شناسهٔ خبر: 45915850 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

۱۵ رجب سالروز وفات حضرت زینب سلام الله علیها تسلیت باد

زینب کبری سومین فرزند حضرت فاطمه و حضرت علی (ع) است.حضرت زینب در واقعه کربلا حاضر بود و پس از آن نیز هنگام اسارت، در دفاع از حقانیت برادر خود امام حسین(ع)، همانند امام سجاد (ع) نقشی ویژه داشت.

صاحب‌خبر -

زینب علیها السلام در روز پنجم جمادی الاول سال پنجم یا ششم هجرت در مدینه منوره دیده به جهان گشود، در پنج‏ سالگی مادر خود را از دست داد و از همان دوران طفولیت ‏با مصیبت آشنا گردید. در دوران عمر با برکت‏ خویش، مشکلات و رنج ‏های زیادی را متحمل شد، از شهادت پدر و مادر گرفته تا شهادت برادران و فرزندان، و حوادث تلخی چون اسارت و ... را تحمل کرد. این سختی ‏ها از او فردی صبور و بردبار ساخته بود.

القاب حضرت زینب (س)
-زینب کبری : این لقب برای مشخص شدن و تمییز دادن حضرت زینب (س) از سایر خواهرانش (که از دیگر زنان امیرمؤ منان به دنیا آمده بودند) بود.

-الصدیقة الصغری : چون (صدیقة) لقب مبارک مادرش ، زهرای مرضیه (س) است و از سویی شباهت های بی شماری میان مادر و دختر وجود داشت، لذا حضرت زینب را (( صدیقه صغری )) ملقب کردند.


-عقیله / عقیله بنی هاشم / عقیله الطالبین : (عقیله) به معنای بانویی است که در قومش از کرامت و ارجمندی ویژه ای بر خوردار باشد و در خانه اش عزت و محبت فوق العاده ای داشته باشد.
از دیگر لقب های حضرت زینب ، موثقه عارفه ، عالمه غیرمعلمه ، عابده آل علی ، فاضله و کامله است.

 رحلت حضرت زینب (س)

 حضرت زینب (س) در ۱۵ رجب سال ۶۳ هجری قمری از دنیا رفت. بانوی قهرمانی که پس از شهادت امام حسین، ارائه نهضت عاشورا را به دوش کشید و پرچمدار این قیام بود در ضمن سفری که به همراه همسر گرامی شان عبدالله بن جعفر به شام رفته بود به لقاءالله پیوست و بدن مطهر آن بانوی بزرگوار در همان جا دفن گردید.

محل دقیق قبر مطهر حضرت زینب کبری علیها السلام

از قدیم الایام سه مکان به عنوان قبر مطهر این بانوی بزرگوار مطرح است و هرکدام نیز طرفدارانی دارد.
۱- قبری که در شهرک زینبیه امروز در نزدیکی دمشق، پایتخت فعلی کشور سوریه وجود دارد. علمای قدیم از این مکان (شهرک زینبیه) به «غوطه‏» یا «راویه‏» تعبیر آورده‏اند. زائران ایرانی که جهت زیارت به سوریه می‏ روند، این مکان را زیارت می ‏کنند.
۲-  محلی که در شهر قاهره پایتخت مصر به نام «زینبیه‏» مشهور است.
۳- شهر مدینه نیز به عنوان محل دفن حضرت زینب علیها السلام معرفی شده است، گرچه در مدینة النبی محلی به این نام مثل دمشق و قاهره وجود ندارد.

نظر شما