شناسهٔ خبر: 45270592 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شهردار شیراز: حتی یک میلی ‌مترمربع از باغات گروه یک تغییر کاربری پیدا نکرده است

گروه استان‌ها- شهردار شیراز در نشست خبری گفت: حتی یک میلی ‌مترمربع از باغات گروه یک تغییر کاربری پیدا نکرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در ابتدای این نشست شهردار شیراز با اشاره به پروژه‌های افتتاح شده یا در حال اجرای شهرداری شیراز به ویژه در سال جاری اظهار داشت: پیش از شروع پروژه‌ها آن‌ها را بر اساس اولویت‌ها دسته بندی کرده و از میان حدود 2450 پروژه‌ای که در سطح شهر در حال اجرا است 120 پروژه در 11 منطقه را به عنوان پروژه شاخص و حدود 27 پروژه را برای شهرداری مرکزی شامل معاونت‌ها به عنوان پروژه‌های مهم در اولویت کارشناسی قرار دادیم.

حیدر اسکندپور با اشاره به این که در مورد این پروژه‌ها ضمن انجام مشاوره‌های گوناگون و اقدامات فنی و کارشناسی، از نظرات مردم، ذی‌نفعان و بهره‌برداران نیز استفاده کردیم افزود: هر هفته یک بار جلسه‌ای با همراهی مشاوران و مدیر کنترل پروژه‌ها و دیگر کارشناسان جهت پیشرفت فیزیکی کار به خصوص در 120 پروژه مناطق 11گانه برگزار کردیم.

اسکندرپور در پاسخ به انتقاداتی که در ماه‌های اخیر نسبت به رویکرد نامطلوب شهرداری در برخی پروژه‌ها شده نیز پاسخ داد: در کلان‌شهر شیراز همانند دیگر کلان‌شهرهای مهم دنیا چند سالی است که رویکردی اتخاذ شده که مبنی بر آن پروژه‌ها به گونه‌ای فراهم می‌شوند که فرصت حضور مردم و دورهم آمدن آن‌ها در فضای عمومی و فضای شهری بیشتر فراهم شود چرا که امروزه میل مردم به حضور در فضای عمومی به  سبب گران ‌بودن مسکن و کم شدن متراژ مسکن شهروندان و حضور شهروندان در آپارتمان‌ها و خودروها بیشتر شده است.

وی در همین مورد تصریح کرد: تا چند سال پیش تعریفی از پارک‌ها مرسوم بود که باید فقط دارای یک پیاده‌رو و مکانی برای بازی کودکان باشد و امکان نشستن طولانی مدت خانواده‌‌ها به دورهم در آن فراهم نبود اما ما این نگاه را تغییر داده و تلاش کردیم با تعریف پارک‌های ورزش و سلامت در 11 منطقه، هم امکان دورهمی خانواده‌ها در محیط‌های عمومی در مدت زمان بیشتر را برای آن‌ها فراهم کنیم هم با در نظر گرفتن مسیر دوچرخه، مسیر پیاده‌روی و امکانات ورزشی خاص مثل بسکتبال و تنیس و فوتبال، امکان حضور طولانی‌تر شهروندان تمام رده‌های سنی از کودکان تا کهنسالان را نیز در این محیط‌های عمومی فراهم آوریم.

در ادامه شهردار شیراز افزود یکی از اقدامات آتیه نگرانه شهرداری، الزام به طراحی مسیر دوچرخه در پروژه‌های شهری خاص بود و در این زمینه نیز پارک‌های ورزش و سلامت جدید در شهر و پیاده‌راه‌ها همه مجهز به مسیر ویژه دوچرخه‌سواری شدند.

وی افزود ما به مسیرهایی برای دوچرخه‌سواری شهروندان برای رسیدن به رویکرد انسان‌محور در پروژه‌ها و کاهش خطرات زیست محیطی شهر نیاز داریم که نتیجه آن نیز پاکی هوای کلان شهر شیراز در چند سال  اخیر با وجود آلودگی تمام شهرهای بزرگ بوده است.

شهردار شیراز در پاسخ به این که دلیل تبدیل حاشیه خیابان‌های کم عرض به مسیر دوچرخه در حالی که می‌شود واحدهای تجاری را به عقب راند چیست نیز پاسخ داد: نمی‌شود به زور واحدهای تجاری که به صورت  قانونی و با صرف میلیاردها تومان ساخته شده‌اند را به عقب برانیم و تنها باید معابر موجود را مجهز کنیم و با خط‌کشی و علایم‌گذاری، حریم این مسیر را از تعرض خودروها حفظ کنیم.

وی همچنین افزود: در شهرداری در راستای تبدیل شیراز به شهر دوچرخه حدود 300 کیلومتر مسیر دوچرخه تعریف کرده‌ایم ولی از آنجا که شهرسازی‌ها در دو دهه اخیر به سمت حرکت خودرو و افزایش تعداد خودروها رفته و خیابان‌های ما برای دوچرخه‌سواری مهیا نشده‌اند، در تمام شهر به‌ویژه در مرکز شهر با خیابان‌هایی کم عرض با ترافیک بالا مواجه هستیم که برای این منظور نیز در حال اقداماتی هستیم.

در ادامه شهردار شیراز نسبت به گلایه خبرنگاری در مورد روان شدن آب‌های جاری در پی بارش رحمت الهی در شهر گفت: دفع آب‌های سطحی از حدود 25 سال قبل تاکنون دغدغه شهرداران مختلف کلان‌شهر شیراز بوده و نتیجه این شده که با توجه به شدت بارش در شیراز، دفع آب‌های سطحی آن متناسب با نوع بارش‌ها و شدت آن تعریف شود و با وجود اقدامات خوبی که به ویژه در چند سال اخیر صورت گرفته و تنها در یک مورد ما 325 کیلومتر لوله‌گذاری کرده و 160 کیلومتر را بهسازی کردیم و نزدیک به 150 میلیارد در این مورد هزینه کردیم، اکنون تنها در ساعات اولیه با جاری شدن آب در سطح خیابان‌ها روبه‌رو هستیم.

وی افزود: البته با تغیییراتی در دفع آب‌های سطحی و تغییراتی زیرساختی در اطراف شهر می‌توان به هدایت بهتر این آب‌ها و جلوگیری از ورود آنها به شهر پرداخت.

اسکندرپور در مورد تغییر کاربری باغ‌های شیراز و این که آیا کسری بودجه احتمالی سال آینده قرار است از این محل تامین شود نیز گفت: با استعلام از کمیسیون ماده 5 متوجه خواهید شد که در سه سال گذشته نسبت به 30 سال گذشته شاهد کمترین تغییر کاربری بوده‌ایم و در گروه یک باغ‌های این شهر حتی یک میلی مترمربع باغ، تغییر کاربری پیدا نکرده و قانون نیز به ما اجازه تغییرکاربری باغات گروه یک را نمی‌دهد.

شهردار شیراز در ادامه در پاسخ به موضوع سنگ فرش خیابان ارم شیراز و انتقاداتی که به آن می‌شود نیز گفت: اغلب این انتقادات غیرکارشناسی بوده و طبق نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته تقریبا بیش از 73 درصد مردم با این پروژه موافق هستند و در تمام دنیا آرام‌سازی ترافیک در حاشیه اماکن گردشگری مرسوم بوده و کند کردن سرعت تردد خودرو در مسیرهای مجاور اماکن تاریخی و گردشگری امری طبیعی است  و نکته دیگر نیز این است که درآمد هر منطقه متناسب با ظرفیت آن هزینه می‌شود و چرا هنگامی که 42 درصد بودجه کل مناطق 11گانه فقط از منطقه یک تامین می‌شود نباید در این منطقه خیابانی فاخر با ارزش افزوده بالا و دارای جاذبه گردشگری ساخته شود؟

وی در ادامه ضمن اشاره به مبلغ کل پروژه‌های شهرداری نیز گفت: مبلغ کل پروژه‌های شهرداری شیراز 1300 میلیارد است که 486 میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به پیشرفت فیزیکی  پروژه‌ها بوده و بقیه نیز تا ابتدای سال آتی نهایی خواهند شد.

گلایه شهردار شیراز از افزایش یافتن هزینه پروژه‌ها در اثر تورم فزاینده و نوسانات ارزی که باعث شده سرمایه‌گذاران و پیمانکاران، عطای همکاری با شهرداری در اجرای پروژه‌ها را به لقایش ببخشند نیز از موضوعات جالب این نشست بود.

در پایان شهردار شیراز شهروندسپاری، دسترسی شهروندان به اسناد شهرداری و جزییات پروژه‌ها از طریق پروژه شفاف‌سازی و حرکت در مسیر شهرسازی انسان محور را از جمله مهمترین دستاوردهای شهرداری شیراز در چند سال اخیر برشمرد و از منتقدین پروژه‌های شهری درخواست کرد انتقادات منصفانه را متوجه شهرداری کنند اما به زعم وی از تحت فشار قرار دادن دستگاه‌های نظارتی برای فشار به شهرداری که باعث کندی اجرای پروژه‌ها و زیانش را مردم متحمل می‌شوند خودداری کنند.

 گزارش از سروش سلیمی

انتهای پیام/424/ح

نظر شما