شناسهٔ خبر: 45228459 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خاکی صدیق در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جلوی برگزاری دوره‌های تکمیل ظرفیت را نمی‌گیریم

معاون آموزشی وزارت علوم به بیان توضیحاتی درباره علت برگزار کردن دوره‌های تکمیل ظرفیت برای برخی رشته‌های دانشگاهی پرداخت.

صاحب‌خبر -

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چرایی برگزاری تکمیل ظرفیت در برخی آزمون‌های سال ۹۹ برای پُر کردن صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: در این زمینه باید دو مسئله را از هم جدا کرد. یک بحث دانشگاه‌های دولتی هستند که دانشجو در آن‌ها رایگان تحصیل می‌کند و یک بحث دیگر دانشگاه‌های شهریه پرداز مثل دانشگاه آزاد، علمی- کاربردی و پیام نور  هستند که  دانشجو برای تصاحب صندلی‌های این دانشگاه‌ها باید شهریه پرداخت کند.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه گفت: برگزاری تکمیل ظرفیت در صندلی‌های خالی بر اساس عرضه و تقاضا است. اگر داوطلب متقاضی این است که در رشته‌هایی آموزشی ببیند و پول آن را بپردازد نباید مانع آن شویم. وقتی فردی علاقه دارد در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل کند باید راه برایش باز باشد.

او ادامه داد: مسیر ورود دانشجو به رشته مورد علاقه نباید مسدود باشد، زیرا این دانشجویان بر اساس قوائد و قوانین و پرداخت هزینه ثبت نام می‌خواهند تحصیل کنند.

خاکی صدیق با اشاره به اینکه جلوی برگزاری دوره‌های تکمیل ظرفیت را نمی‌خواهیم بگیریم،  بیان کرد: در دانشگاه دولتی که دولت هزینه کلاس‌های آن را می‌پردازد، وزارت علوم جذب دانشجو را باید بر اساس احساس نیاز انجام دهد، اما وقتی موسسات غیر دولتی شامل دانشگاه آزاد و پیام نور این دوره‌ها را برگزار می‌کنند و دانشجو هم تمایل به تحصیل در آن‌ها دارد، این رشته ارائه می‌شود. در این صورت هزینه برگزاری دوره را خود دانشجو پرداخت می‌کند و باری برای دولت و وزارت علوم محسوب نمی‌شود. 

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، برگزاری این دوره‌ها به شرط این است که شرایط و کیفیت ارائه مطلب رعایت شود.  

او در ادامه توضیح داد: در مواقعی که یک واحد دانشگاهی دوره‌هایی را برگزار می‌کند که فاقد کیفیت است جلوی آن را می‌گیریم، اما در صورت کلی برگزاری این دوره‌ها مشکلی ندارد.

گفتنی است، در سال تحصیلی جاری مرحله تکمیل ظرفیت در برخی دوره های تحصیلی مثل کاردانی فنی و حرفه ای و کارشناسی دانشگاه علمی- کاربردی و حتی کارشناسی ارشد برای پُر کردن صندلی های خالی رشته هایی که متقاضی درخور توجهی نداشته اند برگزار شد.

انتهای پیام/ 

نظر شما