شناسهٔ خبر: 45915385 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

سر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود / کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود

براساس برخی از احتمالات حضرت زینب کبری توسط عوامل یزید مسموم شد و به شهادت رسید که این احتمال هم دور نیست؛ چون حضرت زینب همه وقایع کربلا را دیده و وجود او یادآور مصائب کربلا و یادآور فجایع حکومت یزید بود و یزید نمی‌توانست او را تحمل کند؛ البته دشمن در انجام این کارها سند به دست کسی نمی‌دهد و در خفا و پنهانی دست به این اعمال می‌زنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا مازندران، حضرت زینب (س) در ۱۵ رجب سال ۶۳ هجری قمری از دنیا رفت. بانوی قهرمانی که پس از شهادت امام حسین، ارائه نهضت عاشورا را به دوش کشید و پرچمدار این قیام بود در ضمن سفری که به همراه همسر گرامی‌شان عبدالله بن جعفر به شام رفته بود به لقاءالله پیوست و بدن مطهر آن بانوی بزرگوار در همان جا دفن گردید.

براساس برخی از احتمالات حضرت زینب کبری توسط عوامل یزید مسموم شد و به شهادت رسید که این احتمال هم دور نیست چون حضرت زینب همه وقایع کربلا را دیده و وجود او یادآور مصائب کربلا و یادآور فجایع حکومت یزید بود و یزید نمی‌توانست او را تحمل کند؛ البته دشمن در انجام این کارها سند به دست کسی نمی‌دهد و در خفا و پنهانی دست به این اعمال می‌زنند.

در مورد تاریخ وفات نیز روایت‌ها متفاوت است اما مشهور آن است که آن حضرت در نیمه رجب سال ۶۲ هجری وفات یافته‌اند که این زمان حدود یک سال و نیم بعد از واقعه عاشوراست.

همان‌طور که درباره وفات آن بانو و شیوه آن اختلاف نظر وجود دارد درباره ولادت شان نیز این‌گونه است. اما آن‌چه مشهور است آنکه ایشان در پنجم جمادی الاولی سال پنجم یا ششم هجری در شهر مدینه به دنیا آمده و نام‌شان را زینب نهادند و کنیه شان نیز ام الحسن و ام الکلثوم است و القابی نیز مانند صدیقه الصغری، عصمه الصغری، ناموس الکبری، عالمه معلمه و ... ذکر شده است.

محل وفات اندوهبار و به تبع آن، محل دفن بدن مطهرش چندان مورد اتفاق مورخان و سیره‌نگاران نیست. برخی آن را در مدینه برخی در شام و برخی در مصر می‌دانند.

هم‌اکنون غیر از قاهره مصر که بارگاه مجللی به نام وی وجود دارد و مزار دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام در شمال آفریقا است، در حاشیه جنوبی شهر دمشق پایتخت سوریه و در شهرک زینبیه نیز زیارتگاه باشکوهی وجود دارد که شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام از سراسر دنیا برای زیارت قبر مطهر آن بانوی بزرگ علوی و فاطمی، بدان جا می‌روند و با خواندن فاتحه و قرائت قرآن، بر روح بلند دختر امیرمؤمنان علیه‌السلام یعنی حضرت زینب کبری سلام الله علیها درود و سلام می‌فرستند.

گردآورنده: فاطمه علی‌نتاج

نظر شما