شناسهٔ خبر: 45363245 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بلینکن: بازگشت به برجام، بستری برای توافقات گسترده‌تر است/ مسئله یمن اولویت ماست

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به موضوع برجام بر بازگشت ایران به این توافق تاکید کرد و گفت: بازگشت به برجام، می‌تواند بستر گسترده تری را برای توافقات آتی ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در نخستین نشست مطبوعاتی خود با اشاره به موضوع برجام اظهار کرد: بازگشت به برجام، بستری برای توافقات گسترده‌تر است و ایران باید به تعهدات برجامی خود بازگردد که فاصله زیادی با آن نقطه داریم.

بلینکن در ادامه با اشاره به موضوع ایران، توافق هسته‌ای و درخواست‌ها برای لغو تحریم‌ها، نیز اظهار کرد: اظهارات جو بایدن در این راستا بسیار شفاف بوده است و در صورتی که ایران به پایبندی کامل از تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، آمریکا نیز همان اقدامات را انجام خواهد داد.

وی اظهار کرد: در حقیقت عملکرد ایران در چندین حوزه متناقض با برجام است و از این رو مدتی طول می‌کشد تا بخواهد تصمیمی در این راستا اتخاذ کرده و به تابعیت بازگردد، پس از آن نیز ما باید در ابتدا به راستی‌آزمایی این موضوع بپردازیم و برای بررسی این موضوع تیم قدرتمندی از کارشناسان خودمان را تشکیل خواهیم داد.

وی به تغییرات اقلیمی نیز اشاره کرد و آن را یک مسئله امنیت ملی دانست و تصریح کرد: موضوع تغییرات اقلیمی در برنامه‌ها و استراتژی‌های دفاع ملی بعدی گنجانده خواهد شد.

بلینکن با اشاره به دولت جدید آمریکا و نحوه عملکرد آن اظهار کرد: جو بایدن، رئیس جمهور جدید این کشور قصد دارد شفافیت را در کاخ سفید احیا کند و از این رو آزادی رسانه، یکی از بنیان‌های اساسی دموکراسی دولت ماست.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: دولت جدید این کشور قصد دارد به بازنگری برخی تصمیمات دولت پیشین یعنی دولت دونالد ترامپ بپردازد و در حال حاضر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن تحریم‌ها علیه انصارالله یمن است که به متحد ما یعنی سعودی‌ها حمله کردند.

وی تاکید کرد: مسئله حوثی‌ها و یمن اکنون اولویت ماست.

بلینکن با اشاره به موضع دولت بایدن پیرامون موضوع توافق‌های سازش کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی نیز اظهار کرد: دولت ما از توافق‌های آبراهام حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: برای دولت جدید آمریکا عادی‌سازی روابط اسرائیل با همسایگانش اهمیت بسیاری دارد و از این رو امیدواریم این موضوع تقویت شود.

وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر بازنگری قرارداد‌های تسلیحاتی از سوی دولت جدید این کشور، گفت: این موضوع حق دولت جدید است تا بتواند از پیش برد اهداف استراتژیک و پیشرفت سیاست خارجی آمریکا مطمئن شود.

بلینکن در ادامه ضمن تکرار اتهامات علیه چین، گفت: ارتباط با چین، برای آمریکا یک ارتباط مهم با یک کشور خارجی تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: ما همچنان بر این امر معتقدم که چین مرتکب نسل‌کشی شده و از این رو موضع آمریکا نسبت به آن تغییری نکرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا  به موضوع بازداشت آلکسی ناوالنی نیز اشاره کرد و گفت: آمریکا شدیدا نگران بازداشت وی است.

انتهای پیام/

 

نظر شما