شناسهٔ خبر: 45326502 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت علوم:

سالانه شماری از دانشجویان سرآمد از کشور خارج می شوند

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، پرورش و هدایت را دو وجه مغفول درمورد استعدادهای درخشان دانست و گفت: سالانه تعداد زیادی از دانشجویان سرآمد از کشور خارج می شوند که می توان با هدایت صحیح این مهاجرت را کاهش داد.

صاحب‌خبر -

محمدرضا آهنچیان روز سه شنبه در سومین گردهمایی سالانه مدیران دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاه های سراسر کشور که به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه کردستان برگزار شد،  فعالیت های انجام شده در زمینه استعدادهای درخشان در وزارت علوم در سال جاری را تشریح کرد.

وی اظهار داشت: تلاش وزارت علوم در یک سال گذشته افزایش اختیارات دانشگاه ها در پذیرش دانشجوی استعدادهای درخشان بوده است و نمونه آن را نیز در افزایش سهمیه پذیرش دانشجوهای استعدادهای درخشان در دانشگاه بود که در این دوره تا ۴۰ درصد این سهمیه در دانشگاه های بزرگ کشور افزایش پیدا کرد.

وی یادآور شد: برای افزایش این سهمیه مخالفت هایی وجود داشت و این امر به آسانی به دست نیامده است.  

این مسوول در وزارت علوم ادامه داد: قبول مصوبه افزایش تا ۴۰ درصد دانشجوی استعداد درخشان در هر رشته محل در مقاطع کارشناسی ارشد دستاورد بزرگی بود و البته راحت بدست نیامد و چندین جلسه در کمیته استعدادهای درخشان این موضوع مطرح شد و در نهایت در شورای هدایت تحصیلی استعدادهای درخشان وزارت علوم به تصویب رسید.

آهنچیان همچنین گفت: علاوه بر این ها بازنگری و بهبود تحصیل همزمان در ٢ رشته نیز انجام و آیین نامه آن اصلاح شد.

وی افزود: آیین نامه  پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان نیز مورد بازنگری قرار گرفت، این آیین نامه در سال ۹۳ تدوین شده بود اما با توجه به مشکلاتی که در اجرا پیدا شده بود، مورد بازنگری قرار گرفت و افزایش ۴۰ درصدی نیز در این بازنگری صورت گرفت.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم به محدودیت های مالی در کشور و به طبع آن محدودیت مالی وزارت علوم در حمایت از استعدادهای درخشان  لشاره کرد و یادآور شد:همیشه در بحث حمایت تلاش های خود را داشته اما بحث محدودیت ها خیلی اجازه نداده است که ما در این زمینه موفق باشیم.

آهنچیان همچنین گفت: ما همیشه تاکید کرده ایم که این دو وجه مغفول در امور استعدادهای درخشان وجود دارد، بحث پرورش و هدایت است، به ویژه بحث هدایت است، سالانه تعداد زیادی از دانشجویان سرآمد کشور به دلایل مختلف که مهم ترینآن ادامه تحصیل است از کشور خارج می شوند.

وی ادامه داد: اینکه ما در دانشگاه ها بر روی این دو وجه تمرکز داشته باشیم می تواند کمک کند در ابعاد فرهنگی، دانشجویان تعلق بیشتری به شرایط کشورو توجه بیشتری به اقتضاعات توسعه ای کشور که مبتنی بر سرمایه انسانی سرآمد  کشور هست داشته باشند.  

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: امیدوار هستیم  دانشگاه ها در این زمینه همچنان برنامه پرورش و هدایت خود را درقالب برنامه های آموزشی و برنامه های جانبی مانند برگزاری اجلاس دانشگاهی و منطقه ای و کارگاه ها داشته باشند.

با تشکیل کمیسیون موارد خاص استعدادهای درخشان مخالفم 

وی با یادآوری این که شخصا با تشکیل کمیسیون موارد خاص برای استعدادهای درخشان مخالف هستم، اظهارداشت: به نظر ما از دانشجوی استعداد درخشان انتظار  است که الگو باشد و نقشه راه تحصیل آن به خوبی تنظیم شده و مراقب باشد که مشکلات تحصیلی ایجاد نشود و به نحوی الگوی سایر دانشجویان باشد، بنابراین به نظر بنده مخالف تشکیل کمیسیون موارد خاص استعدادهای درخشان چه در سطح وزارتخانه و چه در سطح دانشگاه ها هستم.

آهنچیان گفت: دانشگاه و به ویژه معاونت های آموزشی آنها باید مراقبت کنند دانشجوی استعداد درخشان از همان ابتدای  ترم اول تحت نظر استادان راهنمای خوب هم بحث هدایت و پرورش و هم بحث مقررات تحصیلی آنها صورت گیرد تا اینکه این نیاز نباشد که کمیسیون موارد خاص ایجاد شود.

شناسایی دانشجویان استعداد درخشان با استفاده از  داده کاوی آموزشی و نه معدل 

این مسوول در وزارت علوم همچنین بیان کرد: باید فرایند شناسایی دانشجویان استعداد درخشان اصلاح شود، باید توجه شود دانشجوی استعداد درخشان فقط از روی معدل شناسایی نشود ، با استفاده از داده کاوی آموزشی می‌توان به شناسایی دانشجویان استعداد درخشان بپردازیم. 

آهنچیان ادامه داد: اعطای اختیار بهبود و توسعه محورهای پشتیبانی استعداد درخشان به دانشگاه‌ها و کمک به اینکه ما بتوانیم در سطح ملی و استانی در محور پشتیبانی استعداد درخشان تلاش کنیم و برنامه حمایتی مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی را پیگیری می‌کنیم ولی با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

به گزارش ایرنا، سومین گردهمایی سالانه مدیران دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاه های سراسر کشور با محور مرور و تبیین سیاست‌های کلان پرورش و هدایت استعدادهای درخشان؛ بررسی سیاست‌های بنیاد ملی نخبگان در پشتیبانی از دانشجویان و دانش‌آموختگان برتر؛ مرور سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پشتیبانی از دانشجویان برتر برگزار شد.

تشریح برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در حوزه استعدادهای درخشان، ارایه الگوهای موفق هدایت و پرورش استعدادهای درخشان توسط دانشگاه‌های برگزیده واطلاع‌رسانی ابلاغیه‌ها و مصوبه‌های وزارت علوم از دیگر أهداف این گردهمایی است که  با حضور روسای ۱۰ دانشگاه به عنوان نمایندگان دانشگاه های مناطق خود به صورت مجازی برپا شد.

نظر شما