۱۳۸۰ در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفت. طی این سالها، مدلهای مختلفی از این خودرو روانه بازار شده است که میتوان به پژو پارس سال با موتور 1.8 لیتری هشتسوپاپ XU7 و پژو پارس LX با پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 شانزدهسوپاپ اشاره کرد.
در سوی مقابل، چری A5 یا MVM 530 نیز از سال ۲۰۰۶ به سبد تولیدات کمپانی چری اضافه شد. شرکت مدیران خودرو در سال ۸۹ اقدام به عرضه این سدان جمعوجور به بازار ایران کرد که به دلیل بهرهمندی از نکات مثبت بیشتر نسبت به خودروهای مشابه داخلی و همچنین قیمت مناسب، توانست فروش نسبتا قابلقبولی را تجربه کند. ناگفته نماند که در سال ۱۳۹۵ تولید mvm 530 پس از ارایه مدل 550 به پایان راه خود رسید.
نمای جانبی این خودرو، تفاوتی با مدل ۴۰۵ ندارد؛ اما تغییرات صورتگرفته در بخش جلو و عقب، بهخصوص استفاده از چراغهای جدید و سپرهای حجیمتر، سبب شدهاند تا نمایی خوشایندتر از پژو ۴۰۵ برای پژوپارس رقم بخورد. درنتیجه، مشتریان بازار کمتنوع ایران همچنان نسبت به طراحی ظاهری پژو پارس ابراز خرسندی نسبی میکنند و انتقاد چندانی نسبت به آن ندارند.
از طرف دیگر، mvm 530 انحنای بیشتری در ظاهر خود به کار برده است تا اندکی مدرنتر بهنظر برسد؛ البته ناهماهنگیهای فراوانی در شمایل این خودرو چینی به چشم میخورد که باعث شده mvm 530 از زیبایی چندانی برخوردار نباشد.
در طرف دیگر میدان، داشبورد mvm 530 بهشدت محافظهکارانه طراحی شده است و خلاقیت خاصی در طراحی آن به چشم نمیخورد. المانهای چهارگوش روی کنسول میانی قرار گرفتهاند تا نمای این بخش را بیشازپیش ساده جلوه دهند. تودریها نیز همین سبک و سیاق ساده را در پیش گرفتهاند تا درمجموع، محیطی بیآلایش و به دور از تجمل، درون کابین mvm 530 پدید آورده شود. البته به نظر عده قلیلی از افراد، این سبک ساده طراحی در مقایسه با فضای کابین پژو پارس، آرامشبخشتر بهنظر میرسد و رضایت بیشتری را برای ایشان در پی داشته است.
متریال عمده کابین هر دو خودرو از نوع پلاستیک خشک است و سطح کیفی چندان مرغوبی را ارائه نمیدهد. البته پژو پارسهای قدیمی مجهز به داشبورد با متریال اسفنجی نرم بودند که حس بهتری نسبت به مدلهای جدید در ذهن ایجاد میکند. در بحث فضاسازی، هر دو خودرو از کابینی نسبتا جادار بهره میبرند و فضای کافی برای حضور چهار تا پنج سرنشین بزرگسال را تدارک دیدهاند. با این وجود، به دلیل فاصله محوری بزرگتر پژو پارس، فضای صندلیهای ردیف عقب این خودرو نسبت به ام وی ام ۵۳۰ اندکی وسیعتر است؛ در عوض، صندوقعقب ام وی ام ۵۳۰ حدود ۴۸۳ لیتر ظرفیت دارد و نسبت به پژو پارس با ۴۷۰ لیتر گنجایش، از این حیث کمی برتری نشان میدهد.
همانطور که اشاره شد، پژو پارس سال در قالب مدلهای مختلف و با دو سه نوع پیشرانه متفاوت به دست مشتریان ایرانی رسیده است اما در اینجا ما صرفا به سراغ پارس سال 1.8 لیتری مجهز به پیشرانه xu7 رفته و آن را مورد بررسی و مقایسه با مشخصات فنی ام وی ام ۵۳۰ قرار میدهیم.
موتور 1761 سیسی پژو پارس سال قدرتی معادل ۱۰۰ اسببخار تولید میکند و گشتاور حاصل از آن، به ۱۵۳ نیوتنمتر میرسد. جعبهدنده ۵ سرعته دستی نیز در این خودرو حاضر است و نیروی حاصله را به چرخهای جلو انتقال میدهد. بر اساس اعلام رسمی سایت ایران خودرو، شتاب صفرتاصد پژو پارس نیز، حدود 11 ثانیه خواهد بود.
در سوی دیگر، mvm 530 به موتور حجیمتر 2 لیتری مجهز شده و ۱۳۹ اسببخار قدرت به همراه ۱۸۲ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. تا اینجا، برتری فنی mvm 530 واضح بهنظر میرسد؛ اما با این وجود، به دلیل ضرایب دنده نسبتا سبک گیربکس پنج سرعته این خودرو شاهد شتابگیری ضعیفتر آن بهویژه در سرعتهای بالا خواهیم بود.
مدل خودرو |
پژو پارس سال |
ام وی ام 530 |
پیشرانه |
چهارسیلندر تنفس طبیعی |
چهارسیلندر تنفس طبیعی |
حجم موتور |
1.8 لیتر |
2 لیتر |
حداکثر قدرت |
100 اسببخار |
139 اسببخار |
حداکثر گشتاور |
153 نیوتنمتر |
182 نیوتنمتر |
گیربکس |
پنجسرعته دستی |
پنجسرعته دستی |
مصرف سوخت(ترکیبی) |
9.1 لیتر |
7 لیتر |
شتاب صفرتاصد |
11 ثانیه |
12.5 ثانیه |
حداکثر سرعت |
190 کیلومتر برساعت |
185 کیلومتر بر ساعت |
مقایسه آپشنها و امکانات رفاهی پژو پارس سال با ام وی ام ۵۳۰
گرچه هر دو مدل حاضر در این مقایسه بهعنوان سدانهای ارزانقیمت، امکانات زیادی را به رفاه و امنیت سرنشینان خود اختصاص ندادهاند، اما با این حال، وجود سانروف و سیستم صوتی با شش اسپیکر در رقیب چینی، کفه ترازو را اندکی به سمت سدان مدیران خودرو پایین برده است. مطالعه جدول زیر اطلاعات کاملتری را پیرامون تجهیزات رفاهی پژو پارس سال و ام وی ام ۵۳۰ در اختیار شما قرار خواهد داد:
مدل خودرو |
پژو پارس سال |
ام وی ام 530 |
چراغ |
چراغ مهشکن در بخش جلو و عقب، چراغ هالوژن جلو |
چراغ مهشکن در جلو و عقب، چراغ هالوژن جلو |
سیستمهای مالتیمدیا |
سیستم صوتی با اسپیکرهای عقب |
سیستم صوتی با قابلیت پخش Mp3 ، پورت USB و شش اسپیکر |
صفحهنمایش |
– |
– |
آینه |
آینههای جانبی برقی راهنمادار |
آینههای جانبی برقی |
تهویه مطبوع |
تهویه اتوماتیک در مدلهای جدید |
اتوماتیک |
صندلی |
صندلی راننده و سرنشین با تنظیم دستی |
صندلی راننده و سرنشین با تنظیم 4 حالته دستی، روکش چرمی |
شیشه |
شیشههای برقی |
شیشههای برقی، سانروف |
سیستمهای هشداردهنده |
سنسور پارک عقب |
سنسور پارک عقب |
سایر امکانات |
باز کردن درب صندوقعقب از داخل، دماسنج، دکمههای کنترل روی فرمان |
کامپیوتر سفری، فرمان با روکش چرمی و دکمه کنترل |
مقایسه پژو پارس سال با ام وی ام ۵۳۰ از نظر ایمنی
پژو پارس سال بر پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ استوار شده و تاکنون در هیچ تست تصادف معتبری، تحت آزمایش ایمنی قرار نگرفته است؛ بنابراین، نمیتوان چندان به امنیت این خودرو دل بست. از سوی دیگر، با توجه به کسب ۳ ستاره ایمنی از موسسه سی-انکپ چین توسط mvm 530 ، بهنظر میرسد رقیب چینی امنیت بهتری را برای سرنشینان خود فراهم بیاورد. جدول زیر حاوی اطلاعات جامع پیرامون تجهیزات ایمنی هر دو خودرو است:
تجهیزات |
پژو پارس سال |
ام وی ام 530 |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
قفل کودک، سیستم ضدسرقت، سيستم اتولاک (قفل شدن درها پس از حرکت) و مستر لاک (با يک دکمه همه درها قفل و باز میشوند) و اتوفلاشر (در ترمزهاي شديد با کاهش ناگهاني سرعت، فلاشرها روشن میشوند) |
ایموبلایزر، قفل کودک، قفل مرکزی |
کیسههوا |
دو کیسههوا در جلو |
دو کیسههوا جلو |
سیستم ترمز |
ABS، EBD |
ABS ،EBD |
از طرف دیگر بهواسطه سیستم تعلیق خشکتر، شاهد سواری نسبت اسپرت با هندلینگ و فرمانپذیری بهتر در سدان ایرانی-فرانسوی هستیم که به بروز سطح قابلقبولی از اطمینان خاطر در راننده منجر خواهد شد. با وجود این، خشکبودن سیستم تعلیق سبب شده است تا آسایش سرنشینان هنگام عبور خودرو از روی سطوح ناهموار به میزان بیشتری مورد خدشه قرار گیرد و ضربات سطح جاده به درون کابین انتقال داده شود؛ مسلما این مسئله در کنار فرم نهچندان راحت صندلیها، نارضایتی و کاهش راحتی کاربران را به دنبال خواهد داشت.
در طرف دیگر، mvm 530 سواری فوقالعاده نرمی را از خود به نمایش میگذارد؛ به نحوی که راحتی و آسایش کافی سرنشینان در طول مسافرت، رضایت خاطر ایشان را از عملکرد سیستم تعلیق خودرو به دنبال خواهد داشت. البته نرمی سیستم تعلیق سبب شده است تا هندلینگ و پایداری خودرو در جادههای پرپیچوخم تحت تأثیر منفی قرار گیرد. عملکرد سیستم فرمان ام وی ام ۵۳۰ هم تقریبا نرم و سبک است؛ ولی در سرعتهای بالا، اندکی ناایمن احساس میشود. ناگفته نماند که عایقبندی کابین هر دو خودرو، چندان خوب نیست و صدای پیشرانه در دورهای بالا کاملا درون کابین احساس خواهد شد.
ام وی ام ۵۳۰ از مزایایی همچون عملکرد فنی متقاعدکننده، سواری نرم و کابین جادار سود میبرد که تمامی این عوامل در کنار هم، میتوانند نیازهای مشتریان و خانوادههای ایرانی را به نحو نسبتا مطلوبی برآورده سازند. البته این خودرو از خط تولید خارج شده است و نمیتوان نمونه صفرکیلومتر آن را در بازار یافت؛ بنابراین واضح است که اگر دنبال خودروی صفرکیلومتر هستید، باید در این بازه قیمتی، پژو پارس یا سایر رقبا نظیر سمند و سورن را خریداری کنید.
از طرف دیگر، پژو پارس با مدلهای مختلف، همچنان روی خط تولید شرکت ایران خودرو حضوری پررنگ داشته و قطعات یدکی آن با قیمت متعادلتر و فراوانی بیشتر در دسترس مشتریان قرار دارد. درنهایت، باید عنوان داشت که اختلاف میان این دو خودرو چندان زیاد نیست و مشتریان میتوانند برحسب نیاز خود، یکی از آنها را انتخاب کنند؛ با این حال، پژو پارس به دلیل ظاهر زیباتر، هزینه نگهداری پایینتر، کابین جادارتر، عملکرد فنی قابل قبول و تداوم تولید میتواند از درجه اولویت بالاتری در لیست خرید مشتریان برخوردار باشد.
نظر شما