شناسهٔ خبر: 45847042 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کاهش ۶ تا ۱۲ درجه‌ای دمای هوا/وقوع رگبار و رعد و برق

سازمان هواشناسی با صدور دو هشدار نارنجی رنگ از بارش برف و باران و کاهش دما تا ۱۲ درجه سانتیگراد خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ با اشاره به نفوذ سامانه بارشی به کشور آورده است: بارش برف، کاهش دما و یخبندان، رخداد مه و کاهش دید افقی، در مناطق کوهستانی کولاک برف ، بارش برف و یخبندان در مناطق ساحلی و جلگه‌ای کرانه‌های خزر علاوه بر ارتفاعات و دامنه ها چهارشنبه (۶ اسفندماه) برای استان‌های گلستان، گیلان، مازندران، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و پنج‌شنبه (۷ اسفندماه) برای استان‌های گیلان و نیمه غربی مازندران پیش‌بینی می‌شود.

اختلال در تردد، کاهش دید، تاخیر یا احتمال لغو پروازها، وقوع کولاک در گردنه‌های برفگیر و کوهستانی و احتمال رخداد بهمن در مناطق مستعد از اثرات حاکمیت این شرایط جوی است بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفرهای برون‌شهری به‌ویژه در مناطق کوهستانی، آمادگی ماشین‌آلات برف‌روبی و نمک‌پاشی، تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی و ممانعت از صعود کوهنوردان توصیه می‌کند.

وقوع رگبار و رعد و برق

سازمان هواشناسی در توصیف سامانه دوم بارشی آورده است: نفوذ این سامانه بارشی بارش برف یا باران، وقوع رعد و برق و در نقاط مستعد تگرگ را پنجشنبه (۷ اسفندماه) در استان‌های فارس، کرمان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه شرقی بوشهر و جمعه (۸ اسفندماه) در استان‌های کرمان و شرق فارس در پی دارد.

در پی حاکمیت این شرایط جوی وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، وزش باد شدید و خیلی شدید و آسیب رسیدن به محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست. کنترل و بازگشایی آبروها، اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از رخداد تگرگ و جلوگیری از جابجایی عشایر از توصیه‌های هواشناسی است.

سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره به  سامانه سوم آورده است نفوذ هوای سرد به کشور موجب کاهش ۶ تا ۱۰ درجه‌ای دما در استان‌های ساحلی خزر، کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای دما در شمال شرق و کاهش ۴ تا ۸ درجه‌ای دما در شمال غرب از چهارشنبه تا پنج شنبه (۶ تا ۷ اسفندماه)‌ و کاهش ۸ تا ۱۲ درجه‌ای دما در شرق، جنوب شرق و کاهش ۵ تا ۱۰ درجه‌ای دما در دامنه‌های جنوبی البرز از پنج شنبه تا جمعه (۷ تا ۸ اسفندماه)‌ می‌شود.

بر همین اساس کاهش دما چهارشنبه (۶ اسفندماه) برای شمال غرب و شمال شرق و گلستان، مازندران و گیلان، پنج‌شنبه (۷ اسفندماه) برای شمال شرق، شرق و جنوب شرق و گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، تهران، البرز و قزوین و جمعه (۸ اسفندماه) برای شرق و جنوب شرق و سمنان، تهران، البرز و قزوین می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما