شناسهٔ خبر: 45608162 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آفات ارز ۴۲۰۰ تومانی برای اشتغال و تولید/ توزیع میوه تنظیم بازار نوروز از ۱۵ اسفند ماه

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: نهاده‌های دامی وقتی با ارز ۴۲۰۰ و ارزان وارد کشور می‌شود، برای کشاورز صرفه ندارد که کشت داشته باشد و در ادامه این حرکت هم اشتغال از بین می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سید حسن قاضی عسگر صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران با تبریک ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: کرونا از یک سو و تحریم‌های ظالمانه از سوی دیگر به شرایط اقتصادی مشکلاتی تحمیل کرد، در این شرایط از ابتدا به فکر دهک‌های پایین بودیم و گروهی تحت عنوان گروه کاری تأمین و رفاه اجتماعی تشکیل دادیم که تمام افرادی که در حوزه قشر ضعیف کار می‌کنند به دور یکدیگر جمع کرده و هماهنگی ایجاد کنیم تا کارها بهتر پیش رود.

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان افزود: اقدامات بعدی این بود که تلاش شد بازماندگان از دریافت یارانه را شناسایی و غربالگری کرده و مقدمات ورود آن‌ها به لیست یارانه بگیران فراهم شود.

قاضی‌عسگر عنوان کرد: اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی در هر شهرستانی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را شناسایی کرده و به دنبال کمک به آن‌ها هستند.

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان بیان داشت: اقدام دیگر، ساماندهی و مدیریت بودجه‌های مسؤولیت اجتماعی صنایع استان بود و صنایع بزرگ تشویق شدند تا تعدادی تبلت خریداری کنند و در اختیار دانش‌آموزان کم‌توان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: سازمان نهاد اقتصاد مقاومتی مردم استان شکل گرفت و اولین جلسه هم برگزار می‌شود تا صنایع بزرگ را به صورت هدفمند حامی یک شهرستان محروم کند و این صنایع بزرگ مسؤولیت اجتماعی خود در قبال شهرستان‌های محروم را به این شکل انجام می‌دهند.

حمایت از کسب‌ و کارهای خانگی با کمک بانک رسالت

قاضی‌عسگر گفت: هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای با بانک رسالت شکل گرفت که گردش مالی تعدادی از صنایع اصفهان از طریق بانک رسالت انجام شود و بانک رسالت هم این گردش مالی را برای توسعه کسب و کارهای خرد خانگی استفاده کند.

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه اصفهان جزو صنعتی ترین استان‌های کشور است، افزود: ۴۵ درصد صنایع ساختمانی کشور، ۴۵ درصد از فولاد کشور، ۲۰ درصد فرآورده‌های نفتی کشور، ۷۰ درصد تولید و بافت فرش کشور و ۱۰ درصد نیروی کار کشور را در دست دارد.

وی تصریح کرد: اصفهان در صدور مجوزهای گلخانه، تولید شیر خام، تشکیل جلسات شورای گفت‌وگو، جذب تسهیلات تبصره ۱۸ در بخش صنعت و صنایع دستی بعد از شهر کیپور هند رتبه‌های اول اقتصاد کشور و جهان را دارا است.

قاضی‌عسگر اضافه کرد: عملکرد استان در حوزه اقتصادی، با توجه به مجموعه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های زیرساختی اقتصادی استان قطعاً در شرایط عادی موجبات رشد و رونق اقتصادی را دنبال داشته است.

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان ادامه داد: لیکن در شرایط کنونی اقتصاد، وضع تحریم‌های ظالمانه، انتشار ویروس محسوس کرونا، کاهش قابل توجه و چشمگیر نزولات آسمانی و خشکسالی‌های پی در پی و... موجبات لطمات سنگین بر پیکره اقتصاد شده و این استان را به دلیل صنعتی بودن بیشتر تحت تاثیر قرار داده است.

وی بیان داشت: به منظور رفع موانع مشکلات و تنگناهای بنگاه‌های اقتصادی و به ویژه بهبود فضای کسب و کار و اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

قاضی‌عسگر با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: در حوزه صنایع دستی و گردشگری ماهیانه ۴۰۰ میلیارد تومان طبق برآورد اتاق بازرگانی، خسارت داریم.

کارگروه تسهیل و موانع تولید برای مردم ناشناخته است

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان بیان داشت: طی نظر سنجی اتاق بازرگانی از عملکرد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، تنها ۲۰ درصد از وجود این کارگروه اطلاع داشتند و البته ۸۰ درصد از همان ۲۰ درصد هم اقدامات این کارگروه را مؤثر و کارآمد دانستند.

وی اظهار کرد: به کمک کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و سایر اقدامات انجام شده، پتروشیمی به میزان ۶۴۱ درصد به عنوان یک صنعت پیشران، تولید نخ فیلامنت پلی استر به میزان ۹۳.۳ درصد، تولید انواع تلویزیون به میزان ۳.۵ برابر و تولید الیاف پلی استر به میزان ۳۵ درصد، در سال رشد داشته است.

قاضی‌عسگر عنوان کرد: پس از تلاش بیش از دو ساله بخش عمرانی توانست آزادراه شرق را افتتاح کند و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از حدود ده سال پیش هزینه شده بود و فاز دوم هم در حال انجام است.

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان تصریح کرد: بهره‌برداری از چند شهرک شروع کردیم، شهرک صنعتی رمزارز را به دنبالش هستیم؛ هیأت موسس شهرک پوشاک تعیین شد، شهرک دارویی و تولید تجهیزات پزشکی را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه ابراز داشت: حدود ۲۰ پروژه بزرگ استان که از ۳۰ سال پیش آغاز شده بود در حال بهره‌برداری است.

قاضی‌عسگر با بیان اینکه تقاضا برای سرمایه‌گذاری در استان بالا است، افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی رشد خوبی داشتیم و مصوب بالا است اما تعداد سرمایه‌گذاری کاهش داشته است.

مشکلات ارز ۴۲۰۰ تومانی برای اشتغال و تولید

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: نهاده‌های دامی وقتی با ارز ۴۲۰۰ و ارزان وارد کشور می‌شود، برای کشاورز صرفه ندارد که کشت داشته باشد و در ادامه این حرکت هم اشتغال از بین می‌رود.

وی اظهار داشت: بسترسازی توسعه اقتصادی و اجتماعی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به منظور افزایش صنعت توریسم گردشگری از طریق اقدامات مختلف مانند بهره‌برداری از کاربرد ترمینال و که جمع مبالغ از ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

قاضی‌عسگر بیان کرد: درخصوص دهکده لوجستیک، شرکت تشکیل شده و سهامداران سرمایه اول خود را به حساب ریختند؛ پایان این ماه لوله‌گذاری طرح انتقال آب از بندرعباس به اصفهان کلید می‌خورد.

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه به جز روغن و جو مشکل دیگری در بازار نداریم، افزود: با حذف ارز نیمایی قیمت کالا دو برابر می‌شود درحالیکه قیمت ارز بیش از ۶ برابر شده بود، پس این اختلاف قیمت نشان از یک رانتی دارد.

ورود میوه به بازار از ۱۵ اسفند برای تنظیم بازار

وی هم‌چنین تصریح کرد: برای تنظیم بازار عید اقدامات خوبی صورت گرفته و از ۱۵ اسفند ماه میوه‌های عید وارد بازار می‌شود.

قاضی‌عسگر اعلام کرد: بزرگترین احتکار استان ۲۸ هزار تن ورق فولاد مبارکه بود، در حال حاضر وضعیت بازار فولاد به شکلی شده که بازار و بورس به یکدیگر نزدیک شده است.

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: قرار شده هرجنسی از طریق احتکار کشف می‌شود در سامانه رهتاب ثبت شود تا به دست همه مردم برسد و به هیچ وجه برای افراد این احتکار به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه لوازم خانگی به دلیل ارز ارزان قیمت در کشور تولید نمی‌شد، گفت: پس از افزایش نرخ ارز، تولید افزایش یافت اما هنوز هم پاسخگو نیست؛ برخی قطعات هنوز در داخل تولید نمی‌شود و ارزبر است و دلیل نوسان قیمت این اقلام، نوسان ارز است.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ر۳۰/

نظر شما