شناسهٔ خبر: 45362494 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس بیمارستان شفا خبر داد:

کاشت ۷۰۰۰ درخت به پاس ۷ هزار سال تمدن ایران‌زمین

ابراهیم شریفی

رئیس بیمارستان شفا گفت: ۷ هزار درخت سرو به پاس تمدن ۷ هزارساله ایران‌زمین در شهر خرم‌آباد کاشته می‌شود.

صاحب‌خبر -

روح‌الله فکوری در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در آیین کاشت ۷ هزار درخت به پاس تمدن هفت هزارساله ایران که هفتم بهمن‌ماه با حضور جمعی از مسئولان استان برگزار شد، بر لزوم ترویج فرهنگ درختکاری و صیانت از منابع طبیعی تأکید و اظهار کرد: در این راستا ۷۰۰۰ درخت سرو که نماد آزادگی است به پاس ارج نهادن به ۷۰۰۰ سال تمدن ایران زمین در معابر و مناطق تفریحی شهرستان خرم‌آباد کاشته خواهد شد.

وی با تقدیر از مشارکت شهرداری خرم‌آباد، تصریح کرد: این حرکت می‌تواند الگویی برای توسعه فضای سبز و کاشت درخت باشد.

فکوری با اشاره به اینکه آبادانی هر چه بیشتر شهر خرم‌آباد، مستلزم مشارکت همه مردم است، خاطرنشان کرد: امید است این حرکت باب خیری برای توسعه و آبادانی دیار خرم‌آباد و افزایش مشارکت همگانی برای توجه به درختکاری باشد.

یحیی ابراهیمی، نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تقدیر از عملکرد مطلوب دکتر فکوری، رئیس بیمارستان شفا، از تلاش‌های این مجموعه در حوزه درمان ابراز رضایت کرد و افزود: بیمارستان شفا، در حوزه سلامت قدم‌های خوبی برداشته است و در بخش سلامت باعث آبروی لرستان است.

وی با اشاره به اینکه تقبل پرداخت هزینه کاشت ۷۰۰۰ درخت را کاری خداپسندانه و اصولی در جهت فرهنگ‌سازی درختکاری برشمرد، خاطرنشان کرد: کاشت درخت در مسیر سلامت انسان‌ها است چراکه درخت و فضای سبز، موجب ارتقای سطح سلامت روحی و روانی انسان‌ها است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه درخت سرو نماد درخت زندگی است که سابقه ۴۰۰۰ ساله در شهر ابرکوه یزد دارد، اضافه کرد: درختان ریه‌های طبیعی هستند کمااینکه ۶ میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس نقش مهم در تنوع آب و هوایی، پاکی هوا و جلوگیری از سیل دارند از طرفی بخش مهمی از جنگل‌های زاگرس در لرستان واقع شده است.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان بر لزوم توجه به جنگل‌های زاگرس تأکید کرد و با اشاره به اینکه جنگل‌های زاگرس در حال نابودی هستند، ادامه داد: یکی از بهترین کارها برای حفظ و نگهداری از طبیعت و جنگل‌ها کاشت درخت است و جامعه با الگوبرداری از کاشت ۷ هزار درخت سرو، به حفظ و نگهداری محیط‌زیست و منابع طبیعی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه اولیای دین بر کاشت درخت است، تصریح کرد: در احوالات امام علی (ع) آمده است که آن حضرت در مدینه باغ‌های زیادی کاشته و وقف مردم کردند، در ایران باستان هم مردم در ایام بهار به کاشت درخت و سبزه، توجه ویژه داشتند.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس با ذکر این مطلب که همه‌ساله مقام معظم رهبری در ۱۵ اسفند، درخت می‌کارد و نسبت به کاشت درخت تأکید می‌کنند، افزود: یکی از عواملی که ریسک بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد درختکاری است از طرفی حضور در جنگل، میزان بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه جنگل و درخت باعث کاهش استرس و قند خون شده و موجب تأمین سلامت روحی است، تصریح کرد: مشکل‌ آیندگان فرسایش خاک است و درختان از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کاشت درخت توجیه فنی و اقتصادی دارد افزود: کاشت درخت در حوزه آبخیزداری نیز نقش اساسی دارد.

زهرا نظری، عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز در این آیین با تقدیر از کار ارزشمند دکتر فکوری، رئیس بیمارستان شفا، گفت: درختان ریه‌های زمین و مهم‌ترین مدافع مبارزه با تغییرات اقلیمی هستند.

وی با یادآوری این مطلب که انسان‌ها، خاک را خسته و جنگل‌ها را با دست‌کاری، تخریب می‌کنند، ادامه داد: امروز شاهد گرم شدن هوا، تغییرات اقلیمی هستیم و تنها درخت می‌تواند محافظ تغییرات اقلیم باشد.

نظری با اشاره به اینکه، درختی که در مرحله بلوغ باشد اکسیژن ۱۰ نفر را تأمین می‌کند، گفت: سنت حسنه کاشت درخت توسط دکتر فکوری اجرا شد و می‌طلبد تمام پزشکان و خیران با الگوگیری از این کار خوب، سنت حسنه کاشت درخت را ادامه دهند.

انتهای پیام

نظر شما